سیاسی

شورای نگهبان در بررسی صلاحیت​ها، ملاحظه احدی جز خدا را نخواهد کرد

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری صدق رجل سیاسی و مذهبی بودن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را شرط بررسی صلاحیت آنها دانست و گفت: کسی که علیه مذهب صحبت کرده رجل مذهبی نیست و تأیید صلاحیت نمی‌شود.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری صدق رجل سیاسی و مذهبی بودن نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری را شرط بررسی صلاحیت آنها دانست و گفت: کسی که علیه مذهب صحبت کرده رجل مذهبی نیست و تأیید صلاحیت نمیشود. 

 آیتالله محمد یزدی در پنجمین نشست مشترک هیأت رئیسه خبرگان رهبری با کمیسیونهای تخصصی این مجلس با بیان اینکه بعضاً اختلافات در سطح بالا و در سطح قوه مجریه و مقننه مطرح میشود، تصریح کرد: اظهارات رئیس جمهور محترم و مسائلی که در مجلس میگذرد و یا شرایط انتخابات آینده ریاست جمهوری نباید ما را از مسیر اصلی منحرف کند. کسانی که میخواهند در انتخابات آینده فعالیت کنند و یا جناحهایی که با فعالیتهای زودرس انتخاباتی به میدان آمدهاند باید مراقب باشند که کشور از مسائل اصلی خود منحرف نشوند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر حفظ آرامش جامعه تأکید و مسئولان را از هر بحثهایی که اختلاف انگیز است نهی کردهاند، افزود: نمیخواهم از چنین تعبیری استفاده کنم اما برخی حیات، بقا و وجودشان در بحران، اختلاف و جدال است که این کار درستی نیست. باید بدانند که کشور در شرایط کنونی نیاز به آرامش دارد.

نایبرئیس مجلس خبرگان رهبری به نامزدهایی که قصد کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست جمهوری را دارند، توصیه کرد که با نهایت اخلاق و رعایت اصول دینی بحثهای خود را پیگیری کنند و خطاب به اعضای خبرگان رهبری گفت: وابستگی من و شما به ولایت بیش از دیگران است. ما باید دستورات ولایت را رعایت کنیم و بدانیم که حفظ آرامش یک وظیفه است که باید آن را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه اختلاف نظرها باید در چهارچوب خاص خودش مطرح شود تا منجر به تنش نشود گفت: کسانی که حکومت و قدرت را در هر سطحی به طور موقت در اختیار گرفتهاند و استفاده از اختیارات خود را حق خود میدانند نباید قضاوت تاریخ را فراموش کنند. باید نظارت عالیه خداوند و قضاوت مردم را در نظر داشته باشند و بدانند که این چند روز غنیمت است و به زودی خواهد گذشت.

عضو فقهای شورای نگهبان همچنین اظهار داشت: شورای نگهبان طبق قانون اساسی وظیفه اصلی نظارت بر انتخابات و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات را برعهده دارد. شورای نگهبان بر دهها انتخابات نظارت کرده و ادعای پوچ و بیهوده دشمنان انقلاب درباره شورای نگهبان هیچ تأثیری نداشته است.

وی تصریح کرد:  شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ملاحظه احدی جز خدا را نخواهد کرد و این توصیه رهبر معظم انقلاب به شورای نگهبان است. اصل 115 قانون اساسی وظیفه قانونی شورای نگهبان را تشریح کرده است؛ گرچه برخی در فتنه 88 بحث صیانت از آرا را مدعی شدهاند اما در نهایت مشخص شد که منظور اینها از صیانت آرا فتنه بوده است.

وی همچنین مدیربودن را ، اداره کشور در شرایط عادی و مدبر بودن یعنی تدبیر کردن برای کشور در شرایط سخت دانست و گفت: لازم است در شرایط کنونی برای کشوری مثل ایران با بیش از 70 میلیون جمعیت فردی رئیسجمهور باشد که بتواند در شرایط فعلی تدبیر کند.

وی ادامه داد: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید مبانی جمهوری اسلامی که در اصول قانون اساسی ذکر شده را قبول کنند. در سوگندنامه رئیسجمهور، رئیسجمهور سوگند میخورد که پاسدار مذهب رسمی کشور، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی باشد لذا پاسداری از مذهب رسمی کشور یک بحث مهمی است که نباید فراموش شود.

https://shoma-weekly.ir/f0QBrq