سیاسی

شورای نگهبان ؛ فصل الخطاب تأیید صلاحیت‌ها

حضور جمع زیادی از کاندیداها با طیف ها و گروههای مختلف که پا به عرصه رقابت نهاده اند، شور انتخابات را بیشتر کرده است. گمانه‌زنی و بروز شایعات در خصوص تأیید صلاحیتها که مرجع آن شورای محترم نگهبان است ؛ مزید بر علت شده است اما آنچه مهم است آن است که کاندیدا ها تا چه اندازه در برابر قانون تمکین می کنند و در تمامی مراحل کاندیداتوری خود پایبند به قانون هستند.
در این روزهایی که به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم ، تب و تاب انتخابات بیشترمی شود. حضور جمع زیادی از کاندیداها با طیف ها و گروههای مختلف که پا به عرصه رقابت نهاده اند، شور انتخابات را بیشتر کرده است. گمانهزنی و بروز شایعات در خصوص تأیید صلاحیتها که مرجع آن شورای محترم نگهبان است ؛ مزید بر علت شده است اما آنچه مهم است آن است که کاندیدا ها تا چه اندازه در برابر قانون تمکین می کنند و در تمامی مراحل کاندیداتوری خود پایبند به قانون هستند. تسلیم در برابر رأی شورای نگهبان مبنی برتأیید صلاحیتها ، عدم تخریب رقیب ، مضرات زود هنگام بودن تبلیغات و مواردی از این قبیل ما را برآن داشت تا با دو تن ازنمایندگان به گفتگو بنشینیم :

 

   ثروتی: نیازی به بدگویی نیست

عبدالرضا ثروتی دراین رابطه گفت: برای کلیه فعالیت تبلیغاتی کاندیداها بایستی قانون و فرمایش مقام معظم رهبری را مد نظر داشته باشند .اکنون که زمان تبلیغات نیست وهرکس در این زمان تبلیغات نماید به تبع مرتکب تخلف شده است. در این زمان معمولاً ستادها تشکیل میشوند و کارهای داخلی انجام می پذیرد . باید این نکته را در نظر گرفت که بعد از تأیید صلاحیت ها در زمان مقرر تبلیغات آغاز می شود.  

وی با اشاره به اینکه  تبلیغات زود هنگام به کشورآسیب می رساند؛ تصریح کرد : تبلیغات زودرس کار مناسبی نیست و برای کشور تبعاتی را به دنبال خواهد داشت . نکته مهمی که کاندیداهای محترم باید در زمان تبلیغات مد نظر داشته باشند، آن است که به صورت ایجابی بحث کنند. نیازی به بدگویی نیست. متأسفانه در فضای کشور شاهد هستیم برخی کاندیداها به عملکرد یکدیگر انتقاد میکنند و سیاستهای همدیگر را زیر سؤال می برند . به نظر میرسد این کار نه به لحاظ قانونی، شرعی، اخلاقی؛ منطقی و عقلانی نیست .

نماینده مردم بجنورد در ادامه افزود: بنده معتقدم که هر کاندیدایی نکات قوت و موفقیتهای خود را بیان نماید .البته این کار باید در زمان تبلیغات و مقرر انجام پذیرد . چنانچه مطبوعاتی با این عزیزان مصاحبه ای انجام می دهند آنها باید سعی کنند بسیار مختصر در ارتباط با موضوع سؤال و نه باجنبه تبلیغاتی  به آن موضوع بپردازند و از ایجاد تنش و چالش در جامعه جلوگیری کنند .

عضو فراکسیون موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد : متأسفانه شاهد هستیم در برخی از سایتها و خبرگزاریها   و مطبوعات علیه کاندیداها با عناوین مختلفی چون این  کاندیدا فتنهگرست ، دیگری انحرافی است و دیگری اصولگرا نیست و ...  شروع به کار کرده اند. به نظر من در این مقطع زمان طرح این مسائل نیست . این مسائل باید مورد توجه و دقت قرار گیرد . امیدواریم بتوانیم انتخابات خوب و سالمی را داشته باشیم و از تبلیغات زود هنگام خودداری کنیم و قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری را فصل الخطاب بدانیم . وی افزود : مقام معظم رهبری تأکید کردند که انتخابات تابلوی نظام جمهوری اسلامی است و ما در مقابل این تابلو  موظف هستیم زیرا تمام دوربینهای  شبکه های خارجی و سایتها و ماهوارهها و ... به سمت و سوی ایران است تا اخبار مربوط به انتخابات را مخابره کنند و از آن سوءاستفاده نمایند. عملکرد یکدیگر را زیر سؤال بردن و دیگری را تخریب کردن گاهی منجر به تخریب نظام جمهوری اسلامی می شود .گاهاً بیان می کنند که کار عمرانی صورت نگرفته است و...

بیان این گونه مطالب به کشور ضربه می زند و به وحدت ملی ما  و چهره جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل آسیب میزند .

ثروتی تأکید کرد : به نظر بنده کلیه خبرگزاریها و سایتها و خبرنگاران و کاندیداها موظفند که رعایت امانت و اخلاق و تقوا را داشته باشند. این که بر رعایت تقوا تأکید میشود از این جهت است که اصول و سبک زندگی اسلامی در تمام عرصه ها و فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی باید در نظر گرفته شود .

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه مرجع تأیید صلاحیت کاندیداها شورای نگهبان است ، اظهار داشت: شورای نگهبان به عنوان مرجع تشخیص صلاحیتهاست . باید شاخص های کاندیداها که همان مدیر و مدبر و یا رجل سیاسی و... را تشخیص دهند . البته به اعتقاد من شورای نگهبان باید برای انتخاب خود شاخص هایی مد نظر بگیرد زیرا  اگر شورای نگهبان مصادیق خود را به خوبی بیان میکرد دیگر ما با این حجم ثبتنام کننده مواجهه نمیشدیم. شاخص هایی چون سوابق اجرایی و فعالیتهای سیاسی و تحصیلات و... را باید در نظر گرفت . اما در این مقطع زمانی فصل الخطاب تأیید صلاحیتها شورای نگهبان است  و باید تمامی کاندیداها به قانون احترام بگذارند و اگر به نتیجه این شورا معترضند با متانت و صبوری و تقوا از راه قانونی  اعتراض خود را پیگیری نمایند تا موجب وهن نظام اسلامی نشود .

 

   غضنفرآبادی: قانون معیار است و همگان باید آن را بپذیرند

همچنین موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در این زمینه گفت : آنچه مهم است آن است که شورای محترم نگهبان هرکس را تأیید می کند و یا رد می کند طبق قانون معیار است و همگان باید آن را بپذیرند . البته نباید کاندیداها و هواداران آنها  در جایی که قانون به نفع آنان است شعار تمکین از قانون را سر بدهند و آنجایی که به ضرر آنان است از قانون تمرد کنند . وی افزود : در خصوص تبلیغات زود هنگام و تبلیغات منفی علیه کاندیداها باید گفت : مطابق فرمایش مقام معظم رهبری که بر حفظ آرامش  تأکید دارند، تبلیغات کاندیداها باید طبق قانون در فرجه زمانی خودش شروع شود و مطابق ضوابط و شرایط و معیارهای موجود انجام گیرد . بههرحال هرجا ما بی قانونی نماییم مرتکب تخلف شده ایم و ایجاد تنش در جامعه می کند که لازم است همه کاندیداها این مقوله را در نظر بگیرند . عضو فراکسیون حزب موتلفه اسلامی با اشاره به برخی سیاهنماییهایی که توسط برخی از هواداران و یا کاندیدا ها  می شود خاطر نشان کرد : تخریب کاندیدا ها کار صحیح و درستی نیست . هر کاندیدایی باید عملکرد مثبت خود را بیان کند.برخی از هواداران ویا کاندیداها درتبلیغات خود دست به سیاه نمایی نسبت به کارها و اقدامات دولتها گذشته  که در جامعه صورت گرفته می نمایند  که به نظرمن این روند صحیحی نیست زیرا این مسئله این شائبه را به وجود می آورد که گویی در این سی و چند سال هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است لذا برخی از از تخریبها به اصل نظام و انقلاب لطمه وارد می کند . طبق فرمایش رهبر انقلاب رئیس جمهور آینده باید نقاط مثبت رئیس جمهور گذشته را داشته باشد و نقاط منفی را نداشته باشد. 

https://shoma-weekly.ir/HrHT84