سیاسی

ضرورت حضور نامزد حزبی در انتخابات ریاست جمهوری

معتقدیم که رفع این مشکلات از عهده یک نامزد منفرد بر نمی آید، حتی نامزدی که چند گروه را دور هم جمع کرده و نامی را روی آن گذاشته، چون منبعث از یک تشکل سازمان یافته و منسجم نیست، نمی توان از آن انتظار موفقیت را داشت
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم این سئوال مطرح است که چرا حزب موتلفه اسلامی برخلاف دوره های گذشته تصمیم گرفته با نامزد حزبی در انتخابات حضور داشته باشد، برای شنیدن پاسخ به این سئوال با دکتر اسدالله بادامچیان نایب رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به گفتگو نشسته ایم که ماحصل آن در ادامه می آید.

* حاج آقا بفرمائید چرا نامزدی که از سوی یک حزب برای انتخابات معرفی شده ارجحیت دارد بر فردی که به صورت انفرادی کاندیدا می شود؟

- این مسئله از نظر شرعی، عقلی و علمی پذیرفته شده است که کار تشکیلاتی منظم و منسجم بر کار فردی رجحان دارد و در این مورد کسی هم شک ندارد و مورد پذیرش همگان است. خدای تبارک و تعالی با تعبیری چون حزب الله هم الغالبون و یا حزب الله هم المفلحون، غلبه و رستگاری را مربوط به گروهی می داند که با محوریت خداوند دور هم جمع شده اند، با توجه به همین عبارات مشخص می شود که خداوند متعال تاکید دارند بر تشکل های منظم و سازمان یافته خدا محور، از سوئی دیگر همه انبیاء ، صالحان و همچنین رهبران دینی و سیاسی جهان و اندیشمندان نیز بر ضرورت کار تشکیلاتی اصرار داشته و دارند. لذا در اصل مسئله تردیدی وجود ندارد. احزاب و تشکل ها نیز به دو گروه تقسیم می شوند، احزاب دنیا مدار و احزاب خدا محور و ارزشگرا. با توجه به تاکید خداوند متعال در قرآن کریم، احزاب ارزش مدار وحق محوردر نهایت پیروز هستند. با توجه به مقدمه گفته شده، باید عرض کنم که در انتخابات ریاست جمهوری یا نمایندگان مجلس و حاکمان اداره کشور هم حرکت جمعی هدفمند و تشکیلاتی بر حرکات فردی حتما ً رجحان و برتری دارد و مشخص است که این حرکت سازمان یافته زمینه موفقیت و رفع مشکلات را فراهم می کند. این حرکت سرعت پیشرفت ها را زیاد می کند و موانع این رشد را در سایه همفکری جمعی و تعامل گروهی و با پشتکار بهتر برطرف می کند.

* پس از انقلاب سابقه ائی تحت عنوان حزب جمهوری اسلامی را شاهد هستیم، چه قدر این حزب در عبور از بحران ها و رسیدن به موفقیت، انقلاب را یاری کرد ؟

- حزب جمهوری اسلامی با محوریت پنج شخصیت روحانی اثرگذار و محترم تشکیل شد، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ائی(حفظ الله)، شهیدان آیت الله بهشتی و باهنر و مرحومین آیت الله موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی به همراه مجموعه ائی این حزب را تاسیس کردند. هرچند حزب درگیر اختلافاتی شد که از ناحیه برخی افراد که بعدها دست هایشان رو شد، بوجود می آمد اما باز هم در مقاطع حساس کشور را نجات داد. من به عنوان کسی که از نزدیک با اقدامات حزب بواسطه مسئولیت هایم سر و کار داشتم این نقش پر رنگ را در انتخابات مختلف چه مجلس شورای اسلامی و چه ریاست جمهوری، شاهد بودم. در اولین دوره نظر حزب بر شهید آیت الله دکتر بهشتی بود که بر حسب شرایط روز این انتخاب نهائی نشد سپس استاد جلال الدین فارسی معرفی شدند که آقای فارسی هم به دلایلی که مشخص است کنار رفتند، در دور دوم حزب پیشنهاد ریاست جمهوری شهید رجائی را داد، مقام معظم رهبری نیز پیشنهاد حزب جمهوری اسلامی برای ریاست جمهوری بودند، ضمن آنکه ریاست جمهوری آقای هاشمی نیز از دستاوردهای حزب جمهوری بود. با بررسی رخدادهای آن زمان مشخص است که این سه معرفی حزبی چه در ابتدای انقلاب ، چه دوران جنگ و چه در بازسازی پس از جنگ تا چه میزان اثرگذار و موفق بوده است. متاسفانه از آن به بعد ریاست جمهوری به عهده افراد منفردی افتاد که بدون پشتوانه حزبی وارد عرصه اجرائی شدند. اولین آنها رئیس دولت اصلاحات بود که خود را اصلاح طلب معرفی می کرد ، هر چند حزبی پس از روی کارآمدن تاسیس کرد که نتیجه اش مشخص است. بعد از آن آقای احمدی نژاد آمد که خود را مستقل معرفی می کرد، سپس هم آقای روحانی و دولت فعلی بر سرکار آمد. این سه دولت چون به صورت منفرد بر سر کار آمدند نتوانستند، آرمان های انقلاب را آنچنان که شایسته و بایسته است، ادامه بدهند. کار کرده اند، زحمت کشیده اند، نقاط مثبت داشته اند اما می بینیم به علت تفکرات غربگرای دولت اصلاحات، اختلافات و مناقشات درون دولت و فاصله گیری از اندیشه های امام و مقام معظم رهبری کشور دچار چالش ها و مشکلات بزرگی شد. آن ها می خواستند در کشور ولائی ایران و جمهوری اسلامی با فاصله گیری از اسلام مسائل را حل کنند که این نشدنی بود و به همین خاطر بر مشکلات افزودند. دولت بعدی هم از آنجائی که پشتوانه و عقبه فکری نداشت، مشکلات را زیادتر کرد، دولت فعلی هم همین طور. نتیجه این اقدامات این شد که مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام فرمودند که مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم ها نیست بلکه به علت تصمیمات و برنامه غلط دولت فعلی، دولت قبلی و دولت اسبق است، چرا ایشان این را می فرمایند؟ به این دلیل که ما بدتر از این تحریم ها را در هشت سال دفاع مقدس داشتیم اما ما بحمدالله در جنگ پیروز جنگیدیم و پیروز هم بیرون آمدیم و خواسته های دشمنان هم به جائی نرسید. تفاوت کار در کجاست؟ در این است که در آن زمان نامزدهای ریاست جمهوری با پشتوانه حزب جمهوری و همفکری بر سر کار آمدند اما پس از آن سه نفر به صورت منفرد و با گروه خودشان بدون عقبه فکری بر سر کار آمدند.

* چه شد که حزب موتلفه اسلامی تصمیم گرفت در این دوره برای انتخابات کاندیدا معرفی کند؟

- ما با توجه به تجربیات گذشته و برای آن که بتوانیم مشکلاتی که مردم گرفتار آن هستند، مانند بیکاری، تورم، تولید، رکود، مسکن، اختلاس، آلودگی هوای شهرهای صنعتی، ریزگردها و حقوق های نجومی را برطرف کنیم، تصمیم به حضور گرفتیم. معتقدیم که رفع این مشکلات از عهده یک نامزد منفرد بر نمی آید، حتی نامزدی که چند گروه را دور هم جمع کرده و نامی را روی آن گذاشته، چون منبعث از یک تشکل سازمان یافته و منسجم نیست، نمی توان از آن انتظار موفقیت را داشت. اما در برابر این ها یک حزب متشکل و منسجمی قرار داد با نام موتلفه اسلامی که سابقه آن روشن و واضح است. حزبی که با نظر امام راحل شکل گرفت و با نظر ایشان در حزب جمهوری ادغام شد و پس از تعطیلی حزب جمهوری دوباره با تائید امام (ره) فعالیت خود را از سر گرفت و پس از ارتحال ایشان، با نظر مقام معظم رهبری به فعالیت خود ادامه داد. این حزب 54 ساله در دوران رژیم سفاک پهلوی با ایستادگی و بدون وابستگی به بیگانه و بدون کمک گرفتن از جائی با تکیه بر خداوند متعال و محوریت ولایت در کنار مردم توانست تا پیروزی انقلاب انجام وظیفه مطلوب بکند.

* حزب موتلفه اسلامی چه ویژگی های دارد که مردم می توانند به آن اعتماد کنند و کار اداره کشور را به او بسپارند؟

- شما طی این سالها کوچکترین انحرافی از نظر مالی و سیاسی در این حزب نمی بینید. این مدعای ما نیست، همه با هر دیدگاهی این مهم را باور دارد لذا برای حل مشکلات فعلی باید کار را به دست چنین افرادی سپرد که در طول نیم قرن فعالیت، پاک، سالم و ساده زیست زندگی کرده اند و هیچ گونه سوء استفاده ائی از اموال عمومی نکرده اند. خوب به این ها می شود اعتماد کرد تا مشکلات تجمل گرائی، حقوق های نجومی و اختلاس ها را برطرف کنند. نامزد حزب هم که با برنامه مشخص و مدون در این عرصه حضور یافته از پشتوانه چنین افراد و انقلابیونی برخوردار است. این افراد خادم طی این سالها ثابت کرده اند که برای خود چیزی نمی خواهند و تمام خواسته شان خدمت برای اعتلای اسلام، انقلاب و رفع مشکلات مردم است و در این مسیر از سیاه نمائی ها و بداخلاقی نیز پرهیز کرده است.شما به دعواهای سیاسی سالهای اخیر نگاه کنید، در حالی که بداخلاقی روش حاکم گروههای متفاوت شده و الفاظ ناشایست به هم نسبت می دهند اما موتلفه اسلامی با رعایت ادب اسلامی ضمن آنکه انتقادهای خود را مطرح کرده، از این نوع مباحث و درگیری ها و بداخلاقی ها اجتناب و دوری کرده است.

حزب موتلفه اسلامی می تواند در سایه یک حرکت دسته جمهی و تعامل فکری مشکلات را از سر راه کشور بردارد. ما در حزب با دیدن رنج های مردم احساس وظیفه کردیم و یک شخصیت پاکدست، خدوم و متخصص را به عنوان نامزد حزب برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کردیم.

*در خصوص روند رسیدن به نامزد نهائی حزب توضیح می فرمائید؟

- ما با نظر خواهی از بدنه حزب در سراسر کشور، آقای میرسلیم را به عنوان نامزد نهائی خدمت مردم عزیزمان معرفی کرده ایم. در همین رابطه نیز معتقدیم که ایشان با در نظر گرفتن جدول شاخص ها با تمام احترامی که برای دیگر عزیزان قائل هستیم از همه اصلح تر و افضل تر است. این باور ماست که اگر مردم می خواهند مشکلات برطرف شود، می توانند به نامزد ما توجه داشته باشند. ما در حزب این توانائی را داریم که جامعه را به سمت رشد و تعالی سوق بدهیم



https://shoma-weekly.ir/yyKtgz