بین الملل

شمشیری که علیه حزب الله عریان شد

با گذشت چند هفته از اعمال تحریم های جدید علیه حزب الله لبنان توسط اتحادیه اروپا اکنون اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که عربستان پرونده تازه ای علیه محور مقاومت و مشخصا حزب الله لبنان در دست دارد و برای پیشبرد آن رویه ای خصمانه و افراطی در پیش گرفته است
محمد علایی- با گذشت چند هفته از اعمال تحریم های جدید علیه حزب الله لبنان توسط اتحادیه اروپا اکنون اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که عربستان پرونده تازه ای علیه محور مقاومت و مشخصا حزب الله لبنان در دست دارد و برای پیشبرد آن رویه ای خصمانه و افراطی در پیش گرفته است.

عربستان برای تدوین طرحی بین المللی تلاش می کند با نشانه رفتن تیر خود به سمت حزب الله، از تحولات سوریه به نفع خود نهایت بهره برداری کند. از این رو این کشور
درصدد است تا با استفاده از قراردادهای هنگفتِ مالی و چند میلیارد دلاری در زمینه های مختلف، به اهداف خود در منطقه دست یابد.

درکنار تلاش های تازه ریاض بر شورای همکاری خلیج فارس در تحریم های تازه علیه حزب الله؛ رژیم آل سعود، در حال تهیه متن پیش نویس قطعنامه ای است تا آن را در نشست آتی ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند.

عربستان سعودی، در پیش نویس این قطعنامه که حتی در صورت تصویب در مجمع عمومی سازمان ملل، الزام آور نخواهد بود، با اشاره تلویحی به حزب الله لبنان، فعالیت افراد مسلح خارجی در سوریه را زمینه ساز نقض هرچه بیشتر حقوق بشر در این کشور دانسته و آن را موجب پیامدهای خطرناکی برای منطقه برشمرده است.

 

ماجرای تحریم حزب الله از کجا آغاز شد؟

ورود حزب الله به تحولات منطقهای سوریه که به یک آوردگاه استراتژیک تمام عیار بین المللی تبدیل شده نشان از تاثیر گذاری این گروه قدرتمند لبنانی در منطقه و مسائل بین المللی دارد. حزب الله در حوادث اخیر سوریه نشان دادن که کارکردهای منطقه ایاش فراتر از برآورد سرویسهای اطلاعاتی مطرح دنیا است.

این موضوع آنچنان وضوح دارد که روزنامه لوموند فرانسه در تحلیلی دلیل این تحریم حزب الله را اینچنین مورد توجه قرار میدهد. واقعیت آن است که غرب با تحریکات عربستان و قطر به این دلیل با پیشنهاد قرار دادن نام حزبالله در فهرست گروههای تروریستی موافقت کرد که حزبالله وارد بحران سوریه شد و کنار حکومت بشار اسد که متحد ایران است جنگید. البته می توان تصور کرد حزبالله بدون کسب نظر ایران به بحران سوریه وارد نمیشد.

مشخص است تصمیم اخیر اروپا مبنی بر قرار دادن شاخه نظامی حزب الله در لیست گروه های تروریستی ناشی از ناتوانی در حل و فصل مسئله سوریه است. اروپا که در بحران سوریه فلج شده است، تصمیم به جبران آن با قراردادن شاخه نظامی حزب الله، یکی از مهمترین نیرویهای سیاسی لبنان - در لیست گروههای تروریستی گرفت.

حزب الله لبنان اخیرا در کنار ارتش سوریه با تروریست ها در این کشور به جنگ پرداخته و در آزادسازی شهرهای مهم و کلیدی سوریه نقش مهمی ایفا کرد. مخالفانی که توسط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مسلح می شوند و شکست آنها از ارتش و نیروهای حزب الله شکستی سیاسی و استراتژیک برای کشورهای عربی این منطقه محسوب شد.

شورای همکاری خلیج فارس نیز با هدایت عربستان هفته گذشته اعلام کرد که ویزای اقامت شهروندانی که با حزب الله ارتباط داشته باشند را لغو خواهد کرد و همه ارتباطات مالی و تجاری این حزب در منطقه خلیج فارس را هدف قرار خواهد داد. این مسئله در کنار تنش های جاری در سوریه باعث تشدید تنش های قدیمی سنی و شیعه شده که سراسر منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 

انتقام گیری بندر بن سلطان از شیعیان لبنان و حزب الله

درهمین حال پایگاه اینترنتی خبر پرس از منابع نزدیک به بندر بن سلطان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان فاش کرد زمانی که او از طرح روسیه برای ممانعت از حمله نظامی به سوریه آگاه شده، با خشم اعلام کرده انتقام آن را از شیعیان خواهد گرفت.

این منابع افزودند: بندر بن سلطان پس از اطلاع از این طرح ضمن تهدید حزبالله و ایران، ضاحیه جنوب لبنان را به انتقامگیری از آنها تهدید کرده و تاکید کرده است که ساکنان این منطقه رنجهایی را که مردم سوریه کشیدهاند، متحمل میشوند. وی خطاب به اهالی ضاحیه جنوبی لبنان تهدید کرده است مادران شیعه در لبنان را عزادار میکند.

https://shoma-weekly.ir/ME9BeO