بین الملل

صالحی از احتمال مذاکرات در قاهره سخن گفت

طی هفته گذشته بالاخره تیم مذاکره کننده آژانس انرژی اتمی به تهران آمدند و مذاکراتی را با هیأت ایرانی انجام دادند. این مذاکرات در فاصله‌ای نامشخص تا مذاکرات ایران و 1+5 برگزار شد. مذاکراتی که هنوز مذاکره برای تعیین مکان آن ادامه دارد. به نظر می‌رسد هیأت غربی مذاکره کننده آژانس نتیجه این مذاکرات را در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 مثبت ارزیابی نمی‌کند.
فاطمه صناعی- طی هفته گذشته بالاخره تیم مذاکره کننده آژانس انرژی اتمی به تهران آمدند و مذاکراتی را با هیأت ایرانی انجام دادند. این مذاکرات در فاصلهای نامشخص تا مذاکرات ایران و 1+5 برگزار شد. مذاکراتی که هنوز  مذاکره برای تعیین مکان آن ادامه دارد. به نظر میرسد هیأت  غربی مذاکره کننده آژانس نتیجه این مذاکرات را در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 مثبت ارزیابی نمیکند. کاخ سفید هم در همین راستا از این مذاکرات ابراز ناامیدی کرد بلکه ایران را در مذاکرات بعدی دست خالی بگذارند اما جمهوریاسلامی هم در آستانه این مذاکرات نگاه چندان مثبتی ندارد و معتقد است اگر غرب بخواهد با همان بسته پیشنهادی در بغداد در مذاکرات بعدی هم حاضر شود، باز هم مذاکرات بینتیجه می ماند.

طرف ایرانی این را هم گفته است که حتی یک لحظه غنیسازی اورانیوم را متوقف نمیکند، با این حال طرف ایرانی به توافق بر سر زمان و مکان مذاکرات امیدوار است. این در حالی است که وزیر امور خارجه روز سه شنبه از پیشنهاد تهران به قاهره برای برگزاری مذاکرات 1+5 در مصر خبر داد، خبری که  هنوز در  قاهره کسی آن را تایید نکرده است. علیاکبر صالحی وزیر خارجه دیروز در جمع خبرنگاران تایید کرد که مذاکره برای تعیین مکان مذاکره ادامه دارد و گفت:
«رایزنی
هایی بین آقای جلیلی و خانم اشتون در حال انجام است و نامهنگاریها انجام شده است.» پیش از این برخی منابع به طور غیر رسمی گفته بودند که استانبول ، مسکو و قاهره به عنوان مکان های پیشنهادی برای انجام مذاکرات مطرح شده ولی تهران به خاطر اختلافات جدی با ترکیه بر سر مسایل سوریه، حاضر نیست مذاکرات در این کشور برگزار شود.

سایت المانیتور نزدیک به کاخ سفید در گزارشی با بررسی آخرین وضعیت توافق بر سر مکان مذاکرات ایران با ۱+۵، به نقل از یک دیپلمات غربی که با «بک چنل» گفتوگو کرده بود، نوشت که «هنوز هیچ توافقی بین ایران و کشورهای ۱+۵ برای دور بعدی مذاکرات صورت نگرفته است.» همچنین حسین موسویان، مذاکرهکننده هستهای سابق ایران در گفتوگو با «بک چنل» گفت که «ایران به دنبال بسته پیشنهادی جدید ۱+۵ است، اما ظاهراً آنها میخواهند با بستهای شبیه به همان بسته ضعیف قبلی (بسته بغداد) وارد دور بعدی مذاکرات شوند که اگر اینطور باشد، مذاکرات به شکست میانجامد.» این سایت مینویسد: «به هر حال برخی از تحلیلگران ایرانی معتقدند که طرفین سرانجام در مورد زمان و مکان مذاکرات به توافق میرسند.» حسین شهبازی، تحلیلگر ایرانی نیز در گفتوگو با بخش «بک چنل» المانتیور گفته است «چرا با شتاب به سمت مذاکراتی برویم که همه متفق القولند نتیجه مثبتی از آن بیرون نمیآید؟»

برخی  حدس و گمان ها در تهران حاکی از این است که جناح غربی 1+5 چندان هم از طولانی شدن توافق در مورد مکان مذاکرات خرسند نیست و تلاش می کند تا به اندازه کافی فاصله زمانی بین مذاکرات با انتخابات خرداد ماه کاهش پیدا کند. رویترز در گزارش خود موضوع دیگری را هم پیش کشید و این فرض را  مطرح کرد که ایران از همکاری با تحقیقات سازمان ملل(آژانس)  درباره برنامه هسته‌‌ایاش خودداری میکند تا از آن به عنوان ابزار چانهزنی برای لغو قابل توجه برخی تحریمها یا دیگر مصالحههای احتمالی در مذاکرات گستردهتر با قدرتهای جهانی استفاده کند.»

 

  قاطعیت بیش از پیش ایران

این در حالی است که اگرچه طرف ایرانی به توافقات کم در این مذاکرات اذعان کرد، اما آژانس تمایلی به اعلام توافقات نداشت. موضعگیری آژانس با واکنش آمریکا تکمیل شد و ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با ابراز ناامیدی از این مذاکرات گفت که «ایران این فرصت را داشت تا به نگرانیهای جامعه بینالملل در خصوص مسئله هستهایاش پایان دهد. ایران یکبار دیگر فرصت همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی را از دست داد.»

اما علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی تأکید کرد که ایران حتی یک لحظه غنیسازی را متوقف نکرده و نخواهد کرد. علی اصغر سلطانیه در گفتوگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم افزود: مذاکرات با آژانس در زمینه نزدیکسازی دیدگاهها و رفع برخی اختلافات موفقیتآمیز بود، اما راهکار عملی پس از رفع همه اختلافات دو جانبه امضا خواهد شد. نماینده ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه موضوع بازدید هیأت آژانس از پارچین پس از توافق درباره طرح کاری بررسی خواهد شد، ادامه داد: درباره برخی موضوعات با آژانس توافق حاصل شد، اما هنوز سندی امضا نشده است.

دادگاهی در مصر روز شنبه بیست و یک فرد متهم به دست داشتن در فاجعه ورزشگاه سال گذشته شهر پورت سعید را که براثر آن هفتاد و چهار نفر کشته شدند به اعدام محکوم کرد . این حکم بعد از آن اعلام شد که  سال گذشته تماشاگران مسابقه فوتبال تیمهای "المصری" و "الاهلی" در شهر پورت سعید، شامگاه چهارشنبه 1 فوریه 2012؛ پس از پایان مسابقه با ورود به زمین بازی، با بازیکنان درگیر شدند که بر اثر این درگیری نزدیک به 80 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند. طی چند روز گذشته هواداران فوتبال در قاهره در خیابانها ریختند و وبا شعارهای خود خواستار عادلانه بودن احکام صادره شده بودند.

درعین حال، این حکم سنگین با واکنش خشن خانواده های اعدامی در پورت سعید همراه بود. در خشونت های روز شنبه در شهر پورت سعید بین نیروهای امنیتی مصر و تظاهرکنندگان خشمگین از صدور حکم اعدام باعث شده ارتش مصر وارد پورت سعید شود وخودروهای زرهی و پلیس نظامی در خیابان های شهر مستقر شوند.

بنا بر برخی گزارش ها مردانی که اسلحه اتوماتیک در دست داشتند به نیروهای امنیتی در شهر حمله کردند. بسیاری بر این باورند که مقامات امنیتی به سبب مسدود کردن راه خروج تماشاگران در دیدار جنجالی فوتبال سال گذشته بین دو تیم الاهلی و المصری و ناتوانی در جلوگیری از برخورد هوادارن دو تیم در میانه میدان مقصر هستند و می بایست محکوم شوند.

این ناآرامی ها در مصر همزمان با برپایی راهپیمایی ها به مناسبت دومین سالگرد سرنگونی حسنی مبارک رئیس جمهور سابق این کشور آغاز شد . به رغم اینکه محمد مرسی جمعه شب در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت جشن میلاد پیامبر(ص) تظاهرکنندگان را به آرامش دعوت کرد، روز جمعه درگیریهایی در چندین شهر رخ داده که دست کم 9 نفر کشته شدند و 86 نفر زخمی شدند که باعث شد تا ارتش مصر در شهر سوئز مستقر شود. تظاهرکنندگان همچنین به مقر محلی حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. وضع شهر سوئز در پی کشته شده نه شهروند آن بدست نیروهای امنیتی و نظامی به شدت بحرانی است و صدها نفر در برابر بیمارستان اصلی این شهر تجمع کرده اند و منتظر دریافت اجساد افرادی هستند که شب گذشته به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

خانواده های کشته شدگان در برابر بیمارستان تجمع کرده اند و به شدت خشمگین هستند. برخی از خانواده های قربانیان اعلام کرده اند خواهان انتقام واقعی از نیروهای پلیس در این منطقه هستند. به همین علت همه نیروهای پلیس از خیابان های سوئز جمع آوری شده اند.

آخرین گزارش ها از خبرگزاری فرانسه درباره تعداد کشته شدگان درگیری ها بین تظاهراتکنندگان و نیروهای امنیتی مصر 22 نفر کشته و 250  نفر زخمی اعلام شده است.

به نظر می رسد این ناآرامی ها  باعث شده، محمد مرسی سفرش به اتیوپی  برای شرکت در نشست اتحادیه آفریقا را لغو کرده باشد.

إسراء أحمد فؤاد- قاهره

https://shoma-weekly.ir/OYSFj3