سیاسی

شوی سیاسی عادی سازی روابط با اسرائیل

تیم تبلیغاتی ترامپ در تلاش است تا بگوید اتفاق تبلیغاتی مهمی در خاورمیانه و در میان کشورهای عربی و اسرائیل رخ داده است که به نوعی معادلات منطقه را تغییر خواهد داد.
حسن لاسجردی- موضوع عادی سازی روابط اسرائیل با دو کشور عربی منطقه بیش از آنکه اتفاق سیاسی و تاثیر گذاری در میان کشورهای منطقه باشد، یک شو سیاسی است. بین بحرین و امارات تفاوت هایی وجود دارد اماراتی ها قرارداد بسته و پیش رفته و روابط دارند ولی بحرینی ها فقط گام اول توافق را برداشته اند و فعلا فقط روابط دارند.

نکته دوم این است که این دو کشور کوچک منطقه چندان بر تحولات منطقه تاثیر گذار نیستند و در مسائل سیاسی و امنیتی و تجاری و بازرگانی ذی صلاح نیستند و اثر مستقیم و عمیقی بر تحولات منطقه ندارند. بسیاری بر این عقیده اند که بحرین و امارات برگ برنده ای به دست ترامپ داده اند تا در انتخابات از آن بهره بگیرد. نکته مهمتر این است که کشور های عربی که پای کار توافق با اسرائیل رفته اند بسیاری از مفاد قولنامه های اسبق جهان عرب را نقض کرده اند.

قرار بود کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود، سپس آنها با اسرائیل گفتگو کنند ولی چنین اتفاقی نیفتاد. آرمان فلسطین این نیست که با اسرائیل توافق کنند یا صلح داشته باشند، آنها به دنبال گرفتن حق خود از اسرائیل هستند. اما با عدم رای آوری ترامپ تمام این بافته ها بیهوده و بی ثمر خواهد بود. آنچه مهم است این است که تیم تبلیغاتی ترامپ در تلاش است تا بگوید اتفاق تبلیغاتی مهمی در خاورمیانه و در میان کشورهای عربی و اسرائیل رخ داده است که به نوعی معادلات منطقه را تغییر خواهد داد.

https://shoma-weekly.ir/jPxEjI