سیاسی

شوراها؛ مشارکت ملموس مردم در امور جاری شهری است

مسئولیت ریاست جمهوری وظیفه بسیار سنگینی است و کاندیداهایی که خودشان را در حد ریاست‌جمهوری ایران نمی‌دانند باید کناره‌گیری کنند. جریان اصولگرایی نیز باید با یک تعامل و تفاهمی به وحدت برسند و زمینه حضور گسترده مردم را فراهم سازند.
ابراهیم انصاریان کارشناس سیاسی اجتماعی در گفت و گو باهفتهنامه آدینه تهران به بیان دیدگاه های خود درباره انتخابات پیشرو پرداخت، متن تلخیص شده گفت و گو را پیش رو دارید.

به اعتقاد جنابعالی آیا تکثر کاندیداهای موجود در انتخابات ریاست جمهوری نمیتواند به عنوان یک مانع در انتخاب اصلح توسط مردم باشد؟ به بیان دیگر مزایا و معایب این تکثر کاندیداها را بیان بفرمایید؟

       انتخابات در ماههای اخیر با توجه به این که مقام معظم رهبری فرمودهاند که باید به یک حماسه سیاسی در کشور تبدیل شود و همچنین طبق فرمایشات ایشان حضور در انتخابات به خودی خود خلق یک حماسه میباشد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است. از یک منظر تعدد کاندیداها شاید حضور گسترده  مردم با سلیقهها و گرایشهای متفاوت در انتخابات را  بیشتر نماید. از طرف دیگر نیز این امکان وجود دارد که چنین تکثری باعث ایجاد سردرگمی و تردید در اقشار عمومی مردم جهت انتخاب فرد اصلح شود. البته مقام معظم رهبری نیز در این رابطه در  سخنانشان در مشهد مقدس بیان کردند که سلایق مختلف باید در انتخابات حضور داشته باشند. البته  سلایق متفاوت نباید بین مردم و گروهها اختلاف به وجود آورند. همچنین کاندیداها میبایست به اصول نظام و قانون اساسی متعهد باشند. مسئولیت ریاست جمهوری وظیفه بسیار سنگینی است و کاندیداهایی که خودشان را در حد ریاستجمهوری ایران نمیدانند باید کنارهگیری کنند. جریان اصولگرایی نیز باید با یک تعامل و تفاهمی به وحدت برسند و زمینه حضور گسترده مردم را فراهم سازند.

با توجه به اینکه انتخابات شوراها را در پیش داریم به اعتقاد شما مهمترین ضرورتهای شهری در ارتباط با شهر تهران و انتخابات شوراها کدامند؟

 انتخابات شوراها به نظر بنده مشارکت ملموس مردم در امور جاری شهری میباشد. با توجه به همزمانی انتخابات شوراها با انتخابات ریاست جمهوری ضروری به نظر میرسد که رسانهها بیشتر در حوزه شوراها بحث کنند. متأسفانه برخی رسانههای اصولگرا از اهمیت انتخابات شوراها غفلت کردهاند و گود را به جریانات رقیب سپردهاند. از جمله اثراتی که انتخابات شورا میتواند در مباحث شهری داشته باشد یکی محیط زیست(آلودگی صوتی و هوایی) میباشد. دومین مورد امنیت شهری است که با هماهنگی بین شورای شهر و نیروی انتظامی میتوان به راحتی به آن دست یافت. سومین مورد، اهتمام به حقوق شهروندی است. چهارمین مورد حمل و نقل شهری میباشد که عواملی مانند گسترش مترو، منوریل و گسترش بزرگراهها میتواند شهر را از ترافیک سنگین و مشکل ساز رها کند. در مجموع باید گفت از آنجا که چگونگی خدماترسانی شهری میتواند تأثیرات ملموسی بر میزان رضایت مردم داشته باشد اصولگرایان نباید از انتخابات شوراها غفلت کنند. همچنین شوراهای شهر میتوانند در توزیع بهینه و عادلانه امکانات آموزشی، بهداشتی و حتی پایگاههای مذهبی مانند حسینیهها و مساجد با اتخاذ راهبردهای مناسب ورود پیدا نمایند. امروز میبایست به معیشت و رفاه کارکنانی که در بحث خدمات رسانی شهری در حوزههای مختلف حضور دارند نیز توجه جدی داشت و تلاش کرد تا با اتخاذ اقدامات شایسته امنیت روانی این طیف از جامعه نیز برقرار شود.

https://shoma-weekly.ir/snKOWr