سیاسی

طرح شفافیت منجر به شناخت بین نماینده پرکار و خنثی می شود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: بخشی از مشکلات امروز مجلس به دلیل عدم شفاف‌سازی اقدامات نمایندگان و آرای آنها است و در حال حاضر هیچ فرقی بین نمایندگان فعال و پرکار و نماینده خنثی وجود ندارد و مردم متوجه نمی شوند کدام نماینده در مجلس بر اساس سوگندی که به قرآن خورده عمل می‌کند و کدام نماینده به وظایف خود عمل نمی‌کند.
فاطمه رهبر گفت:بخش عمده نظارت به دست پاک نمایندگان و اقدامات درست آنها و تصویب قوانین مورد نیاز بر می‌گردد. بخشی از مشکلات امروز مجلس به دلیل عدم شفاف‌سازی اقدامات نمایندگان و آرای آنها است و در حال حاضر هیچ فرقی بین نمایندگان فعال و پرکار و نماینده خنثی وجود ندارد و مردم متوجه نمی شوند کدام نماینده در مجلس بر اساس سوگندی که به قرآن خورده عمل می‌کند و کدام نماینده به وظایف خود عمل نمی‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: بنابراین چنانچه نمایندگان ائتلاف اصولگرایان به مجلس یازدهم راه پیدا کنند یکی از اولین اقداماتی که انجام می دهند تصویب طرحی برای شفاف سازی آرای نمایندگان است چراکه بعد نظارتی بسیار مهم است و اول از همه باید بر روی خود نمایندگان نظارت شود. یک بخشی از این نظارت هم به نگاه مردم و نظارت افکار عمومی بر می‌گردد که مردم باید اقدامات نمایندگان خود را در مجلس رصد کنند. بخش بعدی آن به بررسی عملکرد چهارساله وکلای ملت می‌گردد که این نماینده در طول ۴ سال نمایندگی مجلس چه اقداماتی انجام داده است.

وی با انتقاد به عملکرد برخی ار نمایندگان گفت: همواره برای من سوال بود که چطور برخی نمایندگان در مورد برخی طرح‌ها و لوایحی که چندین بار در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و چندین جلسه در دستورکار بوده، نمایندگان موافق و مخالف زیادی در باره آن صحبت کردند و تذکرات زیادی در مورد آن داده شده است و... رای ممتنع می‌دهند. شاید برای یک نماینده چندبار پیش بیاید که در جریان مذاکرات صحنه علنی در صحن حضور نداشته باشد و زمان رای‌گیری به صحن رسیده و فقط برای اینکه رای داده باشد، رای ممتنع بدهد اما برخی نمایندگان اصلا در جریان روند مذاکرات صحن علنی مجلس نیستند و حواسشان به موضوعات جلسه علنی نیست.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه تصریح کرد:همچنین برخی نمایندگان مجلس در طول دوره نمایندگی خود به دنبال لابی‌گری با دولت‌ها هستند که برای برخی نمایندگان مجلس فعلی هم این اتفاق رقم خورده و نمایندگان به وکیل‌الدوله معروف شدند و یا در جریان استیضاح و سوال از وزرا هم شاهد عدم شفافیت نمایندگان مجلس هستیم به عنوان مثال برخی از نمایندگان در زمان اعتماد به وزرا یا استیضاح آنها نام خود را به عنوان مخالف ثبت می‌کنند تا فرصت را از موافقین بگیرند اما در جریان نطق کردن موافق صحبت می‌کنند.

وی در پایان گفت:این موضوعات نشان می‌دهد که چقدر تصویب این طرح مهم است و اگر چنین طرحی به تصویب برسد و کارنامه عملکرد نمایندگان در طول ۴ سال شفاف و مستقیم به دست مردم برسد.بنابراین باید بر خود مجلس هم نظارت شود و آن زمان می‌توانیم بگوییم که مجلس چه در بعد قانونگذاری و چه در بعد نظارت در راس امور قرار دارد.


https://shoma-weekly.ir/wDkLKA