بین الملل

ضعف رقبا و نگرانی از امنیت عامل پیروزی حزب اردوغان شد

کارشناس بین المللی حوزه ترکیه گفت: دولت حاکم با توجه به جنگی که با پ ک ک داشت توجهات جامعه را به این سو جلب کرد که اگر این دولت نباشد، شرایط ناامن و بی ثبات در برخی مناطق جنوب و جنوب شرق حاکم خواهد شد که بار امنیتی آن به دوش جامعه است.
حسن لاسجری، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار نما در خصوص نتایج انتخابات ترکیه و میزان مشارکت مردم گفت: در انتخابات ترکیه به دلیل نزاعی که بین دولت مرکزی و گروه پ ک ک و همچنین رقابت دولت حاکم با دیگر گروه ها وجود داشت، به نوعی فضای مشارکت سیاسی بالا بود؛ البته در این دوره بحث جریان کردی به خودی خود توانست بخش مهمی از تحولات را رقم بزند و گروه های رقیب یا گروه های مخالف دولت هم فعالیت های بسیاری کردند و دولت هم تلاش کرد آرای اکثریت را به دست آورد و چون همه گروه ها برای دعوت عمومی فعالیت و تلاش کردند به مشارکت خوبی را شاهد بودیم.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درخصوص علت پیروزی حزب عدالت توسعه در این دوره تاکید کرد: در انتخابت چند ماه گذشته حزب حاکم نتوانست اکثریت مطلق را به دست آورد و دولت تشکیل دهد؛ اما در حال حاضر در این چند ماه دولت فرصت داشت اقداماتی انجام دهد که بسیاری معتقدند همین اقدامات منجر به تغییر رای برخی افراد شده است.
وی با اشاره به اقدامات دولت اردوغان برای جذب آرای مردم خاطرنشان کرد: دولت حاکم با توجه به جنگی که با پ ک ک داشت توجهات جامعه را به این سو جلب کرد که اگر این دولت نباشد، شرایط ناامن و بی ثبات در برخی مناطق جنوب و جنوب شرق حاکم خواهد شد که بار امنیتی آن به دوش جامعه است.
این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: بحث های مربوط به اتحادیه اروپا موضوع مهمی برای دولت و اردوغان بود و او تلاش کرد این طور نشان دهد که شرایط رفتن به اتحادیه اروپا در همین دولت وجود دارد و در این رابطه هم با سفری که مرکل، صدراعظم آلمان به ترکیه داشت که هم موضوع اتحادیه اروپا و هم سیل آوارگان به اروپا مورد توافق دو طرف قرار گرفت که اینجا هم برای دولت حاکم امتیاز داشت.
لاسجردی علت دیگر پیروزی حزب عدالت و توسعه آرای احزاب دیگر دانست و افزود: حزب دموکرات ملی نتوانست جایگاه مناسبی داشته باشد و رهبران و مقامات آن هم نتوانستند فرصت مناسبی برای فعالیت سیاسی ایجاد کنند و در نتیجه برخی از آرای این حزب هم به سمت عدالت و توسعه رفت.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه نمی توان رای اکثریت مردم به حزب عدالت و توسعه را نشانه موافقت مردم با سیاست های این دولت در حمایت از داعش دانست، تاکید کرد: افکار عمومی در ترکیه در رابطه با مرتبط کردن مسائل داخلی با خارجی حساس هستند؛ اما این موضوع بدان معنا نیست که از تفکری به نام حمایت از داعش یا گروه های تروریستی حمایت می کنند؛ بلکه آنان در طول دوران دوم حکومت اردوغان تلاش بسیاری کردند که اردوغان را از رفتن به سوریه و به نوعی گیرکردن در آن بحران پرهیز دهند؛ به نظر می رسد رای دادن به حزب دقیقا به معنای موافقت با حرکت حزب نیست.
وی اضافه کرد: دفعه قبل هم مردم ترکیه به این حزب رای دادند؛ اما در رابطه با بحث سوریه و تروریسم و کردها با سیاست های اردوغان مخالفت می کردند و حتی تظاهرات و اجلاس های بسیاری نیز برگزار شد.
لاسجردی با بیان اینکه در جامعه ترکیه حزب عدالت و توسعه زیرساخت های مناسب، چهره های مقبول و جهاندیده و علمی و جایگاهی خوبی دارد؛ تاکید کرد: افکار عمومی تلاش می کند از طرفی با حمایت از حزب عدالت و توسعه و از آن طرف با اعتراض یا طرح اعتراضات به مشکلات، حزب را مجاب کند که هنگامی که قدرت را به دست گرفت براساس تفکر منافع ملی یا آنچه که افکار عمومی مایل هستند حرکت کند و این رای بالا به حزب عدالت و توسعه به معنای تایید آن نیست؛ بلکه افکار عمومی از دولت می خواهد که به حکومت ادامه دهد و برخی از مشکلات موجود مانند جریان های تروریستی و شکاف های اجتماعی و برخی نابسامانی های اقتصادی که در دوران دوم اردوغان به وجود آمده است را حل کند.
این کارشناس مسائل بین الملل درباره تاثیر انتخاب حزب عدالت و توسعه بر عملکرد ترکیه در سوریه خاطر نشان کرد: در حال حاضر موضوع سوریه در فرایند جدید سیاسی دنبال می شود که از طریق گفتگوها و اجلاسی که در وین صورت گرفت. بحثی که بازیگران بین المللی در نطر گرفتند عمدتا از حالت جنگ و نزاع فاصله گرفته و به راهکارهای سیاسی روی آورده است و چه دولت ترکیه تصمیم بگیرد چه نگیرد فضای تحولات در سوریه و تصمیماتی که بازیگران بزرگ در منطقه و بیرون از منطقه گرفتند دولت ترکیه مجبور است همکاری کند و چه بخواهد چه نخواهد فرایند سیاسی در سوریه پیگیری می شود و دولت ترکیه هم برای امتیازگیری مجبور است وارد این فرایند سیاسی شود.

https://shoma-weekly.ir/YEvcip