بین الملل

شفافیت در برخورد با مفاسد مانع سواستفاده سیاسی می شود

برخی گروه‌ها، افراد و سلبریتی‌ها در این دامنه سهم دارند به همین جهت اقدام مشخصی که قوه قضائیه باید انجام دهد آن است تا با تلاش بتواند موضوع برخورد با مفاسد و شفافیت بر اساس رعایت قانون را در دستور کار قرار دهد. این اقدام به‌طور حتم می‌تواند حجم زیادی از حواشی، مشکلات حتی ایرادات و شبهات را مدیریت و پیش ببرد

پس از انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی به عنوان سکان‌دار قوه قضائیه شاهد برگزاری دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی بودیم. می‌توان گفت افرادی که دستی در این مفاسد داشتند از دانه‌ریزها تا دانه‌درشت‌ها در این دادگاه‌ها حاضر، بازخواست و حتی محاکمه شدند، برخی از این افراد نام‌شان برای مردم بسیار آشناست.

پس از ورود این افراد و محاکمه از سوی دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی زمزمه‌هایی مبنی بر سیاسی شدن این دادگاه‌ها به گوش رسید، اما بر هیچ شخصی پوشیده نیست که این دادگاه‌ها با تمام افراد در تمام طیف‌های سیاسی حتی جایگاه‌هایشان تنها بر اساس عدالت برخورد کرد و به همگان ثابت شد هیچ رنگ و بوی سیاسی در احکام صادره وجود ندارد.

این موضوع آنقدر پررنگ شد که حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه ‌گفت: «قطعا هدف مبارزه با فساد نه‌تنها سیاسی بازی نیست بلکه رضای خدا مدنظر است و به‌زودی همه خواهند دید که قوه قضائیه و شخص حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی چگونه نسبت به برخورد و مبارزه با فساد مصمم است.»

به دنبال این موضوعات «رسالت» برای چرایی این‌که برخی به دنبال سیاسی جلوه دادن دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی هستند، گفت‌وگویی با حسن لاسجردی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی داشته که در ادامه می‌خوانید.

* برخی از برگزاری دادگاه‌های مبارزه با مفاسد متضرر می‌شوند

حسن لاسجردی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به این‌که افرادی به دنبال سیاسی جلوه دادن دادگاه‌های مبارزه با مفاسد اقتصادی هستند، به «رسالت»‌گفت: «برخی در قبال هر اتفاقی که رخ می‌دهد قصد دارند تا اعلام کنند حرفی برای گفتن دارند، درباره این افراد تکلیف روشن است و نباید به سخن آنان توجه زیادی داشت زیرا طی گذر زمان آن‌ها مانند برف آب و سخنانشان قابل شنیدن نیست.»

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: «افرادی (رقبای سیاسی) نیز در تلاش هستند تا به هر اتفاقی رنگ و بوی سیاسی دهند به همین جهت بهترین اقدام در مقابل آن‌ها این است تا مواضع ‌شان را برای افکار عمومی به‌روشنی تبیین کنیم چون رقبای سیاسی اگرچه در حال رقابت هستند اما بخشی از جامعه را نمایندگی می‌کنند و امکان دارد پژواک سخنانشان در جامعه پیچیده و تأثیرگذار باشد. قوه قضائیه برای خنثی‌سازی سخنان این افراد نیز باید راهکارهای مناسبی در پیش بگیرد.»

وی افزود: «گروه سوم، افرادی هستند که از برگزاری این دادگاه‌ها متضرر شدند چون به‌نوعی جلوی سوءاستفاده‌ها، غارت‌ها حتی دست‌اندازی‌های آن‌ها گرفته شده است. این افراد به‌طورقطع منافع خود را درخطر می‌بینند و به همین دلیل در تلاش هستند تا با جوسازی جلوی اقدامات صحیح قضائی را بگیرند.»

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در پاسخ به این سؤال که برای جلوگیری از این فضاسازی‌ها چه باید کرد، گفت: «باید در نظر داشت، قوه قضائیه برای آغاز این اقدام چه رویکردی دارد. در برخی مواقع اقدامی در جامعه با هیجان بسیار بالا آغاز می‌شود اما مانند آبشاری سریعاً افول می‌کند. با توجه به این‌که جامعه شاهد این موضوعات است حتماً رویکرد خاصی دارد. اگر در جامعه برداشت شود که این اقدامات سیاسی است بنابراین باید در روش، اقدام یا اطلاع‌رسانی موضوعات نوآوری و تجدیدنظر شود اما اگر برداشت جامعه این‌گونه نباشد که اقدامات قوه قضائیه سیاسی است به‌طور حتم باید سرچشمه‌های این نوع نگاه را چه در مطبوعات، چه در مواضع گروه‌ها و تشکل‌های رقیب و چه در چهره‌ها جستجو کرد که به دنبال چه چیزی هستند.»

وی بابیان اینکه مبارزه با مفاسد دامنه بسیار وسیعی دارد، ادامه داد: «برخی گروه‌ها، افراد و سلبریتی‌ها در این دامنه سهم دارند به همین جهت اقدام مشخصی که قوه قضائیه باید انجام دهد آن است تا با تلاش بتواند موضوع برخورد با مفاسد و شفافیت بر اساس رعایت قانون را در دستور کار قرار دهد. این اقدام به‌طور حتم می‌تواند حجم زیادی از حواشی، مشکلات حتی ایرادات و شبهات را مدیریت و پیش ببرد.»

https://shoma-weekly.ir/jwswku