بین الملل

طرف فلسطینی بازنده بزرگ مذاکرات سازش است

مذاکراتی که به عنوان مذاکرات سازش میان طرف فلسطینی و اسرائیلی‌ها انجام می شود با خواسته‌های متفاوتی از سوی دو طرف انجام می گیرد و در حال حاضر نمی توان انتظار داشت که به اشتراکاتی برسند.
مهدی کاشیبازهم تنور مذاکرات سازش میان فلسطینیها و اسرائیلی ها داغ شده است و بعد از سه سال مذاکره در سرزمینهای اشغالی به عنوان بحث اول مطرح شده است. سه سال از آخرین مذاکره محمود عباس و صهیونیستها می گذرد. آخرینبار محمود عباس در سال 2010 پای میز مذاکره با صهیونیستها نشسته بود و در نهایت به در اعتراض به شهرک سازی صهیونیستها در کرانه باختری از مذاکرات دست کشید. امسال هم قبل از مذاکرات طرف فلسطینی سه شرط برای نشستن رو به روی صهیونیستها پای میز مذاکره گذاشته است و آنها شامل توقف شهرکسازی و آزادی اسرا و مبنا قرار گرفتن مرزهای 1967 است. شرایط مذاکرات نشان می دهد که فلسطینی ها از این مذاکرات به دنبال امتیاز گرفتن از صهیونیستها هستند ولی اسرائیلیها نشان دادهاندکه هیچ گاه راضی به دادن امتیاز در مذاکرات نبودهاند. در آستانه مذاکرات سازش اظهارنظر کری وزیر امورخارجه آمریکاییها و انتقادش از شهرک سازی هم نکتهای قبل تأمل است. کری که از ابتدای حضور خود بر مسند وزارت امورخارجه آمریکا سعی کرده است خود را صلحجو نشان دهد حالا هم در آستانه این مذاکرات به دنبال حفظ این رویه است. برای آشنایی بیشتر با فضای مذاکرات سازش و نتیجه مذاکرات به سراغ محمدرضا حاجیان رئیس بنیاد زیتون و کارشناس مسائل فلسطین و لبنان رفتیم و نظرات وی را جویا شدیم که صحبتهای ایشان با ما به شرح زیر است:

 

آقای حاجیان فضای کلی مذاکرات سازش را چگونه می بینید؟ دو طرف مذاکره چه هدفی را دنبال می کنند و به نظر شما به اهداف خود می رسند یا خیر؟

مذاکراتی که به عنوان مذاکرات سازش میان طرف فلسطینی و اسرائیلیها انجام می شود با خواستههای متفاوتی از سوی دو طرف انجام می گیرد و در حال حاضر نمی توان انتظار داشت که به اشتراکاتی برسند. دو طرف به دنبال گرفتن امتیازاتی هستند که توازنی در آن دیده نمی شود. فلسطینیها در حالی به دنبال گرفتن امتیازاتی از قبیل آزادی اسرا و توقف شهرک سازی و مبنا قرار گرفتن مرزهای 1967 هستند که هیچگاه شروط از سوی اسرائیلی ها تحقق پیدا نمی کند زیرا از سیاستهای اصلی صهیونیستها به شمار می رود. شما می بینید که در آستانه مذاکرات حجم شهرک سازی در کرانه باختری بسیار بیشتر از قبل شده است.

 

پس چرا در آستانه مذاکرات مقامات آمریکایی که حامی مذاکرات هم هستند شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری را محکوم می کنند؟

ساخت شهرک از سوی صهیونیستها بر خلاف قوانین بین المللی است و آمریکاییها همواره در سیاستهایشان این مسائل را لحاظ می کنند. اگر آمریکا واقعاً هم موافق ادامه شهرک سازی در اسرائیل باشد هیچ گاه در ظاهر از آن حمایت نخواهد کرد. اوباما در سفری که به سرزمینهای اشغالی داشت روی این نکته پافشاری کرد که حقوق اسرائیل نباید نادیده گرفته شود و با توجه به این اظهار نظر تحویلاً از شهرک سازی در کرانه باختری حمایت کرده است.

 

چرا اسرائیلیها هیچ گاه در خصوص شهرک سازی قوانین را رعایت نکرده اند؟

اسرائیلی ها همواره به شهرک سازی خود ادامه دادهاند و هیچ گاه با مانع خاصی رو به رو نشدهاند. این که آنها با مانعی رو به رو نمی شوند باعث می شود که هیچ گاه برای شهرک سازی در مقام پاسخگویی قرار نگیرند.

 

نتیجه کلی مذاکرات سازش را چگونه می بینید؟

به نظرم طرف فلسطینی بازنده بزرگ مذاکرات سازش است و با توجه به سابقه این گونه مذاکرات و امتیازات فراوان و وحشتناکی که به صهیونیستها در قالب این مذاکرات داده اند نشستن دوباره آنها پای میز مذاکره با اسرائیل جای تعجب دارد و نباید انتظار گرفتن امتیاز از اسرائیلی را داشته باشند که شروط طرف مقابل را هیچگاه نخواهد پذیرفت. اما اسرائیلی ها در این مذاکرات به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر و تداوم شهرک سازی هستند. دلیل اصرار آمریکاییها هم به ادامه مذاکرات تأمین منافع صهیونیستهاست. منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه گره خورده است. تنها نکته محتمل در پایان مذاکرات و کورسوی امیدی که می توان برای طرف فلسطینی تصور کرد آزادی اسراست.

https://shoma-weekly.ir/x5YER8