بین الملل

عربستانی فهمیده است از طریق جنگ نمی تواند بر یمن پیروز شود

بعد از گذشت حدود سه ماه از بحران یمن، عربستانی ها به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند از طریق جنگ افزار و سخت افزار بر یمن پیروز شوند. خود این موضوع می تواند آنها را به تجدیدنظر و نگاه جدیدی وادار کند و به نظر می رسد این نگاه دوم بسیار مهمتر از بحث تاثیرات توافق خواهد بود.
یک کارشناس امور بین الملل سفرهای اخیر مقامات ریاض به اشنگتن و برعکس را به آثار توافق هسته ای و همینطور روی کار آمدن گروهی جدید در هیات حاکمه عربستان نسبت داد و گفت: به نظر می رسد شور و هیجان در هیات حاکمه جدید عربستان، تاثیری مثبت بر تعدیل سیاست های منطقه ای عربستان خواهد داشت.

دکتر حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت وگو با شفقنا با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به واشنگتن و سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض، اظهار کرد: به طور حتم توافق هسته ای بر بسیاری از مباحث منطقه تاثیر خواهد گذاشت؛ به این جهت که این توافق یا نگاهی که کشورهای 1+5 و ایران به حل موضوع داشته اند، به عنوان یک نمونه بسیار بسیار مهم سیاسی و امنیتی مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر هم دولت آمریکا بسیار علاقه مند است که مناقشات منطقه ای را با نگاه جدیدی که مخصوص اوباما و تیم اوست، بررسی و همچنین برای آن راه حل ارائه کند. بر این اساس به نظر می رسد آمریکایی ها اصرار فراوانی دارند که برای حل چالش های منطقه ای و فرامنطقه ای از این راهبرد جدید خود استفاده کنند و در انتخابات بعدی روی آن مانور دهند. این می تواند بر بحث تحولات منطقه از جمله نگاه عربستان تاثیر بگذارد.

او ادامه داد: نکته دیگری که می تواند از این موارد مهمتر باشد، این است که گروه هیات حاکمه عربستان تغییر پیدا کرده است. افرادی مانند سعود الفیصل، بندر بن سلطان و دیگرانی که مدت ها در هیات حاکمه بودند، افرادی با تجربه، زیرک و به زبان من فهمیده ای از نظر زبان بین المللی بودند. تیم جدید، افراد جدیدتر و کم تجربه تر هستند و واکنش هایی بسیار هیجانی و فوری دارند. بر این اساس تصور می کنم این سفرها علاوه بر اینکه نشان دهنده نگرانی یا در جریان قرار گرفتن و پیگیری دارد، نشان دهنده آن شور و هیجانی است که این تیم جدید در دستگاه دیپلماسی و تصمیم گیری خود دارند و با سفرهای مختلف در تلاش هستند اطلاعات جمع کنند و این نگرانی ها را کاهش دهند.

لاسجردی با اعتقاد بر اینکه این شور و هیجان در هیات حاکمه جدید عربستان، تاثیری مثبت بر تعدیل سیاست های منطقه ای عربستان خواهد داشت، گفت: به طور مثال با در جریان مذاکرات هسته ای قرار گرفتن عربستان این افراد نگران و رفع نگرانی آنها عربستان می تواند ساده تر به سیاست های خود در منطقه دقت نظر کند و راهکار و فضای جدیدی را طراحی کند.

وی تصریح کرد: این بستگی به نحوه نگاه آمریکایی ها و ارائه نظرات آنها دارد که اگر آنها سیاست های خود را دقیق و با واقعیت های منطقه مطرح کنند، به طور حتم عربستان هم می تواند با تغییر رویکرد، کمی نقش خود را مثبت تر کند، از بحران آفرینی در منطقه اجتناب کند و به بعد همکاری و همیاری در منطقه و کم کردن آلام و مشکلات آن وارد شود.

این کارشناس امور بین الملل با اشاره به وضعیت فعلی یمن و نگاه عربستان به موضوع اظهار کرد: شاید توقف یا اتمام زودهنگام بحران یمن متصور نیست، اما با توجه به اینکه اتفاق بسیار مهمی به عنوان توافق ایران با 1+5 برای حل یک مساله مهم منطقه ای و فرامنطقه ای مطرح شده، به طور حتم این آغاز می تواند فراگیر و به دیگر مباحث تعمیم داده شود. همانطور که رهبر معظم انقلاب در مواضع خود مطرح کردند، این مساله تنها به این مشروط است که آمریکایی ها در قدم اول خود صادق باشند و تجربه خوبی را ارائه کنند. اگر این تجربه خوب بتواند خیال ما را راحت کند و بتوان تا حدی به آنها اطمینان کرد، این الگو می تواند در پروژه های دیگر هم به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که می توان گفت بعد از گذشت حدود سه ماه از بحران یمن، عربستانی ها به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند از طریق جنگ افزار و سخت افزار بر یمن پیروز شوند. خود این موضوع می تواند آنها را به تجدیدنظر و نگاه جدیدی وادار کند و به نظر می رسد این نگاه دوم بسیار مهمتر از بحث تاثیرات توافق خواهد بود.

لاسجردی در ادامه تحلیل سیاست های فعلی عربستان به سفر هیاتی از حماس به عربستان اشاره کرد و گفت: آنچه تاکنون از اهداف این سفر اعلام شده است از طرف منابعی که اخبار دیدار خالد مشعل با پادشاه عربستان را منتشر کرده اند، این است که تمرکز این سفر بر جلوگیری از اعدام سران اخوان در مصر به ویژه مرسی بوده است و درخواست آقای خالد مشعل و جریان اخوانی حماس این بود که عربستان برای جلوگیری از اعدام مرسی وساطت کند. در عین حال می تواند پرونده های دیگر منطقه مثل بحث سوریه و مباحث دیگر نیز مطرح شود، اما به نظر می رسد مهمترین موضوع درخواستی حماس از پادشاه عربستان بحث جلوگیری از این اعدام هاست.

وی در پایان تصریح کرد: با در کنار هم قرار دادن همه سفرهای مقامات فلسطین و ریاض از جمله سفر قریب الوقوع محمود عباس به عربستان و با توجه به تغییر تیم هیات حاکمه در عربستان می توان گفت بعد از هر تغییری در هیات های حاکمه معمولا این امکان وجود دارد که با روی کار آمدن گروه جدید، سیاست ها نیز تغییر کند. مقامات فلسطین به دنبال این هستند که با سفر به عربستان یک آری مجدد نسبت به سیاست های گذشته بگیرند یا در صورت احتمال بروز هر نوع تغییر و تحولی در سیاست های عربستان، شرایط داخلی و تنگناهای خود را توضیح دهند. همچنین ارتباط گذشته را ترمیم کنند یا توسعه دهند. این می تواند یک رفتار دیپلماتیک برای مقامات فلسطین باشد که بخواهند نگاه عربستان را جویا شوند و بر نوع نگاه عربستان بر فضای موجود تاکید کنند.

https://shoma-weekly.ir/ehZSmF