روز زن تنها برای هدیه گرفتن و تقدیم گل به زنان نیست، زنانی که روز ولادت حضرت زهرا(س) را به عنوان روز زن پذیرفتهاند به قول حضرت امام خمینی(ره) مسئولیت و تکلیفی را پذیرفتهاند که باید بدان پایبند باشند و آن اینکه در صراط حضرت زهرا(س) در صراط تقوی و عفاف و دانش، نطق و ایستادگی و تربیت فرزند و همسرداری و دیگر فضائل معنوی آن بانو حرکت کنند.

حمیدرضا ترقی
www.hamidreaztaraghi.ir
کار سمبلیک و نمادین نامگذاری روز زن به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) در جامعه اسلامی مسئولیت و تکلیف بزرگ و مهمی را بر دوش زنان جامعه اسلامی گذاشته است. پذیرفتن اینکه این روز، روز زن است تنها برای هدیه گرفتن و تقدیم گل به زنان نیست، زنانی که روز ولادت حضرت زهرا(س) را به عنوان روز زن پذیرفتهاند به قول حضرت امام خمینی(ره) مسئولیت و تکلیفی را پذیرفتهاند که باید بدان پایبند باشند و آن اینکه در صراط حضرت زهرا(س) در صراط تقوی و عفاف و دانش، نطق و ایستادگی و تربیت فرزند و همسرداری و دیگر فضائل معنوی آن بانو حرکت کنند.
نه اینکه هدیه را به مناسبت روز زن بگیرند ولی درعمل و رفتار هیچ آثاری از فاطمه زهرا (س) در آنها مشاهده نشود. زنانی که به روز ولادت حضرت صدیقه زهرا(س) به عنوان روز بزرگداشت مقام و منزلت زن مینگرند باید در قبال تجلیلی که از آنها چه مادی و چه معنوی میشود خود را مکلف به پیروی از سیره بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) بدانند.
تقوای زهرا(س) در برابر وسوسههای شیطان و مقاومت او در برابر گناه، حفظ عفاف و حجاب او حتی در پیش فرد نابینا و دانش او از دین و توان نطق و بیان آن حضرت برای تبیین و تحلیل مسائل جاری و آینده جامعه اسلامی، ایستادگی آن حضرت در برابر انحراف جامعه از مسیر ولایت و بیعت نکردن با غیروصی پیامبر(ص) و مقاومت در برابر فشارها و تحریمهای اقتصادی و تهدیدات دشمن و تربیت بهترین فرزندان عالم و همسرداری بی نظیر در شوهرداری و احسان و نیکی و خانهداری و...
همه سیره عملی آن حضرت است که میتواند سرمشق زنان جوامع اسلامی قرار گیرد و زنان جامعه با تأسی به این سیره به دنبال آن بانوی بزرگوار حرکت نمایند.
آثار سوء کشوری در عمل سوء لحظهای
خودنمایی و جلوه فروشی زنان در یک لحظه انجام میشود ولی آثار سوء آن برای کشور و برای جامعه، برای اخلاق و حتی برای سیاست آثار مخرب و ماندگار است. مقام معظم رهبری 24/2/91
این جمله عمیق ولی کوتاه، دارای مفاهیم ژرف و تأمل برانگیزی است، زنی که خودنمایی میکند و با آرایش و لباس جلب توجه کننده در جامعه ظاهر میشود و جلوههایی از زیبایی خود را در معرض دید مردان قرار میدهد، حس خودنمایی خود را ارضاء میکند ولی متوجه آثار سوء و نامطلوب آن در جامعه نمیشود.
این نوع زنان، که مبتلا به تبرج (یعنی از دور مشخص و دیده شده) هستند 1- موجب چشمچرانی مردان میشود 2- در معرض تعرض مردان ناپاک قرار گرفتن 3- از بین رفتن امنیت اجتماعی خود و خانوادهها 4- پدید آمدن نابهنجاریهای رفتاری و فروپاشی خانوادهها 5- آلوده شدن فضای اخلاق جامعه میشوند. اگر چه این تبرج علمی موقت و لحظهای است ولی آثار سوء اجتماعی آن آنچنان عمیق است که جبران طلاقها و از هم پاشیده شدن زندگیها و بی آبروشدن دختران و ... را به زودی امکانپذیر نمیسازد. زنان با برداشتن حجاب کوچک و سبک میشوند و ارزش خود را از دست میدهند. این زنان جامعه را به سوی فساد سوق داده و ذائقه سیاسی جامعه را به سوی ولنگاری و بی قیدی و شهوترانی سوق میدهند و این موجب شکست سیاسی حاکمان میشود.
آثار ماندگار عفاف و حجاب
عفاف زنان، موجب افزایش امنیت اجتماعی و سلامت جامعه میشود و به همین نسبت از طلاق میکاهد و جلوی از هم پاشیدگی زندگیها را میگیرد و مانع رشد هرزگی و هوسرانی مردان و زنان شده حرمت زنان در جامعه را افزایش داده و اجازه سوء استفاده از زنان را به کسی نمیدهد. در جامعه برخوردار از عفاف، تقوی و معنویت و رشد کمالات ایمانی، تضمین میشود. زندگیها با ثبات و عشق و محبت در خانوادهها عمیق و صیانت از کانونهای خانواده میسر میگردد.
حجاب چون نوعی وقار و متانت زن را نشان میدهد، به زن ارزشی اجتماعی میدهد و این به ارتقاء جایگاه زن در جامعه کمک میکند.
وقتی کفهی آبرو و احترام زن به خاطر حجاب و عفافش سنگین شد قدر و منزلت او در جامعه افزایش مییابد و به او به عنوان عنصری برای هوسرانی زودگذر نگاه نمیشود، بلکه به عنوان عنصری مؤثر در رشد و تعالی و پیشرفت علمی و فنی و... کشور نگاه میشود، به او به عنوان رکنی در توسعه و پشرفت جامعه نگاه میشود.
راهکار الگوگیری از فاطمه(س)
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با زنان کشورمان در 23/2/91 از مداحان و مبلغان خواستند که در ذکر مناقب و فضائل حضرت فاطمه زهرا(س) چیزهایی گفته شود که مخاطب را هدایت کند، مستمع را متنور به نور فاطمه زهرا(س) کند، دلهای شنوندگان را نرم و خاشع کند.
- زهد فاطمه(س) و عشق به راز و نیاز با خدا و تحجد همراه با مسئولیتهای اجتماعی و همسرداری و تربیت فرزند از مناقبی است که هدایت کننده زنان جامعه است و باید مبلغان و مداحان بدان بپردازند و آن را تبیین کنند.
- دفاع فاطمه از حریم ولایت، از فضایل هدایتبخش برای زنان جامعه است.
- اطاعت از امام و رهبر جامعه اسلامی نیز از دیگر فضائل الگوبخش ایشان است.
- سادهزیستی و زندگی بدون تشریفات و جهیزیه مختصر آن حضرت الگوی نوعروسان است.
- نیکی و احسان به نیازمندان و اطعام گرسنگان در عین تنگدستی رفتار دیگری برای الگوی نیکوکاران است.
- روش آن بانو در تربیت فرزندان که هر کدام خورشید درخشندهای برای عالم بشریتاند الگویی برای زنان مربی در جامعه ماست.
بی شک اگر این مکاتب و فضایل مورد واکاوی و دقت قرار گیرد تأثیر زیادی در هویتبخشی به زنان جامعه اسلامی خواهد داشت. انشاءالله