سیاسی

صهیونیستها به دنبال امتیازگیری با ژست شکست هستند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: در جریان سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به مقر اتحادیه اروپا نیز مواضع اتحادیه اروپا بیشتر با ژست حفظ استقلال از آمریکا و با تأکید بر حق حاکمیت صهیونیست‌ها بر بخش غربی قدس و ادامه مذاکرات برای تشکیل دولت فلسطینی در مرزهای 1967 بود اما به نظر می‌رسد نتانیاهو در تلاش برای مدیریت پشت‌صحنه این مخالفت‌ها بود تا نتیجه آن پایتختی قدس شرقی برای فلسطین و البته هموار شدن طرح روس‌ها باشد. طرحی که اگرچه به‌ظاهر شکست صهیونیست‌ها از تبدیل قدس به پایتخت کشور ادعایی آن‌ها است، اما درواقع گامی به‌سوی تثبیت اشغالگری است و نباید فراموش کرد که همان طرح روس‌ها در بهار امسال نیز موجب جشن و پایکوبی صهیونیست‌ها شد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه تبدیل قدس به پایتخت صهیونیست‌ها گامی به‌سوی تثبیت اشغالگری است، گفت:‌ روسیه نیز از سلطه اقتصادی صهیونیست‌ها در امان نیست.

محمدمهدی اسلامی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به اقدام روسیه در 17 فروردین‌ماه سال جاری در به رسمیت شناختن قدس غربی به‌عنوان پایتخت اسرائیل و تکرار این موضع در سخنان سخنگوی کاخ کرملین که به‌ظاهر در مخالفت با اقدام ترامپ بیان‌شده بود، خاطرنشان کرد: باید این احتمال را در نظر گرفت که ترامپ به مرگ گرفته است تا با هدایت اجماع جهانی به‌سوی مخالفت با اشغال قدس شرقی، پایتختی قدس غربی را به‌عنوان یک دستاورد به مخالفان بفروشند.

وی افزود: اگرچه سازمان ملل و کشورهای جهان در طول 50 سال گذشته حاضر نشده‌اند حضور کشور جعلی اسرائیل در بخش شرقی بیت‌المقدس را بپذیرند و این بخش تاکنون جزو مناطق اشغالی به‌حساب می‌آید اما آن‌ها از زمان اشغال سال 1948 تاکنون ادعایی نسبت به بخش غربی ندارند اما هیچ‌یک نیز حاضر به پذیرش انتقال سفارت خود به این بخش نبوده‌اند.

اسلامی به رویکرد اروپا درباره تشکیل دو دولت برای صلح اعراب با غاصبان قدس اشاره کرد و یادآور شد: در جریان سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به مقر اتحادیه اروپا نیز مواضع اتحادیه اروپا بیشتر با ژست حفظ استقلال از آمریکا و با تأکید بر حق حاکمیت صهیونیست‌ها بر بخش غربی قدس و ادامه مذاکرات برای تشکیل دولت فلسطینی در مرزهای 1967 بود اما به نظر می‌رسد نتانیاهو در تلاش برای مدیریت پشت‌صحنه این مخالفت‌ها بود تا نتیجه آن پایتختی قدس شرقی برای فلسطین و البته هموار شدن طرح روس‌ها باشد. طرحی که اگرچه به‌ظاهر شکست صهیونیست‌ها از تبدیل قدس به پایتخت کشور ادعایی آن‌ها است، اما درواقع گامی به‌سوی تثبیت اشغالگری است و نباید فراموش کرد که همان طرح روس‌ها در بهار امسال نیز موجب جشن و پایکوبی صهیونیست‌ها شد.

مدیرمسئول هفته‌نامه شما تصریح کرد: تاکنون در طرح‌های صلح عربی یا اروپایی و نیز در قطعنامه‌های سازمان ملل ( مانند 242)، هیچ‌گاه قدس غربی به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ذکر نشده است.

اسلامی خواستار عدم سکوت جبهه مقاومت در برابر این موضع روس‌ها شد و گفت: یادمان نرود که روسیه نیز از سلطه اقتصادی صهیونیست‌ها در امان نیست و شوروی در کنار آمریکا دو کشوری بودند که زودتر از دیگر کشورها به غصب سرزمین فلسطین رسمیت دادند.

وی صهیونیسم را لانه کرده در ارکان قدرت بسیاری از کشورها دانست که اغلب با نارضایتی اما همراهی از سر اجبار سیاست‌مداران آن کشورها مواجه است و خاطرنشان کرد: حضور مثبت روسیه در برخی تعاملات منطقه‌ای و بهبود روابط با جبهه مقاومت، می‌تواند موجب طمع صهیونیست‌ها برای بهره‌برداری از این حسن ظن برای پیش بردن نقشه خود تلقی گردد.

وی دستاورد نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی که طی بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست قدس شرقی را به‌عنوان پایتخت اشغالی دولت فلسطین به رسمیت بشناسد را کاهش مطالبات امت اسلامی توسط آن‌ها دانست و افزود: اگرچه همراه کردن سازشکاران دیروز در فرآیند اعتراضی امروز مهم است؛ اما نباید منجر به فراموشی آرمان اصلی و کاهش مطالبات خودمان گردد و نباید اجازه دهیم موج اعتراضی فراگیر جهانی با چنین کاهش سقف مطالباتی به انحراف رود.

https://shoma-weekly.ir/IncqJV