سیاسی

ضرورت اختصاص ۴ درصد تولید ناخالص ملی به پژوهش

با علمیاتی کردن تفاهم نامه‌ها و قراردادهای علمی می‌توان در تحقق سیاست‌های کلان کشور درباره ارتباط صنعت با دانشگاه گام‌های مثبتی برداشت.
تفاهم نامه همکاری‌های مشترک واحد علوم و تحقیقات با شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران در راستای نیل به اهداف سند چشم انداز و سیاست‌های کلی کشور و در جهت بهره‌مندی مستمر از خردجمعی و تجربیات و توانمندی‌های طرفین و به مدت 5سال منعقد شد.

هدف از این تفاهم نامه، استفاده از توانایی‌های علمی و توسعه همکاری‌های آموزشی تحقیقاتی و فناوری در راستای استمرار ارتباط سازمان یافته بین دانشگاه و شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت به منظور برطرف کردن نیازهای متقابل است.

اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک، برگزاری دوره‌های آمادگی برای ورود به دانشگاه در مقاطع تحصیلی کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد، دکتری تخصصی و دکتری پژوهش‌محور، هدایت و حمایت از پایان نامه‌های تحصیلی به ویژه در مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری تخصصی در راستای نیازهای تحقیقاتی، برگزاری سمینار، کارگاه و همایش‌های علمی مشترک، در اختیار گذاشتن تجهیزات آزمایشگاهی و فناوری طرفین، حمایت از تجاری‌سازی و فناوری‌های نو و همکاری در ایجاد، راه‌اندازی و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از مهم‌ترین موضوعات این تفاهم‌نامه را شامل می‌شود.

رئیس واحد علوم و تحقیقات در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: با علمیاتی کردن تفاهم نامه‌ها و قراردادهای علمی می‌توان در تحقق سیاست‌های کلان کشور درباره ارتباط صنعت با دانشگاه گام‌های مثبتی برداشت.

دکتر علی عباسپور به راه‌اندازی سیستم ویدئو کنفرانس در مجموعه واحد علوم و تحقیقات با هدف برگزاری کارگاه‌های آموزشی بین‌المللی خبر داد و افزود: دانشگاه‌ها می‌توانند با برقراری ارتباطات بین المللی، دستیابی به علوم و فن آوری روز دنیا را تسهیل کرده و با انتقال این تجربیات به بخش صنعت کشور کمک شایانی کنند

رئیس واحد علوم و تحقیقات از برگزاری کنفرانس‌های بین المللی دوره‌های تخصصی DBA و MBA توسط اساتید دانشگاه‌های مطرح بین المللی در این واحد دانشگاهی و ارائه مدرک بین المللی به متقاضیان این دوره‌ها خبر داد.

همچنین علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات، در جمع روسای دانشکده‌ها، اساتید و مدیران گروه که در جوار مقبره دو شهید گمنام این واحد دانشگاهی برگزار شد، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت: آغاز سال تحصیلی جدید با یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی تأکیدی بر روشن‌تر شدن مسیر زندگی و اهداف متعالی کشور است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر توجه به موضوع پژوهش در چارچوب افق کوتاه مدت کشور گفت: اختصاص 4 درصد از تولید ناخالص ملی به فعالیت‌های تحقیقاتی و فراهم کردن امکانات لازم به منظور توسعه اقدامات پژوهشی ایران را در زمره کشورهای مقتدر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید با انسجام و هم‌افزایی در تحقق سیاست‌های کلی کشور سهیم باشند، افزود: واحد علوم و تحقیقات درصدد تکمیل فعالیت‌های علمی و پژوهشی و بهبود سطح امکانات آموزشی برای برداشتن گامی دیگر در مسیر پیشرفت کشور و برآورده ساختن انتظارات از این واحد در سطح منطقه است.

عباسپور به پویایی این واحد دانشگاهی در تابستان سال جاری با انجام فعالیت‌های اجرایی، فضاسازی، رفع کمبودها و تجهیز امکانات اشاره کرد و اظهار داشت: تکمیل و بهره برداری مطلوب از ساختمان‌های ابن‌سینا، مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی، مرکز اسلامی پیامبر اعظم(ص) و مسجد امام علی(ع) از جمله اقدامات این واحد دانشگاهی در راستای ارتقای خدمات‌دهی به دانشجویان، اساتید و پژوهشگران کشور است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات از پیگیری مسائل مربوط به وضعیت معیشتی کارمندان به ویژه مسکن خبر داد و گفت: مدیریت واحد در نظر دارد در چارچوب اختیارات خود، حداکثر امتیازات را برای رفع دغدغه‌های معیشتی کارکنان و اساتید همچون پرداخت دستمزد، لحاظ کند.

وی از افزایش حق‌التدریس ها تا 50درصد با نظارت بر کیفیت برگزاری کلاس‌ها خبر داد و بیان کرد: بهره گیری از اساتید خارجی برای تدریس و راهنمایی تزها در دستور کار واحد علوم و تحقیقات قرار دارد.

عباسپور بهره‌برداری از امکانات به بهترین نحو را علی رغم محدودیت های موجود، موجب افتخار کشور دانست و اظهار داشت: از اساتید انتظار می‌رود بیش از پیش نسبت به کیفیت علمی رساله‌ها و تزهای دانشجویان حساسیت داشته باشند.

رئیس واحد علوم و تحقیقات بر اهمیت فعالیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی تأکید کرد و ادامه داد: در این راستا، در آینده نزدیک، بلوک یک آموزشی و چند آزمایشگاه جدید در این واحد به بهره برداری می‌رسد.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت بالای علمی و آموزشی این واحد برای جذب دانشجو در مقطع مختلف گفت: گسترش فعالیت‌های اقتصادی، متنوع سازی درآمدها و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در کنار تعریف تزهای درآمدزا با استفاده از ظرفیت اساتید و دانشجویان، از برنامه های در دست اقدام واحد علوم و تحقیقات است.

https://shoma-weekly.ir/UBwLZ0