بین الملل

طوفان «سلب تابعیت» در ساحل بحرین

سلب تابعیت با ماده 15 منشور حقوق بشر سازمان ملل کاملا مغایرت دارد. چرا که در این ماده به صراحت اعلام می‌کند هیچ دولت یا هیچ کشوری نمی‌تواند تابعیت یک شهروند را به هر دلیلی سلب نماید.
رژیم بحرین در هفتههای گذشته فعالیت جمعیت الوفاق، را تعلیق و مجازات حبس شیخ علی سلمان، رهبر الوفاق را به دو برابر افزایش داد و در این میان تابعیت شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین را هم سلب کرد. از نگاه منامه «خدمت به منافع خارجی و گسترش خشونت و اختلافات فرقهای»، ارتباط با «گروههای افراطی و تروریستی»، عضویت در حزب اسلامی الوفا، عضویت در گردانهای موسوم به مختار و ارتباط با ایران از جمله مهمترین محورهای مدنظر دولت در فشار و لغو تابعیت و لغو فعالیت حزب الوفاق بوده است. در این بین برای بررسی علل و پیامدهای این امر گفتگویی با حسن هانیزاده داشتهایم:

علل توجه دولت بحرین به مسئله لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم و توقف فعالیت الوفاق چه میباشد؟

سیاست رژیم آلخلیفه از آغاز تظاهرات مردم بحرین در فوریه سال 2011 تاکنون خاموش کردن شعلههای انقلاب مردم بحرین بوده است. سلب تابعیت، دستگیری جوانان، شکنجه آزادیخواهان، اخراج ساکنین اصلی جزیره بحرین از این جزیره بخشی از ابزارهای رژیم آلخلیفه بهمنظور مقابله با ملت بحرین میباشد. باتوجه به اینکه 80 درصد مردم بحرین شیعه هستند و 20 درصد به اهل سنت وابسته و وهابی هستند، آنها با اتکا به اقلیت، به سرکوب مردم پرداخته و اهرمهای قدرت را در دست دارند. لذا از سال 1970 (که جزیره بحرین از ایران جدا شد) تاکنون رژیم آلخلیفه سعی در تبدیل اکثریت به اقلیت داشته و در طی سالهای گذشته به اتباع بنگلادشی، پاکستانی، هندی، مصری و حتی سعودی، تابعیت بحرین داده و بالعکس، بیشتر مردم بحرین با گرایش شیعی را اخراج نموده است؛ این درحالی است که سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، توقف فعالیت حزب الوفاق و زندانی نمودن شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین، کاملادر تضاد با روح توافقات اولیه میان پادشاه بحرین و رهبران مخالفان است. لذا بهنظر میرسد که اکنون رژیم آلخلیفه تحت فشار آلسعود سعی دارد از طریق سلب تابعیت اتباع بحرینی شعلههای انقلاب را خاموش نماید. ضمن اینکه تاکنون پنج هزار نفر در بحرین توسط دولت رژیم آلخلیفه سلب تابعیت شدهاند.

سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم و توقف فعالیت الوفاق چه پیامدهای اجتماعی، سیاسی، امنیتی و ... در داخل بحرین خواهد داشت؟

تاکنون که بیش از پنج سال از انقلاب و خیزش مردم بحرین میگذرد، مردم بهشکل مسالمتآمیز مسائل و خواستههای خود را مطرح نمودهاند و شیخ عیسی قاسم و شیخ علی سلمان بهعنوان دو روحانی آزادیخواه همواره سعی کردهاند تظاهرات مردم بحرین مسالمتآمیز باشد. اما با اعمال خشونت از سوی رژیم آلخلیفه بهنظر میرسد شرایط بهگونهای تغییر یافته که امکان ادامه وضعیت سابق برای مردم بحرین میسر نیست و تقابل مردم و دولت قطعا به خشونت کشیده خواهد شد.

سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم و توقف فعالیت الوفاق در سطح نهادها و سازمانهای بینالمللی، نهادهای حقوق بشری و ... چه پیامدهای برای بحرین خواهد داشت؟

سلب تابعیت با ماده 15 منشور حقوق بشر سازمان ملل کاملا مغایرت دارد. چرا که در این ماده به صراحت اعلام میکند هیچ دولت یا هیچ کشوری نمیتواند تابعیت یک شهروند را به هر دلیلی سلب نماید. همچنین باتوجه به شرایط بینالمللی و همچنین اقدامات سرکوبگرایانه رژیم آلخلیفه بهنظر میرسد کشورهای غربی بهشدت نسبت به رفتار رژیم و حاکمیت بحرین نسبت به ملت بحرین نگران بوده و این رژیم را مورد انتقاد قرار میدهند. چنانچه که آمریکا یکی از حامیان مهم رژیم آلخلیفه میباشد بهشدت اقدامات اخیر رژیم بحرین را محکوم کردهاند. بههمین دلیل؛ بهنظر میرسد شرایط بهگونهای است که حتی همپیمانان رژیم آلخلیفه دیگر حاضر نیستند که هزینۀ بالایی در مقابل اقدامات این رژیم متحمل شوند.

https://shoma-weekly.ir/3FikCg