سیاسی

شیعیان در دفاع از آرمان رهبرشان جان می دهند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ضمن بیان وقایع 19 دیماه 1356 و تشابهاتش با 9 دیماه 1388 شیعیان را در دفاع از مرجعیت در زمان شاهنشاهی و انقلاب اسلامی دارای موازین یکسان عنوان کرد و گفت: شیعیان حتی حاضرند برای دفاع از آرمان رهبرشان از جان خود بگذرند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی بنایی در گفتگو با خبرگزاری رسا به وجود آمدن واقعه 19 دی 56 را حاصل عوامل متعددی برشمرد و گفت: روحانیت و مرجعیت به خاطر موضع گیری بر علیه رژیم شاهنشاهی، اسرائیل و آمریکا دارای نفوذ زیادی در بین متدینین شده بود؛ عوامل شاه نیز به خاطر سابقه رویارویی با مردم در کشتار سال 42 و به تبع آن تبعید امام خمینی (ره) به جهت تسویه حساب با مردم، روحانیت و مراجع تصمیم به اقدامی تلافی جویانه گرفتند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم در بیان تاریخ وقایع 19 دی اظهار داشت: در سالگرد روز کشف حجاب یکی از عناصر رژیم مقاله ای به منظور جسارت و اهانت به ساحت مراجع عظیم اسلام نوشت که در آن به طور غیر مستقیم و غیر رسمی به امام خمینی (ره) جسارت کردند؛ این مقاله عصر 17 دی در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید و 18 دی حوزه تعطیل اعلام شد و بعد از آن کشتار 19 دی به وجود آمد.

حجت الاسلام بنایی ادامه داد: عامل به وجود آمدن نهضت نوزده دی 56 نهادینه شدن محبت و اعتقاد مردم به مرجعیت و روحانیت بود؛ این عامل باعث شد تا مردم به خیابان بیایند و مبدأ حرکت نوین انقلاب اسلامی را شکل دادند.

وی پیام 19 دی را بسیار روشن ارزیابی کرد و افزود: در قیام 19 دی مردم به روحانیت پیام دادند که در زمان غیبت از اعتقادشان به روحانیت و مرجعیت کوتاه نمی آیند و برای دفاع از شأن و جایگاه مرجعیت تا پای جان خواهند ایستاد و نسبت به وقایعی که در تقابل با مقدسات شیعی شکل می گیرد حساسیت دارند و سکوت نخواهند کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم دو جریان 9 و 19 دی را با وجود اختلاف زمانی زیاد دارای تشابهاتی اساسی دانست و بیان داشت: 19 دی 56 نهضت اسلامی و مرجعیت مد نظر بود و در 9 دی 88 انقلاب اسلامی و ولایت فقیه در زمان خود دو روی سکه بودند که هر دو در جهت تکاملی خود نشان دهنده اعتقاد مردم به نظام اسلامی و انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام بنایی نخبگان جامعه را به پیش قدمی در آگاهی بخشیدن به مردم سفارش کرد و اظهار داشت: هر قشری از مردم به هر مقدار که عالم تر است مسئولیتش در آگاهی بخشی به دیگران بیشتر است؛ در مرحله اول خواص و نخبگان و در مرحله دوم تمام افرادی که از آگاهی و بصیرت لازم برخوردارند می بایست با آگاه سازی عموم ملت در جهت آمادگی برای مقابله با فتنه های دشمن بکوشند.

https://shoma-weekly.ir/sPnPZx