بین الملل

شکست تندورهای آمریکایی در برابر عقلانیت ایرانی

مارک کرک، سناتوری که طرح تحریم‌های مضاعف علیه ایران را ارائه داده نیز در بیانیه‌ای علاوه بر تاکید بر ضرورت تصویب تحریم‌های مضاعف علیه تهران با انتقاد از توافقنامه ژنو گفته: آمریکا باید متن توافقنامه مشترک ژنو را به صورت کامل منتشر کند. او ادعا می‌کند آمریکا در حالی میلیارد‌ها دلار دارایی ایران از فروش نفت را آزاد می‌کند که برنامه‌های هسته‌ای این کشور حتی به صورت تحقیقاتی همچنان ادامه دارد.
محمد علائی- بنابر توافق ژنو، ایران اعلام میکند تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌‌ای نیست؛ این راهحل که مبتنی بر انجام یکسری از اقدامات اولیه میباشد به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و در ‌‌نهایت به رفع نگرانیها درباره برنامه هستهای ایران میانجامد. در مقابل این اقدامات تهران، یک راه حل جامع و متقابل از سوی دوطرف پیش بینی شده که به رفع همه جانبه تمامی تحریمهای شورای امنیت، تحریمهای چندجانبه و تحریمهای جهانی که به واسطه برنامه هسته‌‌ای ایران وضع شده بودند میانجامد. پس از توافق نهایی میان وزرای خارجه ایران و ۱+۵ به سرعت مذاکرات کارشناسی میان هیئتهای دو طرف مذاکره کننده در سطح مدیران و معاونین وزرای خارجه در وین آغاز شد تا دو طرف بتوانند روی ساز و کار اجرای توافق نیز به تفاهم و درک مشترک برسند. اما مذاکرات به دلایل مختلف فنی و سیاسی با موانعی از جمله گسترش تحریمهای آمریکا علیه ایران در حین مذاکرات مواجه شد که گفتگوها را با وقفه مواجه کرده بود. پیش از این، طرفین مذاکرات خود را در ۱۸ آذر در وین برای تعیین ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو آغاز کرده بودند که این مذاکرات به دلیل اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در ۲۱ آذرمبنی بر اعمال تحریمهای جدید و افزودن نام ۱۹ فرد و شرکت به فهرست تحریمها علیه ایران متوقف شد و هیئت ایرانی در اقدامی قابل تحسین به تهران بازگشت. حالا و پس از انجام مذاکرات کارشناسی، ایران و گروه ۱+۵ در زمینه چگونگی اجرای توافقنامه اتمی ژنو با یکدیگر به توافق رسیدند و قرار است این توافقنامه از هفته آینده به اجرا گذاشته شود. جلسات کارشناسی میان دو طرف طی شش هفته اخیر در حالی برگزار میشد، که فشار برای افزایش تحریمها علیه ایران نیز بیشتر میشد. طی دو ماهی که از توافقنامه ژنو سپری میشود، هر روز فشار تندروها در آمریکا علیه این توافق افزایش یافته بود. برخی مفاد توافقنامه شش ماهه ژنو (مانند محدویت غنی سازی ۵ درصد از سوی ایران و ملزم شدن غرب به لغو و عدم گسترش تحریمها) به نحوی برای دو طرف تعیین شده بود که احتمال تناقض رفتاری میان دوطرف و البته با توجه به سابقه تاریک طرف غربی در عدم تعهد به تعهدات خود، قابل انتظار بود. تحرکاتی که ابتدا در کنگره و سپس توسط سناتورهای آمریکایی برای حمایت بیشتر از تحریمهای جدید علیه ایران شکل گرفت در کنار اقدامات وزارت خزانه داری آمریکا از طرف دولت این کشور مواردی بودند که انتقاد کاترین اشتون و همزمان با آن روسیه را به همراه داشته بود.

ماجرای وجود ۳۰ صفحه توافق محرمانه میان دوطرف

تمام این توافقات در حالی اتفاق افتاده است که، مفاد کلیدی توافقنامه هستهای ژنو، یک متن ۳۰ صفحهای است که هنوز علنی نشده است. عراقچی به این توافقنامه حاشیهای با عنوان «نان پِیپِر» اشاره کرد و گفته این عنوان در اصطلاح دیپلماتیک برای توافقهای شفاهی غیررسمی به کار میرود که انتشار به آن جنبه رسمی میدهد، در حالی که باید غیر رسمی بماند. در مقابل، جی کارنی، دستیار مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرده، این متن در اختیار اعضای کنگره قرار خواهد گرفت و طرفین در حال بررسی آن هستند. مارک کرک، سناتوری که طرح تحریمهای مضاعف علیه ایران را ارائه داده نیز در بیانیهای علاوه بر تاکید بر ضرورت تصویب تحریمهای مضاعف علیه تهران با انتقاد از توافقنامه ژنو گفته: آمریکا باید متن توافقنامه مشترک ژنو را به صورت کامل منتشر کند. او ادعا میکند آمریکا در حالی میلیاردها دلار دارایی ایران از فروش نفت را آزاد میکند که برنامههای هستهای این کشور حتی به صورت تحقیقاتی همچنان ادامه دارد.

کفه ترازو پیروزی به نفع ایران

اکنون بیشتر از همه این رئیس جمهور آمریکاست که در صحبتهای خود، تندروهای کنگره و سنا را به پیدا کردن و پیمودن راه حل سیاسی و منطقی با ایران فرا میخواند. وی در واکنش به جمع آوری حدود
۶۰ امضا برای تصویب تحریم
های جدید علیه ایران در کنگره گفته باید از فرصت به دست آمده استفاده کرد.

علی رغم تلاشهای افراطی اعضای کنگره درافزایش تعداد امضاها و خلع ید اوباما از وتوی تحریم ایران (در صورتی که دو سوم آرا به طرح تحریم ایران آری بگویند، دیگر اوباما قدرت وتو در اختیار نخواهد داشت)، ارائه این سند و اجرایی شدن آن پیروزی ایران در سیاست خارجی تلقی میشود. پیروزی که راه را برای انجام اقدامات مشترک علیه ایران از سوی مخالفان هرگونه تعامل با ایران خواهد بست.

https://shoma-weekly.ir/3rXKHI