سیاسی

عبور از شرایط سخت با توافق‌نامه 25 ساله ایران و چین

نصرت‌الله حیدری به تأمین منابع مالی از سوی چینی‌ها و طرح یک کمربند یک جاده اشاره کرد و گفت: این طرح در دستور کار چین هست و از ایران هم عبور می‌کند.
نصرتالله حیدری دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در ایلام در باره ظرفیتهای چین و مزیتهای قرارداد 25 ساله ایران و چین به خبرنگار ما گفت: این توافقنامه حاصل سلسلهای از راهبردهاست. محورهای همکاریهای ایران و چین در سه سطح سیاسی، امنیتی ، نظامی و اقتصادی قابل تحلیل است. کارشناسان مسائل اقتصاد سیاسی این توافقنامه را برد ـ برد تلقی میکنند.

وی تأکید کرد: این توافقنامه فعلاً توافق است و هنوز به مرحله قرارداد و تفاهمنامه نرسیده است.

تامین نیازها

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان ایلام مطرح کرد: چین بیشترین رشد اقتصادی را دارد و نیازمند انرژی است. ایران هم ظرفیت خوبی در تولید نفت خام دارد. این دو کشور میتوانند نیازهای یکدیگر را تأمین کنند. از یک سو چین نیازمندیهای انرژیاش را تأمین میکند و از سوی دیگر ایران میتواند نفت خود را صادر کند.

وی افزود: چینیها 75 درصد نفت خود را از خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیجفارس که همسو با غرب هستند تأمین میکنند. شاید چین هم با این توافقنامه به دنبال تنوعبخشی به منابع انرژیاش و خرید نفت از ایران است.

حیدری اظهار کرد: چین در زمینه ساخت پالایشگاه و صنایع پایین دستی نظیر پتروشیمی و فناوری در بحث توسعه میادین نفتی با ایران همکاری خواهد کرد.

تحولات بسیار بزرگ در حمل و نقل ریلی

وی به تأمین منابع مالی از سوی چینیها و طرح یک کمربند یک جاده اشاره کرد و گفت: این طرح در دستور کار چین هست و از ایران هم عبور میکند. این موضوع تحولات بسیار بزرگی را در حمل و نقل ریلی ایران ایجاد میکند. ایجاد کریدورهای جنوب ـ شمال و احداث خطوط راهآهن با تکیه بر توسعه صنعت ریلی و برقی کردن این خطوط مطرح است.

ارتقای تکنولوژی

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان ایلام خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که در این توافقنامه دیده شده این است که کشور ما از قافله تکنولوژی و فناوریهای جدید عقب نمیماند. هوآوی چین یکی از پرچمداران توسعه نسل پنجم فناوری ارتباطات در دنیاست. در این توافقنامه برنامهریزی شده است که بتوانیم نسل پنجم ارتباطات از راه دور را در ایران توسعه بدهیم و خدمات اساسی مثل موتورهای جستجو و پستهای الکترونیک را ارائه دهیم. ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور مستلزم تکنولوژی است که این توافقنامه آن را فراهم می‌‌کند.

وی با اشاره به نیروگاههای برق آبی بیان کرد: چینیها تکنولوژی این نیروگاهها را دارند و در این زمینه توفیقاتی کسب کردهاند.

توسعه صادرات انرژی

حیدری در ادامه گفت: ایران راهبرد صادرات انرژی به کشورهای همسایه را دارد. یکی از محورهای رابطه ما با عراق تأمین برق این کشور است. اگر روی رودخانههای مرزی نیروگاههای برق آبی ایجاد کنیم و نیروگاههای برق آبی داخل کشور را توسعه دهیم، هم به این فناوری میرسیم و هم زمینه توسعه صادرات انرژی به کشورهای همسایه فراهم میشود.

وی به بحث همکاریهای نظامی و امنیتی در توافقنامه 25 ساله ایران و چین اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: چینیها در عرصه فناوریهای نظامی پیشرفته هستند. ما میتوانیم در حوزه آموزش و مبادله استاد و دانشجو از تجارب آنها در عرصه نظامی، فناوریها و صنعت دفاعی استفاده کنیم.

حیدری در خصوص همکاریهای سیاسی ایران و چین گفت: جهانی که در آن قرار داریم جهان اتحادها و ائتلافهاست. کشوری که بخواهد امنیت خود را ارتقا بدهد مستلزم ورود به همکاریهای سیاسی با کشورهای دیگر است. یکی از اهداف ایران برای ورود به این توافقنامه تنوعبخشی و ایجاد توازن در روابط میان ایران با غرب و شرق است.

وی به تقاضای عضویت ایران در سازمان شانگهای اشاره کرد و گفت: چینیها به عنوان عضو مؤثر در این سازمان میتوانند به ما کمک کنند.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان ایلام به مطرح شدن پرونده هستهای ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی و تلاش امریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه در شورای امنیت اشاره و اظهار کرد: طبیعتاً همکاری ایران با چین و روسیه که دارای حق وتو هستند زمینه عبور کشور ما را از این شرایط سخت فراهم میکند.


https://shoma-weekly.ir/m6N0jv