سیاسی

صیانت از خانواده و عارضه کم فرزندی

از هم پاشیدن کانون خانواده در غرب یکی از بزرگترین چالش‌های اجتماعی است که موجب هویت‌زدایی از نسل‌های جدید و بی ریشه‌سازی آنها و به هم خوردن انسجام ملی در جامعه‌های غربی گردیده است.

حمیدرضا ترقی- اختصاص اصل دهم قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی به صیانت از خانواده بعنوان واحد بنیادین جامعه اسلامی و تأکید بر اینکه همه قوانین ومقررات و برنامهریزیهای مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد. نشان دهنده اهمیت اسلام و نظام اسلامی به موضوع خانواده و صیانت از آن است.

از هم پاشیدن کانون خانواده در غرب یکی از بزرگترین چالشهای اجتماعی است که موجب هویتزدایی از نسلهای جدید و بی ریشهسازی آنها و به هم خوردن انسجام ملی در جامعههای غربی گردیده است.

نیروی انسانی مثل زمین و سرمایه از عوامل اصلی توسعه هر کشوری است و چنانچه در معرض تهدید «تحدید» و کاهش قرار گیرد درتوسعه کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت.

سازمان بهداشت جهانی با هدف کنترل جمعیت در کشورهای اسلامی در جهان سوم و کشورهای مسلمان در حال توسعه بواقع توطئه حساب شدهای را علیه مسلمانان طراحی کرده است و توفیقات زیادی در این راستا بدست آورده در حالی که در مقابل روز به روز بر جمعیت یهودیان و... افزوده میشود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال گذشته با اذعان به این اشتباه راهبردی در سیاستگذاریهای کشور به منظور تعدیل و کنترل جمعیت تأکید کردند که باید دولتمردان نسبت به این سیاست تجدید نظر نموده و راهکارهای جدیدی را برای تشویق و فرهنگسازی برای بالا بردن نرخ رشد جمعیت اتخاذ نمایند.

ایشان در سخنان خود در جمع همایش ملی، تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه به چند نکته مهم تأکید فرمودند.

1-سیاست کلی کشور حرکت به سمت افزایش جمعیت بصورت معقول و معتدل است

2-عمده اشکالاتی که به این سیاست وارد میشود قابل پاسخ دادن است

3-کشور ما با ظرفیت طبیعی و جغرافیای سیاسی خود به جمعیت بیشتری نیاز دارد

4-مسئله نمای جوان کشور یک مسئله اساسی و تعیین کننده است

5-کشورهایی که دچار پیری شده و قدرت «زاد و ولد» خودشان را از دست دادهاند نتوانستهاند علاج کنند

6-مبانی اسلامی و تفکر اسلامی ما را به سوی افزایش جمعیت سوق میدهد

7-موضوع افزایش جمعیت را باید عمیق و علمی و با فرهنگسازی به نتیجه رساند

8-باید عواملی که موجب میل به کم فرزندی میشود شناسایی شوند و بعنوان یک عارضه و بیماری با آن برخورد شود

9- باید عوامل بالا رفتن سن ازدواج شناسایی و رفع گردد

10-باید نخبگان جامعه اقناع شوند تا فرهنگسازی آسان شود

8/8/92

شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» از جمله شعارهای استعماری و وارداتی است که در رژیم گذشته در منطقه خاورمیانه جا افتاده است، این شعارها و سیاستهای غرب ساخته، سبک زندگی در خانوادههای ایرانی را دگرگون ساخته و زمینه رشد تفکرات فمینیستی را در بین زنان کشور فراهم ساخته است و در نتیجه بخاطر جدا کردن زن از خانواده و انتقال سبک زندگی به زندگی غربی تحولات نامناسب زیادی در بین خانوادههای ما بوجود آمده است.

این در حالی است که در بعضی کشورها مثل خود آمریکا و اسرائیل سیاستی عکس این روش اتخاذ شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در خرداد 91 ضمن لغو قانون تنظیم خانواده و جمعیت سال 72 تأکید نموده است:

1-فرهنگسازی برای دستیابی به جمعیت مطلوب و اصلاح بینش و نگرش مسئولان و مردم نسبت به پیامدهای منفی کاهش باروری بویژه زیر حد جانشینی

2-تدوین سیاستها، برنامهها و قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی برای دستیابی به نرخ باروری مناسب.

متأسفانه یکی از کارهای اشتباه مجلس قبلی لغو مصوبه کمک تشویقی دولت دهم به تازه متولدین بود که باید بصورت جدیدی توسط مجلس ودولت بازنگری و نهایی گردد.

چنانچه برنامه تدوین شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور اجرایی شده و با پوشش بیمه اجباری درمان رایگان برای مادر و کودک از ابتدای بارداری تا پایان دوسالگی کودک فراهم شود و تغذیه مناسب برای آنها فراهم شود قطعاً میتواند مؤثر واقع گردد.

به نظر میرسد برای تسریع در این امر باید:

1-ازدواج آسان رونق پیدا کند

2-کمک هزینه لازم به کسانی که فرزنددار میشوند پرداخت شود

3-سیاستهای تشویقی برای بچهدار شدن اتخاذ شود

4-بازنشستگان  و دارندگان فرزند از 4 تا به بالا حق فرزند قابل توجهی دریافت کنند

5-مشکل خانمها در خصوص مرخصی دوران بارداری حل و فصل و اجرا شود

 

https://shoma-weekly.ir/GhRK3h