بین الملل

صهیونیست جهانی از آشوب‌های اوکراین سود می‌برد

در حال حاضر مناقشات اوکراین با توجه به یهودیانی که در این منطقه وجود دارد، باعث می‌شود که صهیونیست جهانی دست به کار شود و برای کمک به آن‌ها هزینه‌هایی را دریافت کند و در ‌‌نهایت باعث شود که صهیونیست جهانی از این مبالغ و هزینه‌ها بهره‌مند شود.
مهدی کاشی سرعت رخ دادن اتفاقات در داخل اوکراین، طی ماههای اخیر رشد قابل توجهی داشته است. بعد از چند ماه تنش میان مخالفان دولت و دولت اوکراین، در ‌‌نهایت دولت اوکراین سقوط کرد و رئیس پارلمان این کشور دولت انتقالی را در این کشور عهده دار شد و قرار شد که انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود. همچنین بعد از این اتفاقات روسها که از سقوط دولت اوکراین ناراضی بودند تصمیم به حمله نظامی به این کشور را گرفتند و بندر کریمه را اشغال کردند. دولتهای غربی که از روند به وجود آمده ناراضی بودند، ضمن حمایت از دولت انتقالی خواستار  عقبنشینی روسها شدند و به تهدید لفظی آنها پرداختند. به همین بهانه به سراغ محمد فرهاد کلینی کارشناس مسائل بین المللی شدیم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم:

محمد فرهاد کلینی در گفتگو با «شما» در خصوص تحولات اوکراین اظهار کرد: اوکراین از دیرباز به عنوان حیاط خلوت روسیه مطرح میشود و در دوران جنگ سرد این وضعیت در داخل اوکراین بسیار حس میشد.

وی به نقش غرب در شکل گیری دولت انتقالی در اوکراین و سقوط دولت قبلی اشاره کرد و افزود: دولتهای غربی که از تمایل دولت وقت اوکراین به روسیه ناراضی بودند از تجمعات اعتراضی در این کشور حمایت کردند و شرایطی را فراهم کردند که روند سقوط دولت اوکراین هموارتر شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: روسیه که با سقوط دولت اوکراین منافع خود را در خطر میدید به دنبال احیای منافع از دست رفته خود به سمت این کشور لشکر کشی کرد و با اشغال کریمه شرایط را برای ایجاد تنش بیشتر و سختتر کردن کار دولت انتقالی فراهم کرد.

کلینی عدم توانایی ارتش اوکراین به دفاع از این کشور در صورت ادامه پیشروی روسها اشاره کرد و گفت: ارتش اوکراین در شرایط حاضر که رئیس ستاد نیروهای مسلح خود را هم برکنار شده میبیند، قابلیت ایستادگی در برابر فشار روسها را ندارد و احتمالا در این تحولات شکست خواهد خورد.

وی به اهمیت اوکراین به عنوان واسطهای برای انتقال گاز روسیه به اروپا گفت: اوکراین در هرصورت به ادامه وجود ارتباط با روسیه نیاز دارد چرا که سفر تیموشنکو رئیس جمهور سابق اوکراین که متحد غرب است به این کشور این مطلب را به خوبی اثبات میکند، اما نکتهای که باید به آن توجه شود این است روسها به دنبال این هستند که نقش خود را در آینده سیاسی اوکراین به دست بیاورند.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه به در حد لفظی دانستن تهدیدات غربیها نسبت به روسیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اروپاییها مایل نیستند که مستقیما وارد مناقشات اوکراین شوند زیرا بیم آن را دارند که این مناقشات به کشور آنها هم سرایت کند، اما آمریکاییها در این موضع قرار ندارند ولی هزینههای حضور نظامی در اوکراین شرایطی را برای آنها ایجاد میکند که به تهدیدات لفظی در این خصوص اکتفا کنند.

کلینی افزود: در حال حاضر به نظر میرسد که آمریکاییها مایل باشند که روسها با گرفتن سهمی از آینده سیاسی اوکراین به این مناقشه پایان دهند تا منافع دو طرف تامین شود.

وی در پایان به سود بردن صهیونیستها از تداوم مناقشات اوکراین اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مناقشات اوکراین با توجه به یهودیانی که در این منطقه وجود دارد، باعث میشود که صهیونیست جهانی دست به کار شود و برای کمک به آنها هزینههایی را دریافت کند و در ‌‌نهایت باعث شود که صهیونیست جهانی از این مبالغ و هزینهها بهرهمند شود.

https://shoma-weekly.ir/r63Pwe