سیاسی

" شما" 15 ساله شد

پانزده سال پیش هفته نامه ای در فضای رسانه ای کشور به وجود آمد که در واقع نه تنها تریبون و ارگان حزب موتلفه اسلامی بود بلکه تریبون تحزب اسلامی نیز محسوب می شد. انتقادهای صریح اما با رعایت اصول اخلاقی و متانت از نکاتی بود که در طول این 15 سال این هفته نامه توانسته در اهداف و مشی خود قرار دهد و به دور از جو سازی ها و دروغ پراکنی رسالت صحیح خود را انجام دهد.


پانزده سال پیش هفته نامه ای در فضای رسانه ای کشور به وجود آمد که در واقع نه تنها تریبون و ارگان حزب موتلفه اسلامی بود بلکه تریبون تحزب اسلامی نیز محسوب می شد.
انتقادهای صریح اما با رعایت اصول اخلاقی و متانت از نکاتی بود که در طول این 15 سال این هفته نامه توانسته در اهداف و مشی خود قرار دهد و به دور از جو سازی ها و دروغ پراکنی رسالت صحیح خود را انجام دهد.
به همین منظور پانزدهمین سالگرد این هفته نامه با حضور شخصیت های سیاسی و اعضای شورای مرکزی و همچنین اصحاب رسانه برگزار شد.
این مراسم محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ضمن بیان خاطرهای در رابطه با سفر خود به لبنان به دعوت سیدحسن نصرالله اظهار کرد: سیدحسن نصرالله در این دیدار به نکته جالبی اشاره کردند و گفتند در دنیا تنها دو حزب هستند که با دستور امام(ره) تشکیل شدند یکی حزب موتلفه اسلامی و دیگری حزبالله لبنان.
وی افزود: تاسیس یک حزب به دستور امام افتخاری است که نه قبلا نصیب کسی شده و نه در آینده نصیب کسی خواهد شد که فرمان تاسیس حزبی را حضرت امام(ره) شخصا بدهند.
حبیبی با بیان اینکه افتخار تاسیس حزب با فرمان امام(ره) برای همیشه تاریخ برای حزب موتلفه اسلامی و حزب الله لبنان حفظ خواهد شد تصریح کرد: امیدواریم توان، استعداد و این همت را داشته باشیم تا از این خیر بی نظیری که نصیب دو حزب با نیت پاک امام امت شده، پاسدار ارزشهایی باشیم که مطلوب نظر امام و رهبری است.
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همچنین با اشاره به ملاقاتی که به دعوت حزب بعث سوریه در سوریه داشتهاست، اشاره کرد و گفت: آنها میگفتند ما یک حزب لاییک هستیم و حکومت را با روش غیر دینی اداره میکنیم و من در پاسخ به آنها گفتم ما با حفظ همه خصوصیات خوب احزاب ثابت کردیم، با یک حزب دینی میتوان با یک رژیم تا بن دندان مسلح نظیر رژیم شاه مبارزه کرد و در پیروزی یک ملت علیه رژیمی با آن همه اقتدار شریک بود. چون موتلفه اسلامی را شریک پیروزی مردم در انقلاب اسلامی میدانیم.
وی تصریح کرد: ما ثابت کردیم با حزب دینی میتوان در صحنه اداره کشور حضور داشت و ضمن برخورداری از همه مزایای تحزب در اداره کشور موفق بود.
در این مراسم همچنین دکتر اسدالله بادامچیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه این نشریه پانزده سال از فعالیت خود را در خط امام و ولایت فقیه گذرانده است گفت: شروع فعالیت نشریه با امکانات محدودی شکل گرفت اما امروز به همت بلند عزیزان و فعالین حزب توانسته است صفحه درخشانی را در تاریخ مطبوعات باز کند.
اولین مدیر مسوول نشریه شما با بیان این مطلب که آغاز این نشریه مصادف با انتخابات دوم خرداد و حاکمیت اصلاح طلبان بود اظهار داشت: نشریه شما 8 سال اول فعالیت خود را در دوره اصلاحات گذرانده بود و با اینکه مشی و تفکر دولت اصلاحات غیر از هدف حزب موتلفه بود این نشریه توانست با اخلاق و دلسوزی فعالین، مواضع خود را به خوبی نشان دهد.
وی با بیان اینکه بسیاری از علما، فقها و ائمه جمعه به این نشریه توجه ویژه داشتند تصریح کرد: نشریه شما در طول این سالها توانست مواضع ارزشمندی را داشته باشد که نمونه آن مسئله حق و سهم ایران از دریای خزر بود.
بادامچیان به موضع جدی حزب موتلفه در نشریه شما اشاره و تصریح کرد: نشریه شما با تیتری جنجالی سهم ایران از دریای خزر را 50 درصد دانست چرا که در کنوانسیون حقوق دریاها نیمی از سهم برای ایران در نظر گرفته شده بود که این موضعگیری جدی حزب موتلفه موجب شد دولت در حفظ حقوق ایران موثرتر واقع شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین به انتخابات اشاره کرد و افزود: نقش نشریه شما در برخی مواضع به طور جدی مطرح شده است چرا که راهنماییها و خط ترسیم شده توسط امام موجب ایجاد برخی تحولات شد.
بادامچیان به برخی راهنماییهای حضرت امام در این خصوص اشاره کرد و افزود: ابعاد ترسیم شده توسط امام (ره) موجب شد تا دیدگاه و برداشت مواضع اسلام در ایران متحول شود و نگاه به مسائل اسلامی تغییر پیدا کند.
مدیر مسوول اسبق هفته نامه "شما" با اشاره به اینکه پایهگذار موتلفه اسلامی امام (ره) بوده است گفت:حزب تشکیل شده با احزاب شرقی و غربی و احزاب ملیگرا کاملا متفاوت بود چرا که در این حزب فضای جدید آموزشی شکل گرفت.
بادامچیان با اشاره به اینکه نقش حضرت امام(ره) در تمامی ابعاد این حزب موثر بوده است اذعان داشت: قبل از پیروزی انقلاب حزب موتلفه دبیر کل نداشت اما مقتضیات بعد از انقلاب ایجاب کرد که دبیر کل برای این حزب انتخاب کنیم لذا وجود شخصیتهایی چون محمد نبی حبیبی و حبیبالله عسگراولادی موجب شد پیکرهای تازه در کالبد این حزب ایجاد شود.
وی همچنین در ادامه افزود: ظهور این دو شخصیت بزرگوار موجب شد تا حزب موتلفه اسلامی از دیگر احزاب متفاوت شود که این مهم نیز به برکت رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری و نیز سایر بزرگان اسلام همچون شهید بهشتی، جوادی آملی و ... بوده است.
بادامچیان همچنین به نامگذاری نشریه شما اشاره کرد و ادامه داد: معنای "شما" برگرفته از شهدای موتلفه اسلامی بوده که این مفهوم خاص در عین کوتاهی و زیبایی مخاطب را در این نشریه شریک میداند.
وی اظهارا داشت: امید است به برکت اخلاص، صمیمیت و دلسوزی و نیز خدمات شبانهروزی فعالین نشریه شما مورد عنایت خداوند قرار گیرد تا با شجرهایی طیبه بتوانیم در همه عرصهها به خصوص انتخابات آتی شریک باشیم.
بادامچیان انتخابات آتی را مهم و حیاتی دانست و افزود: امید است تا با ارائه خدمات بیشتر بتوانیم انتخابات آتی را به خوبی برگزار کنیم.
وی نگاه استکبارستیز جهانیان را به انتخابات آتی مهم تلقی کرد و اذعان داشت: ما باید بتوانیم با افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات چشم دشمنان و استکبار جهانی را علیه جمهوری اسلامی کور کنیم و بیداری اسلامی را در سراسر دنیا گسترش دهیم.
این نماینده مجلس انتخابات آتی را پرشور و دشمن شکن پیشبینی کرد و اظهار داشت: حضور عناصر صالح و سالم که به دور از هرگونه بداخلاقی و کینه ورزی باشند موجب برگزاری انتخاباتی پرشور خواهد شد.
بادامچیان در پایان تصریح کرد: نمایندگان باید با اعتقاد انقلابی پاکی مالی، سیاسی و مسائل اخلاقی مجلس آتی را به خوبی رقم بزنند و هوشیاری ملت نیز با توجه به خطبه تاریخی مقام معظم رهبری در جمعه اخیر این همیاری و مشارکت را به طور فزاینده گستردهتر خواهد کرد.
وی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره مشترکات فهرست جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری گفت: برخی بداخلاقیها و تندرویهای جبهه پایداری برای همه روشن است که این موارد اجازه نمیدهد که آنها در فهرست لیست جبهه متحد قرار بگیرند. طبیعتا جبهه پایداری فهرست جدا خواهند داشت و فهرستهای فرعی دیگر هم خواهیم داشت.
وی درباره اشتراکات جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان اظهار داشت: این اشتراکات تا هم اکنون کم بوده ضمن اینکه در جبهه متحد مطرح شده است که هر کس در لیست این جبهه قرار گیرد در فهرست جبهه پایداری نباشد.
قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در ادامه با حایز اهمیت خواندن انتخابات مجلس نهم گفت: مجلس نهم باید مملو از عناصر قوی، لایق و مدیر و سالمی باشد که شایسته ملت بزرگ ایران و رهبر اندیشمندمان باشند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: جایگاه ایران در دنیا جایگاه بالایی است و ما یک کشور مقتدر هستیم. اما نمیشود یک کشور مقتدر گرفتار بیکاری، گرانی مسکن و اجرا نشدن طرحهای عمدهاش باشد. به همین دلیل انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری بعدی حایز اهمیت است و رییسجمهور بعدی باید انسان قوی و پختهای باشد که با تدبیر کامل به طرف رفع این مشکلات رود.
دکتر حسن لاسجردی رییس باشگاه سیاسی گفتوگوی حزب موتلفه اسلامی هم در این مراسم گفت: در عالم رسانه از تولد و بزرگداشت هر پدیده رسانهای خوشحال میشویم، چون بر این باور هستیم آغاز فعالیت هر رسانه میتواند بهایی برای فضای رسانهای باشد.
وی با بیان اینکه اگر رسانه دقیق به رسالت خود عمل کند در رابطه با روشنگری جامعه موثر خواهد بود تصریح کرد: امروز فضای رسانهای با توجه به شتاب عرصه ارتباطات بسیار متفاوت از گذشته است.
این فعال رسانه ای با تاکید بر اینکه نقش رسانه در آغاز کار خود روشنگری متشکل از آگاهی بخشی و هدایتگری است تاکید کرد: رسانهها امروزه به عنوان لنگرگاه فضای سیاسی فعال هستند و همه کشورها، دولتها و احزاب تلاش دارند از رسانهها استفاده کنند.
لاسجردی با اشاره به اینکه رسانه بال مهم عرصه سیاست، احزاب سیاسی و نقش آفرین است بیان داشت: امروز رسانه میتواند شمشیر دو لبه باشد. پس در فضای پر تحول فعلی، رسانه نباید مورد غفلت قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه امروز رسانهها با انتخاب بین اخلاق و اقتصاد، غافلگیری تحولات عرصه فنآوری، پدیده موازی شبکههای مجازی و توزیع اطلاعات به وفور مواجه هستند گفت: امروز در فضای انقلاب اسلامی و در فضای رسانهای باید اخلاق مورد توجه قرار گیرد و ما به عنوان کسانی که در حاکمیت اسلامی زندگی میکنیم باید پرچمداری اخلاق در رسانه را فریاد بزنیم.
رییس باشگاه  سیاسی گفتوگوی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به برخی تلاشها جهت کاهش تعلقات دینی و مذهبی و ملی با استفاده از فضای مجازی گفت: رسانهها در این راستا باید موثر و مفید اقدام کنند و در راستای مقابله با تلاشهایی در جهت کاهش تعلقات دینی در جامعه گام بردارند. چرا که فضای مجازی برای ایجاد دینهای مجازی مناسب است و ما باید نسبت به این موضوع دغدغه لازم را داشته باشیم.
در ادامه این مراسم  محمد مهدی اسلامی مدیر موسسه مطبوعاتی "شما" به ارائه گزارشی از عملکرد 15 ساله این هفته نامه پرداخت و در ادامه از مسئولان قبلی این هفته نامه و به ویژه خانواده مرحوم عباس وکیل دبیر سابق گروه اقتصادی این نشریه تقدیر و تشکر شد.

 

https://shoma-weekly.ir/DwXyDr