بین الملل

صادرات فرش ماشینی ترکیه ۶۸ برابر ایران کرانه باختری معدن باروت علیه رژیم صهیونیستی اقدام عراق برای حل مشکل مرزهای مشترک با ایران و ترکیه بزرگترین تقابل جام جهانی آفات شبکه‌های مجازی از نگاه نماینده مجلس آمریکا خبری که در بی‌بی‌سی نمی‌بینید معارض سعودی: ایران ستون جهان اسلام است بحران مهاجران بلای جان اروپا

تحریم ایران علیه شماری از اشخاص و نهادهای اروپایی و بریتانیایی

موج تحریم‌های اروپایی علیه ایران که از چندی پیش در حمایت این کشورها از اغتشاشات اخیر ایران آغاز شده است، روز گذشته با تحریم‌های متقابل جمهوری اسلامی پاسخ گرفت. پس از آنکه ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری خود از لیست تحریم‌های جدید ایران علیه برخی نهادها و چهره‌های اروپایی سخن گفت، وزارت خارجه در بیانیه‌ای تحریم‌های جدیدی را علیه تعدادی از اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا اعلام کرد. در تحریم‌های ایران علیه اروپا 5 نهاد و 10 چهره از جمله رادیو فردا و رادیو زمانه، نشریه شارلی ابدو و فرمانده نیروهای آلمانی در عراق و همچنین در تحریم جداگانه علیه انگلیس نیز ۱۳ مقام و ۴ نهاد انگلیسی نیز در لیست تحریم قرار گرفتند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا، رئیس زندان دورهام، پایگاه نظامی منویث هیل و کمیته پارلمانی برای ایران آزاد در این فهرست قرار دارند. ساعتی پس از اعلام این تحریم‌ها «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه ایران به دلیل ارائه پهپاد به روسیه و سرکوب اعتراضات اعمال کرده است. وزیر خارجه آلمان نیز در نشست روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا مدعی شد که بسته تحریمی ضد ایرانی جدید این اتحادیه سپاه پاسداران را هدف قرار خواهد داد.

حمایت دوباره غرب از تروریسم در ایران

شورای اروپا پس از نشست وزرای خارجه این اتحادیه بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کرد. در این بیانیه ضمن حمایت از جریان ناامنی و آشوب در ایران، اتهاماتی همچون مداخله در جنگ اوکراین نیز مطرح شده است. ،

شورای اروپا در پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بیانیه‌ای با حمایت از آنچه «حقوق اساسی ملت ایران» خواند، مدعی شد که «سرکوب گسترده و وحشیانه» از سوی دولت ایران محکوم است. توقف «دستگیری‌های خودسرانه معترضین و مجازات اعدام» و همچنین «آزادی زندانیان دوتابعیتی» از جمله محورهای این بیانیه بوده است. این ادعا پس از آن مطرح شده است که عوامل ناامنی‌های اخیر در مناطق شمال‌غرب ایران که وابسته به گروهک‌های تروریستی مسلح کرد بوده‌اند، طی عملیات‌های اطلاعاتی دستگیر شده‌اند.وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین با سانسور اقدامات سران عضو برجام و امریکا در قبال عدم اجرای تعهدات خود در قبال ایران، در ادامه این بیانیه تعهد خود نسبت به جلوگیری از «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» را ابراز کردند. این شورا همچنین با تکرار ادعای بدون سند ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، خواستار توقف ارسال این پهپادها به روسیه شده است. شورای اروپا همچنین از ایران خواست تا از آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و همچنین به خطر انداختن آزادی کشتیرانی می‌خواند، خودداری کند. گفتنی است در ماه گذشته یکی از شناورهای جاسوسی امریکایی از سوی نیروهای نظامی کشورمان در آب‌های خلیج فارس توقیف و پس از طی مراحل لازم، آزادسازی شد.

کشف یک محموله سلاح جنگی در کرمان

یک محموله سلاح و مهمات در جنوب استان کرمان کشف شد. رئیس کل دادگستری استان کرمان با اعلام این خبر توضیح داد: پس از کسب گزارش‌هایی مبنی بر ورود یک محموله سلاح جنگی به استان کرمان، بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار سیستم قضایی و پلیس قرار گرفت. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی ادامه داد: یکی از اعضای اصلی این باند که تعداد ۱۶ قبضه سلاح کلت کمری به همراه مقادیر زیادی خشاب را به صورت ماهرانه‌ای در یک دستگاه خودروی سواری جاسازی کرده بود، دستگیر شد. رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: متهم قصد داشت این محموله سلاح را که از مرزهای شرقی وارد کشور شده بود در استان کرمان و سایر استان‌های عمقی کشور از جمله شیراز توزیع کند که با هوشیاری پلیس در محور مواصلاتی منتهی به کهنوج توقیف شد.

ایران دست برتر منطقه

دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «نیروی دریایی سپاه امروز به سطحی از آمادگی معنوی، اعتقادی، رزمی و توسعه تجهیزات و امکانات رسیده ‌که برای انجام هر مأموریتی آمادگی کامل دارد. دیگر هیچ قدرتی نمی‌تواند دست برتری خویش را بر ملت عزیز ما دیکته کند و به آن زور بگوید و آمریکایی‌ها تا زمانی که خوی استکباری و ظالمی داشته باشند، از سوی سربازان دریادل ولایت سیلی خواهند خورد.»

سه دانشجوی بازداشتی دانشگاه‌های شریف و خواجه نصیر آزاد شدند

سه نفر از دانشجویان بازداشتی دانشگاه‌های صنعتی شریف و خواجه نصیرالدین طوسی با پیگیری مسئولان این دانشگاه‌ها آزاد شدند. به گزارش ایرنا، براساس اطلاعیه انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، یک دانشجوی دختر این دانشگاه ورودی سال ۹۶ رشته مهندسی مواد که روز پنجشنبه ۱۹ آبان در اغتشاشات بازداشت شده بود، بدون قید وثیقه و با اخذ تعهد آزاد شد.همچنین براساس اعلام دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ۲ دانشجوی بازداشتی این دانشگاه آزاد شدند. مسئولان دانشگاه خواجه نصیر در حال پیگیری وضعیت سایر دانشجویان بازداشتی این دانشگاه هستند.

آماری از اعتصاب فیک براندازها

سازمان راهداری اعلام کرد طی روزهای ۱۲ تا ۱۹ آذرماه امسال ۷۷۹ هزار فقره بارنامه برای کامیون‌داران صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4/4 درصد افزایش یافته است. این در حالیست که در این بازه زمانی رسانه‌های معاند در گزارش‌های متعدد از اعتصاب کامیون‌داران خبر داده بودند!

توییت امیرعبداللهیان به زبان چینی: با هیچ طرفی تعارف نداریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتی به زبان چینی بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران تاکید کرد و گفت: در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم. حسین امیر عبداللهیان در توییتی به زبان چینی در واکنش به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس و ادعاهای مطرح در آن بیانیه نسبت به جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ نوشت: «جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.» امیر عبداللهیان پیش از این، توییت مورد اشاره را به زبان فارسی منتشر کرده بود. در روز شنبه نیز در واکنش به این بیانیه، سفیر چین در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فراخوانده شده بود.

زهره الهیان، نماینده مجلس: هفت هزار نیروی امنیتی در حوادث اخیر مجروح شدند

زهره الهیان درباره اینکه جمهوری اسلامی برای تصویب نشدن قطع‌نامه ضد ایرانی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل چه اقداماتی انجام داده، گفت: در سفری که اخیراً به نیویورک داشتیم به بیان حرکت‌های گروه‌های تجزیه طلب به عنوان طرح کلان آمریکا به ارائه آمار و ارقام به کشورها پرداختیم. همچنین این مسائل را با گروه‌های بین‌المللی و کشورهای گوناگون مطرح کردیم. برخی از کشورها می‌گفتند این توضیحاتی که می‌دهید برای ما هم آشناست، چون آمریکا این سناریو را در کشور ما نیز مطرح کرده است. رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی افزود: در این مباحث به کردستان عراق و نشست‌های گروه‌های تجزیه‌طلب و کشورهای غربی اشاره و مساله تجهیز نیرو در کردستان عراق و پیشبرد هدف تجزیه ایران مطرح شد. در آنجا اعلام کردیم که نیروهای امنیتی اجازه استفاده از سلاح را نداشتند و به همین دلیل ۷۰۰۰ نیروی امنیتی در وقایع اخیر مجروح شدند.

رئیس کل بانک مرکزی: قهر نکرده ام

صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به شایعه برکناری و عدم حضور در بانک مرکزی تاکید کرد: این شایعات اساساً تکذیب می‌شود و بنده با قدرت در بانک مرکزی در حال انجام وظیفه هستم و هیچ گونه قهری نیز وجود ندارد. این اظهارات در حالی است که پیشتر در برخی رسانه ها گفته شد بود، او در سه روز گذشته به بانک مرکزی نیامده و این نیامدن به معنی قهر و برکناری احتمالی اوست.

شروط جدید برای واریز سود سهام عدالت

در حالی که قرار بود بخش نخست سود سهام عدالت تا پایان ماه جاری به حساب مشمولان واریز شود، آخرین اخبار از تعویق این فرایند حکایت دارد و زمان پرداخت آن مشروط به زمان پرداخت سود از سوی شرکت‌ها شده است. رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالتی اظهار کرد: مجامع شرکت‌ها در زمان‌های مختلف برگزار شد، مجمع برخی شرکت‌ها در خرداد، برخی دیگر در تیر و تعدادی از آن‌ها نیز در شهریورماه برگزار شد. طبق قانون تجارت شرکت‌ها تا هشت ماه بعد از برگزاری مجمع، برای پرداخت سود فرصت دارند. وی افزود: بنابراین شرکت‌هایی که مهلت قانونی آن‌ها تمام شده است، باید به تکلیف خود عمل و سود را واریز کنند؛ اما برخی شرکت‌ها که طبق قانون مهلت دارند می‌توانند واریز نکنند. به طور کلی برآوردها این بود که از ۶۰ هزار میلیارد تومان سودی که باید از سوی شرکت‌ها پرداخت شود، ۳۰ هزار میلیارد تومان تا پایان پاییز وصول شود؛ اما تا کنون بخشی از آن محقق شده است. شرکت سپرده گذاری باید باقی مانده سود را از شرکت‌ها وصول کند.

شیوه مقابله با دشمن را می‌دانیم

سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه گفت: «امروز سپاه شیوه مقابله با دشمن در تمامی عرصه‌ها را می‌داند. در مقطع کنونی تمام دشمنان ما به میدان آمده‌اند تا انقلاب اسلامی را شکست دهند، اما به رغم برخورداری از تمامی ابزار‌ها برابر ما هیچ کاری نمی‌توانند کنند و راه‌ها در زمین، هوا و دریا بر آنها بسته است و با علم به این موضوع به فضای مجازی و ذهن و باور‌ها هجوم آورده است، در این عرصه نیز باید با دشمن‌شناسی، آگاهی‌بخشی و شناخت تاکتیک‌های عملیات روانی و رسانه‌ای دشمن توطئه‌ها را ناکام گذاریم. دارایی ما برای مقابله با دشمنان مردم هستند و سپاه همواره خادم و خدمتگزار مردم به عنوان سرمایه‌های اصلی انقلاب اسلامی است.»

توضیح آیت‌الله کعبی درخصوص محاربه

آیت‌الله کعبی از نمایندگان خبرگان و عضو شورای نگهبان در واکنش به مباحث فقهی پیرامون عبارت محاربه نوشت: امام راحل در فصل ششم تحریرالوسیله در حد محارب می‌فرمایند: محارب کسی است که سلاحش را بکشد و یا صرفاً به خاطر ایجاد رعب و وحشت در میان مردم آماده کند و ارائه افساد در زمین کند. این ارائه افساد در زمین توضیحی برای رعب و وحشت و کشاندن سلاح است. بنابراین هرکسی سلاح گرم و سرد خود را بکشد و رعب و وحشت ایجاد کند و تخریب اموال خصوصی و عمومی کند حتی اگر آدم نکشته باشد، محارب و مفسد فی‌الارض شناخته می‌شود. لازم هم نیست که این محارب حتما جزو اشرار و سارقان مسلح باشد. در واقع باید صدق اخافه کند؛ یعنی قدرت‌نمایی. فردی که اخیرا اعدام شد، هم قدرت‌نمایی کرده، هم سد راه مردم شده و هم اسلحه کشیده، هم ماشین‌ها را خراب کرده و آتش زده و این موارد مصداق محارب و مفسد فی‌الارض است.

ما قاسم سلیمانی هستیم

فالح‌الفیاض به مناسبت پنجمین سالگرد پیروزی بر داعش گفت: پیروزی عراق بر تروریسم مایه افتخار نسل‌های آینده است. سازندگان این پیروزی شهدا و در رأس آنها، فرماندهان شهید پیروزی بر داعش هستند. آغاز فصل سیادت و شهادت را اعلام می‌کنیم. فرماندهان شهید، خاری در چشم دشمنان هستند. همه ما در دفاع از این کشور، ابومهدی المهندس هستیم. همه ما قاسم سلیمانی هستیم.

https://shoma-weekly.ir/9K8TE7