سیاسی

ضعف دیپلماسی ایرانیان را از حج ابراهیمی محروم کرد

سماجت عربستان به سیاست‌های متخاصمانه و فاصله گرفتن از جمهوری اسلامی از یک طرف و ضعف دیپلماسی هر دو کشور از طرف دیگر مکمل یکدیگر شدند که امسال مسلمانان ایرانی از مراسم حج ابراهیمی محروم باشند.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: سماجت عربستان به سیاست‌های متخاصمانه و فاصله گرفتن از جمهوری اسلامی از یک طرف و ضعف دیپلماسی هر دو کشور از طرف دیگر مکمل یکدیگر شدند که امسال مسلمانان ایرانی از مراسم حج ابراهیمی محروم باشند.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص سیاست منفعلانه جمهوری اسلامی در قبال عربستان سعودی و اقدامات اخیر این کشور مبنی بر عدم تعامل با جمهوری اسلامی برای پذیرش حجاج در سال پیش رو گفت: روابط ایران و عربستان براساس استراتژی جدید منطقه که توسط رژیم صهیونیستی و ایالات متحده اتخاذ شده است تغییر کرد و عواملی که در روابط دو کشور تاثیر داشت هزینه سنگینی را برای قطع و تقلیل رابطه و حتی تبدیل این رابطه به یک خصومت را به منطقه تحمیل کرد.

وی با اشاره به اینکه این نوع سیاست نقطه مقابل منطقه ای ایران و حتی روابط ما با جهان اسلام است تصریح کرد: عزم عربستان برای قطع این روابط و تبدیل آن به خصومت عزم جدی بود که تنها هدف آن بهانه جویی به نظر می رسید.

ترقی با بیان اینکه اگر این رویه عربستان را یک استراتژی بدانیم طبیعتا مذاکره با این کشور نتیجه ای مشخص و از پیش تعیین شده داشت، تصریح کرد: بنابراین استراتژی مذاکرات تاثیر چندانی در تغییر این رویه آل سعود نداشت لذا ضمن اینکه سیاست خارجی ما قدری براساس حسن ظن و انفعال استوار است اما می توانست از موضع انقلابی تر با مسائل برخورد کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: سیاست خارجی می توانست موضعی شبیه مواضع مقام معظم رهبری در خصوص مسئله منا اتخاذ کند که معظم له با این موضع گیری عربستان را مجبور به تن دادن به خواست ایران در برگرداندن جنازه شهدای منا کرد.

ترقی تصریح کرد: در صورتی که وزارت خارجه از این موضع الگو می گرفت می توانست حق ملت ایران را در استفاده از حج برای شرایط مناسب اخذ کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اما سماجت عربستان به سیاست های متخاصمانه و فاصله گرفتن از جمهوری اسلامی از یک طرف و ضعف دیپلماسی هر دو کشور از طرف دیگر مکمل یکدیگر شدند که امسال مسلمانان ایرانی از مراسم حج ابراهیمی محروم باشند.


https://shoma-weekly.ir/qOKrLZ