سیاسی

شرط موفقیت دستگاه قضایی برای مقابله با آلودگی هوا

نماینده مردم تهران در مجلس با ارائه راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوای تهران گفت: دستگاه قضایی برای ورود به این موضوع بسیار مهم در احقاق حقوق عمومی نیازمند مشورت گرفتن از متخصصان فنی است وگرنه باعث انحراف می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با ارائه راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوای تهران گفت: دستگاه قضایی برای ورود به این موضوع بسیار مهم در احقاق حقوق عمومی نیازمند مشورت گرفتن از متخصصان فنی است وگرنه باعث انحراف میشود.

سید مصطفی میرسلیم در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره ارزیابیاش از ورود دستگاه قضایی برای دفاع از حقوق عمومی در مورد آلودگی هوا گفت: اقدام قوه قضائیه در دفاع از حقوق عامل مردم بسیار مهم و ارزشمند است و تاکنون متأسفانه در کشور ما به موضوع حقوق عمومی کمتر توجه شده است و چند ماهی است که مسوولان ارشد قضایی آن را جدی گرفتهاند و این تدبیر انشاء الله نتایج با برکتی برای مردم خواهد داشت.

وی با اشاره به ماهیت تخصصی آلودگی هوا گفت: قوه قضاییه زمانی در این زمینه موفق خواهد شد که از افراد متخصص مشورت بگیرد چرا که این موضوع دارای ابعاد گسترده ای است که بیتوجهی به آنها ممکن است ما را از مسیر اصلی منحرف کند.

میرسلیم با اشاره به وقوع پدیده وارونگی هوا در فصل زمستان خاطرنشان کرد: وارونگی مانع آن میشود که آلایندهها بتوانند از سقف وارونگی فراتر رفته و دفع شوند که این امر منجر به افزایش غلظت آلاینده ها میشود.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: بلندمرتبه سازی بهویژه در منطقۀ ۲۲ و مناطق یک و سه که در مناطق کوهپایه قرارگرفته اند، باعث تشدید این حالت یعنی کند شدن جریان غربی- شرقی ملایم هوا و نیز جریان نسیم کوهپایه دشت میشود.

وی تاکید کرد: برخی از این عوامل در اختیار ما نیست مانند جغرافیا و آب و هوا ولی برخی از عوامل دیگر نظیر ساخت و سازها و ضوابط شهرسازی در اختیار ماست. متأسفانه در سالهای اخیر شهرداری برای کسب درآمد این ضوابط را مراعات نکرده و شورای شهر نیز وظیفۀ نظارتی خود را درست انجام نداده و اینها وضع تهران را به صورت بغرنج در آورده است.

میرسلیم تصریح کرد: فضای تهران ظرفیت تحمل عواقب این نوع ساخت و سازها و افزایش تراکم و عدم ساماندهی کوهپایه را ندارد.

نماینده مردم تهران همچنین در خصوص راهکارهای بلند مدت مقابله با وضعیتآلایندهها گفت: در این زمینه باید رسیدگی به تخلفهایی که در شهرسازی و صدور پروانه خارج از ضابطه از طرف شهرداریها انجام گرفته با سوء استفاده از اختیارات کمیسیون ماده ۵ و جلوگیری از ادامه ساخت و ساز و تراکم جمعیت در تهران مگر در اصلاح بافت فرسوده، در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مجموعه این کارها اگر با مدیریت هوشمندانه انجام گیرد، در مدت ۱۰ سال مشکل آلودگی را حل میکند، گفت: این نکتهای بود که به رییس دولت هفتم کتبا تقدیم و تأکید کردم که با سخنرانی نمیتوان آلودگی هوای تهران و کلانشهرها را برطرف کرد، عملکرد درست علمی و فنی و توأم با پشتکار نیاز دارد.

میر سلیم بار دیگر تاکید کرد که دستگاه قضایی برای ورود به این موضوع بسیار مهم در احقاق حقوق عمومی نیازمند مشورت گرفتن از متخصصان فنی است وگرنه باعث انحراف میشود.

https://shoma-weekly.ir/8UczzQ