بین الملل

عدم دستیابی به توافق، نشان دهنده نگاه ابزاری غرب به مسئله هستهای است

اگر توافقی حاصل نشود به این معناست که طرف مقابل همچنان حاضر نیست بهانه مسئله هسته ای ایران برای فشار بر این کشور را کنار بگذارد.
مهدی کاشی - اواخر شهریور ماه هرسال به خصوص در یک دهه اخیر همواره همه چیز تحت تاثیر سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک بوده است. روسای جمهور ایران همواره برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد راهی نیویورک می شوند. رئیس دولت یازدهم امسال برای دومین سال پیاپی راهی نیویورک می شود تا در این اجلاس شرکت کند در حالی که سفر سال گذشته وی آبستن اتفاقات مختلفی از جمله مکالمه تلفنی با رئیس جمهور ایالات متحده بود. این مکالمه که برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد واکنش های مختلفی را به دنبال داشت. سفر امسال رئیس جمهور هم با توجه به تمدید 6 ماهه فرصت توافق نهایی هسته ای با گروه 5+1 و اتفاقات مختلف منطقه ای مانند درخواست کمک آمریکا از ایران برای مقابله با داعش از منظرهای مختلفی حائز اهمیت است به همین بهانه به سراغ فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا رفیتم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم:

فواد ایزدی در گفتگو با شما در خصوص سفر رئیس جمهور به نیویورک اظهار کرد: دومسن سفر آقای روحانی به نیویورک در دو حوزه سفر بسیار مهمی است که اولین حوزه بحث دیپلماسی سنتی ایران به حساب می آید.

وی افزود: دیدارهایی که در قالب این سفر انجام می شود بر مسائل سیاست خارجی کشور به ویژه مسئله هسته ای بسیار تاثیرگذار خواهد بود و در دوره های قبل هم روسای جمهور قبلی سعی در استفاده از این فرصت بوده اند.

دیپلماسی عمومی مهم ترین جنبه سفر روحانی به نیویورک

این کارشناس حوزه امریکا با بیان اینکه دیپلماسی عمومی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهان جنبه دیگر سفر روحانی به نیویورک است تصریح کرد: دپیلماسی عمومی که نشست سازمان ملل فراهم است همواره مورد توجه ایران بوده و رئیس جمهور در این دوره هم می تواند به تاثیر گذاری بر افکار عمومی جهان توجه داشته باشد.

در مذاکرات هسته ای توپ در زمین 5+1 است

ایزدی در خصوص وضعیت مذاکرات با 5+1 بر سر مسئله هسته ای در آستانه سفر رئیس جمهور به نیویورک هم گفت: در رابطه با مذاکرات توپ در زمین طرف مقابل است و با توجه به انعطاف هایی که ایران داشته و امتیازهایی که در توافق ژنو داده شده است نوبت طرف مقابل است که واکنش مثبتی را نشان دهد.

وی ادامه داد: دولت آقای روحانی سعی کرده تا تمام دغدغه های موجود طرف مقابل را برطرف کند تا توافق نهایی حاصل شود که این مسئله اقدام متقابل طرف مقابل را نیز می طلبد.

عدم دستیابی توافق نشان دهنده نگاه ابزاری به مسئله هسته ای است

این کارشناس مسائل بین المللی احتمال نرسیدن توافق بیم ایران و گروه 5+1 را گرو خواسته ها و دغدغه های فراهسته ای طرف مقبل دانست و بیان کرد: حاصل نشدن توافق با طرف مقابل ناشی از دغدغه های فراتر از بحث هسته ای آن هاست و این گمان می رود که آن ها از مسئله هسته ای به عنوان ابزاری برای فشار به ایران استفاده می کنند.

ایزدی بر همین اساس گفت: اگر توافقی حاصل نشود به این معناست که طرف مقابل همچنان حاضر نیست بهانه مسئله هسته ای ایران برای فشار بر این کشور را کنار بگذارد.

آمریکا به کمک ایران برای مقابله با داعش نیاز دارد

وی در خصوص تاثیر گذاری تقاضای کمک آمریکا از ایران در خصوص مبارزه با داعش عنوان کرد: آمریکایی ها در حوزه داعش از ایران کمک خواستند زیرا با توجه به مشکلی که خودشان درست کرده اند نیاز به کمک ایران برای حل و فصل موضوع دارند.

ایران تجربه خوبی از کمک به آمریکا ندارد

این کارشناس حوزه آمریکا به کمک ایران به ایالات متحده در مسئله افغانستان اشاره و یادآور شد: ما در حوزه افغانستان شاهد کمک دولت آقای خاتمی به آمریکا بودیم اما در نهایت تغییری درس سیاست های آن ها ایجاد نشد و آفقای بوش ایران را محور شرارت دانست.

بی تاثیری کمک به آمریکا در مسئله داعش بر سیاست های کلان این کشور در قبال ایران

ایزدی به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص عدم کمک به آمریکایی ها در ائتلاف ضد خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تشخیص درستی را در این خصوص داشتند زیرا همکاری با امریکا نه تنها منفعتی برای ما ندارد بلکه در سیاست های کلی ان ها در قبال ایران مانند مسئله هسته ای هم تغییری ایجاد نمی کند.

https://shoma-weekly.ir/jUpN6E