سیاسی

شفافیت منابع مالی تبلیغات انتخابات مانع تکرار مجلس پنجم می شود

با تبلیغ گسترده و متفاوتی که در مجلس پنجم شد، خانم فائزه هاشمی رأی دوم تهران را آورد و برای مرحله دوم انتخابات هزینه های هنگفتی همچون ارسال نامه به درب منازل همه شهروندان با امضای وی شد. همه هزینه های آن توسط حزب کارگزاران تأمین شد که بر اساس مطلبی که ذکر شد، متکی بر پول رانتی بوده است، اما آیا می توان این تخلف را به کل مجلس پنجم و یا کل اصلاح طلبان حاضر در آن مجلس تعمیم داد؟
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: بهترین قضاوت این است که تا به حال در حد قابل قبولی بی طرفی در انتخابات رعایت شده است و مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که رأی مردم حق الناس است و باید رعایت شود. بنابراین همه این ها نشان دهنده این است که همواره یک نگاه مبنایی و اعتقادی در رابطه با ضرورت صیانت از آرا وجود داشته و دارد.

محمدمهدی اسلامی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص سخنان وزیر کشور مبنی بر بی طرف بودن مجریان و ناظران دولتی در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان به خبرنگار ایسکانیوز گفت: سخنان وزیر کشور موضوع جدید و عجیبی نیست زیرا نتایج انتخابات در جمهوری اسلامی بهترین ملاک برای ارزیابی بی طرفی مجریان و ناظران در انتخابات گذشته بوده است. ما شاهد این بودیم که بارها اشخاصی که مخالف دولت وقت بوده اند، در انتخابات رای آورده اند و این نشانه ای از سلامت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی است.

این فعال رسانه ای در ادامه افزود: در شرایطی که کل مسوولین ارشد مسئول در انتخابات 76 به حجت الاسلام ناطق نوری اهتمام داشتند، اما آقای خاتمی رأی آورد و در دولتی که ایشان رئیس جمهور بودند و دوست دیرینه وی نیز نامزد انتخابات بود، آقای احمدی نژاد رأی آورد. در انتخاباتی که برگزار کننده آن دولت احمدی نژاد بود، دکتر روحانی رأی آورد. مشابه این موضوع در انتخابات مجلس هم بارها پیش آمده که در زمان حضور یک دولت، مجلس غیرهمسو با او شکل گرفته است و منتقدین دولت در مجلس سامان پیدا کرده اند.

مدیر موسسه مطبوعاتی شما تاکید کرد: در چنین شرایطی بهترین قضاوت این است که تا به حال در حد قابل قبولی بی طرفی در انتخابات رعایت شده است و مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که رأی مردم حق الناس است و باید رعایت شود. بنابراین همه این ها نشان دهنده این است که همواره یک نگاه مبنایی و اعتقادی در رابطه با ضرورت صیانت از آرا وجود داشته و دارد، اما به نظر می رسد که برخی قصد سوء استفاده از این بیان و تفکر را دارند تا القاء کنند در مقاطعی بی طرفی در انتخابات رعایت نشده و ادعای تقلب را عنوان کنند. به خاطر همین به نظر می رسد که این بیانات و تفکرات نوعی اجحاف در حق جمهوری اسلامی است.

اسلامی اظهار داشت: اخیراً شخصی که مدام از کلمه حق الناس استفاده می کند، آیت الله هاشمی رفسنجانی است. ایشان در سال 84 بعد از رأی آوردن محمود احمدی نژاد طوری بیانیه صادر کردند که گویی ایشان برگزار کنندگان انتخابات را امانت دار ندانستند. نوعی اجحاف در حق انقلابی است که خود ایشان برای به ثمر رسیدن آن صدمه های زیادی خورده است. به نظر من این نوع رویکرد از طرف ایشان قابل قبول نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با گفته های وزیر کشور در خصوص پولهای کثیف و قاچاق در انتخابات گفت: رحمانی فضلی یکسری هشدارهایی را در رابطه با انتخابات آینده داد و پس از آن تأکید کرد سخنانش بد فهمیده شده است وزیر کشور گفته بود که یکی از راه های پولهای کثیف و قاچاق به سیاست، انتخابات است و باید دقت کنیم روزنه ها را ببندیم و راه ورود این پول به قدرت بسته شود.

اسلامی با ضروری دانستن این هشدار اظهار داشت: در مجلس پنجم برای اولین بار شاهد این بودیم که تبلیغ هایی در سطح تبلیغات تجاری، وارد مناسبت انتخابات شد. تا پیش از آن چنین چیزی سابقه نداشت و اصلی ترین گروه و جناحی که در این حجم شروع به تبلیغات کردند حزب کارگزاران بود که البته مجبور شدند به دلیل تذکرات رهبری نسبت به نوع هزینه های انتخاباتی، بخشی از انواع تبلیغاتشان همچون تبلیغاتی که بر روی اتوبوس های شهری یا موارد مشابه با هزینه گزاف سفارش داده بودند را متوقف کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: آقای عطریانفر به عنوان عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران چندی پیش در مصاحبه ای اذعان کرد برخی از کمک های انتخاباتی که به این حزب برای انتخابات می شد به طمع جایگاه دبیرکل آن حزب و امید به بهره گیری از کمک او به عنوان شهردار تهران بود. در واقع این نوعی رانت برای حزب کارگزاران تلقی می شد که می توان آن را نوعی پول کثیف وارد شده به انتخابات دانست.

وی با غیر متناسب دانستن درآمد نمایندگی با هزینه های گزاف انتخاباتی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از ورود پول کثیف به انتخابات آتی باید یک شفاف سازی در رابطه با تأمین منابع مالی از تمام نامزدها خواسته شود تا هیچ ابهامی در این زمینه به وجود نیاید.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت دهم از این پول های کثیف و قاچاق برای انتخابات مجلس هشتم خرج کرده بود یا خیر گفت: اخبار دریافتی در خصوص رحیمی پیچیده است و درباره جزئیات آن از سوی دستگاه قضا هنوز اطلاع رسانی نشده است تا بتوان قضاوت کرد، تخلف در هر مقداری از آن تخلف است اما در این پرونده به نظر می رسد برخی قصد سوء استفاده دارند تا چهره بسیاری از نیروهای دامن پاک را با جنگ روانی مخدوش کنند. باید دید چند نفر از نامزدهای حمایت شده از سوی رحیمی به مجلس راه یافتند و مبلغ اعطا شده از سوی وی تا چه حد موثر بوده است، آیا 5 میلیون در هزینه های انتخاباتی رقم تعیین کننده ای است؟ کسانی که امروز تا این حد هیاهو می کنند اگر واقعا صداقت دارند، چرا درباره رقم تعیین کننده کمک شهرام جزایری به برخی نامزدها در انتخابات های گذشته سکوت می کردند؟

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: حزب موتلفه اسلامی همواره پیشگام در مطالبه برخورد با چنین رانت هایی بوده است و در پرونده رحیمی نیز در مواضع رسمی اعلام شده خواستار برخورد بدون مماشات دستگاه قضا گشت. اما وارونه جلوه دادن واقعیات برای القای شکل گرفتن مجلس با پول کثیف اقدامی غیراخلاقی است و وزیر کشور نیز به چنین برداشتی از سخنانش اعتراض کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با منتفی ندانستن وجود تخلف تعمیم آن را مغلطه دانست و یادآور شد: با تبلیغ گسترده و متفاوتی که در مجلس پنجم شد، خانم فائزه هاشمی رأی دوم تهران را آورد و برای مرحله دوم انتخابات هزینه های هنگفتی همچون ارسال نامه به درب منازل همه شهروندان با امضای وی شد. همه هزینه های آن توسط حزب کارگزاران تأمین شد که بر اساس مطلبی که ذکر شد، متکی بر پول رانتی بوده است، اما آیا می توان این تخلف را به کل مجلس پنجم و یا کل اصلاح طلبان حاضر در آن مجلس تعمیم داد؟

اسلامی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا مجلس آینده یک مجلس اصلاح طلب است یا اصولگرا تصریح کرد: یک نقصانی که به نظر من در ساختار نظام ما وجود دارد این است که ما انتخابات پارلمانی داریم، اما نظام حزبی نداریم. بنابراین تعیین نسبت نمایندگان به تفکر و یا جناح کار سختی است زیرا گاه یک نماینده وارد مجلس می شود و در طول دوره نمایندگیش بارها تغییر موضع می دهد و نمی توان گفت به کدامین جناح یا تفکر وابستگی داشت. اگر نظام پارلمانی ما وابسته به نظام حزبی بود، حزب پاسخگوی افرادی که از فهرست معرفی شده اش رأی می آوردند بود. وی افزود: در مجموع مجلس آینده را مجلسی می دانم که به ارزش های انقلاب وفادار خواهد بود و مجلسی که همچون مجلس ششم بحران برای نظام ایجاد کند، نخواهد بود. هرچند برخی رویای تکرار مجلس ششم را در سر دارند و برای این کار برنامه ریزی های دقیقی کرده اند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص عملکرد حزب مطبوعش در انتخابات آتی ابراز کرد: رویکرد اصلی ما وحدت اصولگرایان است و قطعا این حزب نامزدهای خود برای انتخابات پیش رو را در چهارچوب توافقات برآمده از وحدت اصولگرایان دنبال خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/HOanCm