بین الملل

شکست ماهواره‌بر انگلیسی گاف جدید رئیس‌جمهور خواب‌آلود پیام‌ اعضای سعودی‌ اینترنشنال برای همکاری با ایران سانسور سعودی به ویکی پدیا هم رسید! زندانی به جرم یک لایک آمریکا پشت صحنه جنگ یمن

شکست ماهواره‌بر انگلیسی

پرتاب موشک ماهواره‌بر از خاک انگلیس به مدار زمین پس از بروز یک «نفص فنی» در طول پرواز با شکست مواجه شد. این ماهواره بر برخلاف پرتاب‌های معمول به بال‌های «کازمیک گرل» که یک هواپیمای «بوئینگ‌ـ ۷۴۷» است متصل بود.

گاف جدید رئیس‌جمهور خواب‌آلود

بایدن در جریان دیدار با نمایندگان سازمان خیریه «سپاه رستگاری» گفته که برای مدتی در سرویس مخفی آمریکا در لهستان و اوکراین فعالیت داشته است. فاکس‌نیوز گفته احتمالاً بایدن سپاه رستگاری که یک سازمان با هدف خدمات نوع‌دوستانه است را با سرویس مخفی اشتباه گرفته است.

پیام‌ اعضای سعودی‌ اینترنشنال برای همکاری با ایران

بعد از اعلام دستگاه امنیتی جم هوری اسلامی ایران مبنی بر تروریستی بودن شبکه اینترنشنال، برخی کارمندان این شبکه که تصویر آنها پخش شده است، به‌دلیل احساس ناامنی خواستار تدابیری برای تأمین امنیت خود شده‌اند و برخی دیگر با مسئولان و افراد پشت‌پرده این شبکه تروریستی درگیر شده‌اند. اولین واکنش‌ها به تروریستی بودن شبکه سعودی اینترنشنال درون این شبکه، ارتباط‌‌ گیری مخفیانه چند نفر از کارمندان با ایران بود تا به‌نحوی خود را از تبعات همکاری با اینترنشنال نجات دهند که به‌گفته منبع آگاه به تسنیم برخی از این افراد برای افزایش همکاری خود با دستگاه اطلاعاتی ایران اعلام آمادگی بیشتری کرده‌اند. رفتارهای مشکوک چند عضو شبکه سعودی اینترنشنال، موجب شد که همه اعضای این شبکه توسط دولت انگلیس ممنوع‌الخروج شوند و حتی تا اطلاع ثانوی حق سفر به دیگر کشورهای اروپایی را نداشته باشند اما با این حال، برخی اعضای این شبکه به‌دلیل شکست پروژه اغتشاشات پیام‌های خود به افراد نزدیک به ایران را افزایش داده و سعی در برائت از اقدامات تروریستی این شبکه داشته‌اند. برخی اعضای این شبکه برای اثباث مخالفت خود با شبکه سعودی اینترنشنال، آدرس و مشخصات برخی اعضای این شبکه را در فضای مجازی منتشر کرده‌اند؛ برخی دیگر نیز گفته‌اند در روزهای آتی اطلاعات بیشتری از کارکنان این شبکه منتشر خواهند کرد. این گزارش‌ها در حالی مطرح است که تاکنون هیچ واکنش قابل توجهی نیز از سوی این رسانه‌ در این باره عنوان نشده است.

سانسور سعودی به ویکی پدیا هم رسید!

محافل حقوق بشری فاش کردند که مقامات سعودی با دستیابی به مشخصات دو تن از مدیران ویکی پدیا آنها را در جهت کنترل محتوای دائره‌المعارف الکترونیکی زندانی کردند. هم زمان پایگاه اطلاعاتی فرانسوی Intelligent Online نشان می‌دهد که عربستان سعودی به دنبال این است که در امنیت سایبری منطقه‌ای و در اختیار داشتن ابزار جاسوسی و سوءاستفاده الکترونیکی پیش‌رو باشد. چنین اخباری بیان ملموسی از سیاست بلندمدت ریاض در تلاش برای کسب موقعیتی مناسب در منطقه است، درست مانند استفاده از جذب افراد مشهور مانند کریستیانو رونالدو برای پیوستن به باشگاه فوتبال النصر به منظور تصحیح ساختن وجهه این کشور است.

زندانی به جرم یک لایک

پزشک تونسی که از ۲۰۰۸ در عربستان زندگی می‌کند اخیراً به جرم توهین به نظام سعودی محکوم به ۱۵ سال زندان شده است. جرم او لایک کردن فیلمی بوده که از تجمعات طرفداران حزب‌الله در پایتخت تونس در توئیتر منتشر شده است. بعد همین عربستان سالانه چند صد میلیون دلار هزینه می‌کند، تلویزیون اینترنشنال تأسیس می‌کند تا برای ما آزادی بیاورد! چرا عده‌ای همین معادله ساده را درک نمی‌کنند؟! توجه کنید در کشورهای دیگر حتی لایک کردن یک پست این مجازات شدید را در پی دارد. چطور انتظار دارند یک خبرنگار که جاسوسی می‌کند، سیاه‌نمایی می‌کند، امنیت را به‌ خطر می‌اندازد و... با‌ او نباید برخوردی صورت گیرد؟

آمریکا پشت صحنه جنگ یمن

علی القحوم عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در توئیتی اظهار داشت: آمریکایی‌ها هرچه تلاش ‌کنند که خود را در پس پرده جنگ یمن پنهان کنند، رویدادها، حقایق و اقدامات ائتلاف متجاوز سعودی چهره وقیح و زشت آنها را آشکار کرده است.

وی در این توئیت نوشت: من خیلی صریح اعلام کرده‌ام که تجاوز و محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی؛ توسط آمریکا به متجاوزان اعلام شده و این تصمیم توسط آمریکایی‌ها اتخاذ شده است.

القحوم همچنین گفت: این آمریکایی‌ها هستند که تجاوز را رهبری می‌کنند و به همین دلیل تمامی عواقب فاجعه‌بار این تجاوز نیز متوجه آنها است. آنها هستند که مانع دستیابی به صلح می‌شوند و برای تشدید تنش و تداوم توطئه‌ها علیه یمن فشار وارد می‌کنند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که «تیموتی لیندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن ادعا کرد که واشنگتن در حال رایزنی با مسقط و ریاض برای پایان دادن به درگیری‌ها و حل نهایی بحران جاری در یمن است. لیندرکینگ در کنفرانس بین‌المللی یمن در واشنگتن مدعی شد: آمریکا با وجود تصویر مبهمِ فرصت دستیابی به صلح، متعهد به یافتن راه حلی برای بحران یمن است و باور دارد که سال ۲۰۲۳ فرصتی مغتنم برای پایان این بحران است.

https://shoma-weekly.ir/uYztcv