بین الملل

طرح تجزیه غرب؛ اینبار در روابط سه جانبه ایران، روسیه و چین

یک کارشناس مسائل بین الملل از تلاش غرب برای جدایی میان ایران، چین و روسیه خبر داد که در این صورت مهار سه کشور آسان خواهد بود.

ابوالفضل ظهره وند در رابطه با سفر آیت الله رئیسی به چین از همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای کشورمان با دومین قدرت اقتصادی جهان سخن گفت و افزود: چینی‌ها مسیر تبدیل شدن به قدرت اول را طی می‌کنند.از طرف دیگر در شرایط گذار هستیم که با بازیگری کشورهای اثرگذار نظیر ایران، روسیه، چین و هند می‌توان شاهد نظم جدیدی در محیط بین الملل بود.

وی این سفر را در برهه کنونی گویای عزم دو کشور خواهد تا بتوانند در محیط جهانی و منطقه‌ای ایفای نقش کنند.

ظهره وند تصریح کرد: امروز غربی‌ها و در راس آن ایالات متحده نگرانی‌هایی را از خود نشان داده‌اند که گویای توان نقش آفرینی سه کشور ایران، چین و روسیه می‌باشد و عرب صریحا این را اعلام کرده است.

وی تغییرات مثبت را به نفع سفره خودی دانست و افزود: غرب تمام قد ایستاده است تا سه کشور را از هم جدا نگه دارد.در این زمینه روسیه را در اوکراین، ایران را در مسئله تحریم و حقوق بشر و چین را با ایجاد بحران و تنش در حوزه تایوان و هنگ کنگ سرگرم نمایند.

ظهره وند ادامه داد: رهبران سه کشور امروز به این نتیجه رسیدند که هم افزایی‌شان قطعا می‌تواند هزینه‌های امنیتی را کاهش داده و قدرت جدیدی در مقابل فشار غرب و متحدان شکل دهد.

این دیپلمات با سابقه با تاکید بر این که ما باید خود را برای یک رویارویی و نیز تغییر سطح مدیریت آماده کنیم، گفت: حجم روابط امریکا با چین بیش از ۵۴۰ میلیارد دلار است و تراز پرداخت‌ها نیز به نفع چین است.

وی این اعداد و ارقام را نشان از تبدیل شدن چین به یک کارخانه بزرگ تولیدی در جهان عنوان کرد و افزود: قدرت تکنولوژیک و امنیتی و نظامی چین هم در قالب طرح یک جاده-یک کمربند در حال رشد است و پیوندهای خود را نیز با سراسر جهان رشد می‌دهد که به معنای حذف هژمونیک امریکا از معادلات سراسر جهان می‌باشد.

ظهره وند خاطرنشان کرد: روسیه هم امروز یک قدرت کامل است و حتی ناتو جرات ورود مستقیم به مناقشه را ندارد و اوکراینی‌های بیچاره را سرباز پیاده خود قرار داده است.

وی از طرفی به امکانات بالای روسیه اشاره کرد و افزود: نزدیکی ایران و چین و روسیه قطعا غرب را نگران می‌کند چون وقتی در کنار هم بایستند وضعیت را متفاوت خواهد کرد.

ظهره وند همچنین این ارتباط را در جهت خنثی سازی تحریم موجب شکل گیری یک بازی برد برد دانست که شرط آن نیز آماده سازی ایران برای ایفای سهمی بایسته و شایسته عنوان کرد.

وی نگرانی امریکا را خود ساخته خواند و تاکید کرد به هیچ عنوان چینی‌ها چنین نگرانی ندارند و لذا علی رغم فشار امریکا، چین مسیر تعامل خود را با ما پیش برده است و از طرفی اساسا موضوع امریکا بحث هسته‌ای نیست و برجام هم نمونه‌ای از این بهانه تراشی است و نباید به مواضع پوشالی مقامات امریکایی توجه کرد.

https://shoma-weekly.ir/JeqkIY