بین الملل

عدم موفقیت مذاکرات تحریم ها را به قبل باز نمی‌گرداند

ترقی گفت: اگر غربی‌ها اجازه ندهند مذاکرات به نتیجه برسد آنها فرصت را از دست داده‌اند.
«حمید رضا ترقی» رییس مرکز امور بین‌الملل حزب موتلفه، با اشاره به روند مثبت مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات وین در مجموع روند مثبت و خوبی داشته اما باتوجه به اینکه موفقیت کامل در مذاکرات، 50 درصد آن به طرف مقابل باز می‌گردد تا حدودی پاسخگویی به این سوال که نتایج صد درصد موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر، دشوار است.

ترقی در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا افزود: به نظر می‌رسد طرف مقابل همچنان به زیاده خواهی اصرار می ورزد و حاضر نیست حقوق ملت ایران در رابطه با فعالیت هسته‌ای را بپذیرد. از سوی دیگر اگر بخواهند علی‌رغم پذیرفتن فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران، تحریم‌های غیر قانونی را ادامه دهند رسیدن به توافق جامع دشوار خواهد بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: خوشبختانه تیم مذاکره کننده تا به امروز محکم ایستادگی کرده و از حقوق ملت ایران در مذاکرات به خوبی دفاع کرده است. در روند مذاکرات محتوای توافق برای ما مهم است، که باید در جهت حقوق ملت و رفع تحریم ها صورت پذیرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: غربی ها با تناقض گویی درصدد هستند که تا آخرین لحظه امتیازات بیشتری از ایران دریافت کنند و حاضر نیستند به آنچه که در متن توافق کارشناسان درج شده تن بدهند. اگر غربی‌ها اجازه ندهند مذاکرات به نتیجه برسد آنها فرصت را از دست داده‌اند.

وی در ادامه در خصوص دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و کری گفت: جان کری بدلیل فشاری که از سوی کنگره آمریکا بر وی وارد است، باید آن فشارها را خنثی کند. مسلم است مجددا آمریکا از موضع خود وارد خواهد شد. این قاطعیت آقای ظریف را می طلبد در برابر فشار کنگره و زیاده خواهی چه پاسخی ارائه دهد.

وی با اشاره به عدم حضور وزرای چین و روسیه افزود: عدم حضور وزرای چین و روسیه، یک نوع اعتراض به زیاده خواهی آمریکا و فرانسه است. آنها معتقدند بهانه جوئی‌های غرب غیر قابل قبول است.

ترقی در پایان گفت: جمهوری اسلامی در صورت عدم موفقیت متحمل شکست نخواهد شد و این غربی ها هستند که ضرر خواهند کرد.همچنین وضعیت کشور از لحاظ تحریم به روال قبل باز نمی‌گردد زیرا تحریم ها علیه ایران از سوی شرکت های اروپایی لغو شده است.

https://shoma-weekly.ir/4m52oX