سیاسی

ضرورت حضور جامعتین بیش از گذشته محرز است

انتخابات در هر کشوری نماد دموکراسی و مردم سالاری است. در کشور ما به بیان مقام معظم رهبری مردم سالاری از نوع دینی حاکم است و این نوع از مردم سالاری بازخورد حضور دین در همه وجوه زندگی مردم و به ویژه مسائل سیاسی است.
سمیه عظیمی-انتخابات در هر کشوری نماد دموکراسی و مردم سالاری است. در کشور ما به بیان مقام معظم رهبری مردم سالاری از نوع دینی حاکم است و این نوع از مردم سالاری بازخورد حضور دین در همه وجوه زندگی مردم و به ویژه مسائل سیاسی است.
مردم سالاری دینی باعث عدم انفکاک دین از سیاست در کشور شده و حضور پررنگ چهره های مذهبی در عرصه سیاسی که سیاست را به خوبی می شناسند باعث رشد و بالندگی این تفکر خواهد شد.
جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین همیشه دو رکن تاثیرگذار و مهم در فضای سیاسی کشور بخصوص اتفاقاتی همچون انتخابات بوده اند.
دو رکن وحدت بخش که در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی باعث اجماع نظر جریان اصولگرا شده و امید می رود همین نقش را در انتخابات سال آتی ایفا کنند.
ضروت نقش پررنگ و تاثیر گذار جامعتین در انتخابات سال 92 دلیلی شد تا با ابوالفضل توکلی بینا در این خصوص گفتگو کنیم.
توکلی بینا که مدتها رابط حزب موتلفه اسلامی و علما بوده حضور جامعتین در شرایط فعلی کشور را تکلیفی می داند که ضرورتش بیش از گذشته محرز شده است.
 
 درباره ضرورت ایفای نقش جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در انتخابات ریاست جمهوری آتی بفرمایید. نقشی که در انتخابات سال گذشته به خوبی مشخص شد.
یکی از ضرورت های شرایط کنونی جامعه ما با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده، اتفاق نظر جامعتین و جریان اصولگرایی است.
گفته می شد که جامعتین تصمیم داشتند که به این عرصه ورود نکنند اما با صحبتی که با بزرگان نظام صورت گرفت ضرورت ایفای نقش جامعتین مطرح و تصمیم به حضور هرچه پررنگ تر جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز گرفته شد.
نکته حائز اهمیت این است که جامعتین، اصولگرایان و در راس آنها حزب موتلفه اسلامی باید در این میدان حضور جدی داشته باشند تا نسبت به همگرایی هر چه بیشتر جریان اصولگرایی و کاندیداهای احتمالی اقدام شود.
در حال حاضر حدود 27 نفر خود را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم آماده می کنند که این موضوع اگر به وحدت بر سر یک یا دو کاندیدا منجر نشود نتیجه مطلوب از انتخابات گرفته نخواهد شد.
چراکه حضور این تعداد کاندیدا، باعث تشتت آرا شده و به زیان جریان اصولگرایی خواهد بود.
لذا جامعتین و چهره های شاخص جریان اصولگرا باید وارد عرصه شده و این افراد را به اصطلاح بر سر یک میز جمع کنند تا از میان آنها یک یا دو نفر تعیین شده و به تشتت آرا منجر نشود.
هرچند مساله مهم به بیان مقام معظم رهبری اصل شرکت در انتخابات و حضور چشمگیر و پرشور مردم اهمیت دارد اما یکی از نکات مهم از منظر ایشان حضور هوشمندانه مردم است.
و حضور هوشمندانه نیازمند اتفاق نظر چهره های مورد وثوق نظام و احزاب سیاسی است تا مردم فرد اصلح را انتخاب کنند.
 
در میان چهره هایی که تاکنون صحبت هایی از احتمال کاندیداتوری آنها مطرح شده تنها چند نفر واجد صلاحیت کلی هستند و به بیان بهتر رجل سیاسی بوده و می توانند مورد اطمینان چهره های سیاسی و مردم برای کاندیداتوری ریاست جمهوری قرار گیرند.
نکته دیگر که فوق العاده مهم است انتخاب رئیس جمهوری ولایت پذیر و معتقد به اصل ولایت مطلقه فقیه است تا نظام به روند روبه رشد و پیشرفت خود با تبعیت از ولایت ادامه دهد.
و این موضوع نیازمند این است که جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین وارد میدان شده و از آبروی خود برای نظام مایه بگذارند تا کسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود که دارای سابقه و ریشه در نظام اسلامی باشد.
پس یکی از تکالیف مهم جامعتین و احزاب سیاسی مطرح همچون موتلفه اسلامی در شرایط فعلی که کشور با انواع مشکلات مواجه است جمع آرای جریان اصولگرا و وحدت بخشی میان اصولگرایان است.
 
طی روزهای اخیر اولین نمود حضور جامعتین در انتخابات با اعلام تدوین منشور انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مطرح شد. منشوری که نمونه ای از آن در آستانه انتخابات مجلس نهم نیز تهیه و تدوین شد.
تهیه منشور اصولگرایی کار بسیار مثبتی بود؛ لذا باید درتدوین و تصویب منشور انتخاباتی نیز اصولی همچون اصل ولایت پذیری و اعتقاد به اصل ولایت مطلقه فقیه را در راس قرار گیرد. هرچند انتخابات مجلس تفاوتی عمده با انتخاب رئیس جمهور داشته و نیازمند دقت و برنامه ریزی بیشتر است.

https://shoma-weekly.ir/DXQIJC