سیاسی

عدم اجرای قوانین مصداق بارز منکر است

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت گفت: عدم اجرای قوانین مصوب آمران به معروف خود مصداق بارز منکر است و باید ائمه جمعه صندوق هایی داشته باشند که مردم بتوانند بدون ترس اگر منکری را دیدند به دست ائمه جماعات برسانند و مطالبه بحق خود را بدون پیش آمدن مشکلی ارائه دهند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت گفت: عدم اجرای قوانین مصوب آمران به معروف خود مصداق بارز منکر است و باید ائمه جمعه صندوق هایی داشته باشند که مردم بتوانند بدون ترس اگر منکری را دیدند به دست ائمه جماعات برسانند و مطالبه بحق خود را بدون پیش آمدن مشکلی ارائه دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نشست با عنوان «نمایندگان مجلس و بسترسازی برای امر به معروف مسئولان توسط مردم»، عصر یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه، با حضور دکتر دکتر لاله افتخاری دکتری علوم قرآنی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در غرفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. پنجمین پنل از سلسله نشست ¬های مناظره و آزاداندیشی با محوریت تبیین ابعاد صحیح امر به معروف مسئولان و ترویج گفتمان مسئولیت پذیری اجتماعی در میان آحاد مردم به همّت اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف در ایام نمایشگاه قرآن کریم برگزار می شود.

دکتر لاله افتخاری با اشاره به رویکرد جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نقد مسئولین و امر به معروف حاکمین، گفت: طبق آیه شریفه قرآن کریم، اصلی ترین رسالت مسئولینی که قدرت را در دست می گیرند و به مدیریت جامعه گمارده می شوند را امر به معروف و نهی از منکر می داند. قوام جامعه اسلامی بر پایه نماز و روزه و زکات و ... است که یکی از این عناصر امر به معروف و نهی از منکر می باشد.

وی در ادامه گفت: امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین ماست و همچنان که به نماز و روزه اهمیت باید دهیم، در کنار همه اینها امر به معروف و نهی از منکر را باید جدی بگیریم. بنابراین اگر به این مسئله توجه نشده است کوتاهی از ما مردم است.

افتخاری با تاکید بر نقش ستاد امر به معروف در جهت دهی و آموزش این امر واجب، گفت: این ستاد باید مانند یک قرارگاه هم به امر خطیر هدایتگری باید بپردازد و هم نقش حمایت کننده را برای آمران به معروف ایفا کند.

وی در ادامه با اشاره به زمان حدود 2 سال برای فکر و برنامه ریزی قانون آمران به معروف در مجلس شورای اسلامی قبل از تصویب، گفت: با تمام مسئولین ذیصلاح اعم از مسئولین ستاد، نمایندگان سه قوه، صاحب نظران و افراد مطلع جلسات مکرر برگزار شد و تمام قوانین موجود با کمک مرکز پژوهشهای مجلس بررسی شد و از ادغام تمام قوانین گذشته و قوانین جدید در نهایت به این قوانین برای آمران به معروف رسیدیم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حسن نظر ستاد به قانون مصوب مجلس و رویکرد جدید ستاد در امر به معروف مسئولان، گفت: اگر این قوانین مثبت بوده است حاصل تلاش تمامی همکاران و مسئولانی بوده است که در به سرانجام رسیدن و تصویب این قانون نقش داشته اند و امروز دیگر نگران وجهه قانونی امر به معروف و نهی از منکر از منظر قانون اساسی نیستیم.

افتخاری درباره نحوه اجرایی شدن این قانون در جامعه گفت: دستگاه های ذیربط باید به مجلس گزارش بدهند. یعنی تمام دستگاه ها به زیر مجموعه های خود گزارش می دهند و ستاد امر به معروف هم هر 5 سال گزارش خود را از نحوه عملکرد، آموزشها و برنامه ریزهای عملی شده به کمیسیون فرهنگی مجلس می فرستد. و در نهایت تمام این گزارش ها و نظر مجلس خدمت مقام معظم رهبری و مسئولین قوا ارائه می گردد.

وی با اشاره به زیر مجموعه های ستاد امر به معروف گفت: ائمه جمعه چون داری تریبون هستند می توانند نقش مهمی در آموزش و آگاهی مردم نمازگزار داشته باشند و نحوه درست امر به معروف را تبیین کنند. سازمان صدا و سیما هم نقش بارزی در ترویج فرهنگ امر به معروف در بین آحاد مردم دارد.

افتخاری با اشاره به باوری که در بین هم از ستاد وجود دارد گفت: مشکل افرادی که مخالف بودجه دادن به این ستاد و طبعا آموزش و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر هستند، باوری که به اشتباه در ذهنشان نقش بسته است. رویکردهای گذشته و نحوه برخورد آمران در گذشته یکی از بعد های منفی در به وجود آمدن این باور است که امیدواریم با رویکرد جدید و ترویج صحیح این مسئولیت اجتماعی مهم، هم جامعه سالمتری داشته باشیم و هم بتوانیم از نقش کلیدی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دفاع کنیم.

وی در ادامه این نشست گفت: عدم اجرای قوانین مصوب آمران به معروف خود مصداق بارز منکر است و باید ائمه جمعه صندوق هایی داشته باشند که مردم بتوانند بدون ترس اگر منکری را دیدند به دست ائمه جماعات برسانند و مطالبه بحق خود را بدون پیش آمدن مشکلی ارائه دهند.

افتخاری در ادامه افزود: البته با توجه به اینکه برخی از مطالبات و نقد ها باید با نشان و نام افراد باشد تا اتهام و افترا و صحبت های زننده جای خود را به فرهنگ پاک امر به معروف ندهد، اگر مردم می توانند مطالبه خود را صریحا و بدون ترس و با ایمان کامل به گوش مسئولین خطاکار برسانند.

وی با اشاره به نقش ستاد در ترویج امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: ستاد در عین نظارت باید حمایت کامل خود را از تشکل های مردم نهاد در این زمینه داشته باشد. هم باید بر این تشکل ها نظارت از طرف ستاد وجود داشته باشد هم حمایت تاسیس و هم اینکه امکانات و اطلاعات مناسب را برای کار این تشکل ها ایجاد کند.

افتخاری با اشاره دوباره به قانون آمران به معروف گفت: گام اول امر به معروف در جامعه، همان رویکرد جدید ستاد یعنی امر به معروف و نهی از منکر مسئولان است به پشتوانه همین قانون باید هم بندهای قانون نقد و بررسی شود و هم نمود عینی اجرایی شدن امر به معروف را در جامعه بتوانیم ببینیم.

https://shoma-weekly.ir/3FNddj