بین الملل

طراحی حاکمیت افغانستان برای جلب نظر جرگه منجر به امضای توافقنامه شد

توافقنامه امنیتی افغانستان بعد از کش و قوس‌های فراوان و رضایت دو طرف به تصویب پارلمان و در ‌‌نهایت جرگه مشورتی افغانستان رسید و تصویب شد.
توافقنامه امنیتی افغانستان بعد از کش و قوسهای فراوان و رضایت دو طرف به تصویب پارلمان و در ‌‌نهایت جرگه مشورتی افغانستان رسید و تصویب شد. این توافقنامه ماهها حرف و حدیثهای فراوانی را به وجود آورد و هر دو طرف توافق یعنی هم آمریکاییها و هم افغانستانیها ابهاماتی برای امضای این توافقنامه داشتند. آمریکاییها که در افغانستان و عراق به توفیق خاصی دست پیدا نکرده بودند و قصد داشتند در این توافقنامه شرایطی را فراهم کنند تا نیروهای خود را در افغانستان حفظ کنند. در این میان در داخل افغانستان هم امضای توافقنامه امنیتی مخالفان خود را داشت که جرگه مشورتی افغانستان و همچنین گروههای خاصی در داخل پارلمان نسبت به این توافقنامه نظر مثبتی نداشتند. گروههای تروریستی مانند القاعده هم با عملیات انتحاری و اقدامات تروریستی دیگر مخالفت خود را با این توافقنامه اعلام کردند. بعد از امضا و به تصویب رسیدن توافقنامه به سراغ محمد ابراهیم طاهریان سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در افغانستان رفتیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم:

سفیر سابق جمهوری اسلامی در افغانستان در گفتگو با شما در خصوص امضای توافقنامه امنیتی افغانستان اظهار کرد: مهمترین و بزرگترین مانعی که در دوسال اخیر مانع امضای توافقنامه امنیتی افغانستان شد این بود که ابهاماتی از سوی دو طرف در خصوص این توافقنامه وجود داشت که طرف آمریکایی در این بین قصد حفظ نیروهای خود در افغانستان داشت و نگران این بود که با امضای توافقنامه نفوذ خود را در این کشور از دست بدهد.

وی با اشاره به مسیر طی شده برای امضای توافقنامه امنیتی گفت: در مسیر طی شده برای امضای توافقنامه امنیتی پارلمان افغانستان و جرگه مشورتی نظر مثبتی را داشته باشندکه این توافقنامه به امضا برسد و این پروسه دو ساله به شکلی پیش رفت که نظر آنها در برهههای مختلف مثبت نبود.

طاهریان با اشاره به طراحی حاکمیت افغانستان برای امضای این توافقنامه خاطرنشان کرد: طبق طراحی که دولت افغانستان برای جلب نظر جرگه و پارلمان داشت ۲۵۰ نفر از اعضای جرگه را دور یکدیگر جمع کرد تا در خصوص آن اظهار نظر کنند و در ‌‌نهایت بعد از اینکه مخالفین در این خصوص اظهار نظر کردند دولت افغانستان توانست نظر جرگه را به سمت خود جلب کند.

سفیر سابق ایران در افغانستان با اشاره به سخنان صبغت الله مجددی رئیس جرگه افغانستان در خصوص توافقنامه امنیتی گفت: بعد از امضای توافقنامه و جلب نظر جرگه، رئیس جرگه مشورتی افغانستان آمریکا را تهدید کرد که اگر بر خلاف توافقنامه رفتار کند مردم افغانستان علیه آن قیام خواهند کرد و این نشان میدهد که جرگه چندان هم موافق امضای توافقنامه نبوده است.

وی همچنین بیان کرد: مسئلهای که باعث جلب نظر جرگه شد این بود که در داخل افغانستان مشکلات مختلف اقتصادی و سیاسی و امنیتی وجود و آنها امیدوارند که لااقل مشکلات امنیتی پس از امضای توافقنامه کاهش یابد.

طاهریان به سخنان کرزای قبل و بعد از امضای توافقنامه اشاره کرد و عنوان کرد: رئیس جمهور افغانستان قبل و بعد از امضای توافقنامه به این نکته اشاره کرد که این توافقنامه توافقی است که تمامی کشورهای همسایه با آن موافق هستند و تنها جمهوری اسلامی ایران در این خصوص موافق نیست که آنها هم اعلام کردهاند که به نظر مردم افغانستان احترام میگذارند.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در افغانستان به مخالفت گروههای تروریستی هم با امضای این توافقنامه و ناخشنودی آنها هم از این وضع اشاره کرد و تصریح کرد: گروههای تروریستی با انجام عملیاتهای تروریستی مختلف در نزدیکی محل لویی جرگه به دنبال این بودند که مخالفت خو را به نوعی با امضای توافقنامه نشان دهند و در واقع این گروهها شاید بتوانند قدری چالش ایجاد کنند.

وی در پایان به تهدیدات کرزای در خصوص امضا نکردن توافقنامه هم اشاره کرد و اضافه کرد: کرزای قبل از امضای توافقنامه عنوان کرده بود که امضای توافقنامه را در صورتی که بازهم بیگناهان هدف حملات تروریستی قرار بگیرند، لغو خواهد شد و همچنین ابراز امیدواری کرده بود که آمریکاییها بعد از امضای توافقنامه دیگر جرات ورود به خانههای مردم را نداشته باشند. باید صبر کرد و دید که آیا در شرایط فعلی امضای توافقنامه به این شکل میتواند باعث ثبات در افغانستان و از بین رفتن گروههای تروریستی شود یا خیر؟

https://shoma-weekly.ir/SwE84o