بین الملل

شرایط برای نتیجه گیری در ژنو 2 وجود ندارد

نشست ژنو2 نسبت به ژنو 1 نکته مثبتی را در بر می گیرد و آن این است که طرف‌های غربی فهمیده‌اند که جنگ طلبی نمی تواند راه حل بحران سوریه باشد و گفتگو را بر جنگ مقدم دانسته‌اند.
هرچه به زمان برگزاری نشست ژنو نزدیک می شویم، حرف و حدیث های مختلفی درباره نتیچه گیری یا عدم نتیجه گیری این نشست به گوش می رسد. بشار اسد رئیس جمهور سوریه در آخرین اظهار نظرش با ناامیدی از نتیجه مثبت در مذاکرات ژنو 2 اصل دشمنی طرف‌های غربی و کشورهای مرتجع منطقه با سوریه را دشمنی با ایران دانست و همچنین عربستان را حامی تروریست های سوریه دانست و اعلام کرد تا زمان حمایت عربستان از تروریست‌ها نمی توان امیدوار بود که نشست ژنو 2 نتیجه دهد. در این میان آمریکایی‌ها هم در نقش سازنده احتمالی ایران در ژنو دو تردید افکنی کردند. در واقع این مسئله تا حدی نشان داد که خود آمریکایی‌ها هم تا حدی به این مسئله رسیده‌اند که ژنو 2 تاثیری در بحران سوریه نخواهد داشت. به همین منظور به سراغ حسین شیخ الاسلام کارشناس مسائل خاورمیانه رفیتم و نظر وی را در این خصوص جویا شدیم:
حسین شیخ الاسلام در گفتگو با «شما» در خصوص صحبت‌های اخیر بشار اسد و احتمال موفقیت نشست ژنو 2 اظهار داشت: نشست ژنو2 نسبت به ژنو 1 نکته مثبتی را در بر می گیرد و آن این است که طرف‌های غربی فهمیده‌اند که جنگ طلبی نمی تواند راه حل بحران سوریه باشد و گفتگو را بر جنگ مقدم دانسته‌اند.
وی افزود: کشورهای ابر قدرت و روسای چند کشور در منطقه این بار در نشست ژنو 2 بر خلاف نشست ژنو 1 از دولت سوریه هم برای حضور در نشست دعوت به عمل آورده‌اند، این در حالی بود که در نشست قبلی دولت سوریه به عنوان طرف اصلی مناقشه حضور نداشت و گروه هایی که به هیچ عنوان نمی توانستند به عنوان نماینده مردم سوریه به شمار بیایند و تنها از سوی سرویس‌های اطلاعاتی غربی حمایت می شدند به این نشست دعوت شده بودند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه نبود اتحاد در میان گروه‌های معارض سوری را یکی از اصلی ترین دلایل عدم نتیجه گیری مذاکرات ژنو 2 دانست و خاطرنشان کرد: گروه‌های معارض سوری که برای حضور در مذاکرات ژنو 2 دعوت شده‌اند نمی توانند به هیچ عنوان اتفاق نظر داشته باشند و همین مسئله نشان می دهد که اگر در این نشست تصمیمی مبنی بر آتش بس گرفته شود تضمینی بر پایبندی گروههای معارض وجود ندارد.
شیخ الاسلام دولت سوریه را تنها عنصر پایبند به آتش بس دانست و گفت: دولت سوریه تنها طرفی است که می توان به پایبندی آن به آتش بس امیدوار بود ولی در طرف مقابل اگر ارتش آزاد تن به آتش بس دهد، تضمینی وجود ندارد که القاعده  و یا جبهه النصره هم آتش بس را بپذیرند.
وی نظر رئیس جمهور سوریه در خصوص عربستان را هم بسیار دقیق قلمداد کرد و اظهار کرد: بزرگترین جنایتی که عربستان در مدت زمان ایجاد بحران در سوریه به مرتکب شد تزریق اسلحه و پول به معارضان سوری بود که یک اختلاف مدنی در این کشور را تبدیل به یک جنگ داخلی خانمان سوز کرد که این مسئله به هیچ وجه توجیه پذیر نست.
این کارشناس مسائل خاورمیانه نقش عربستان را هم در به نتیجه نرسیدن بحران سوریه بسیار موثر دانست و افزود: بحران سوریه و به دنبال آن مذاکرات ژنو با توجه به حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان از مخالفان دولت به نتیجه نخواهد رسید و این نظر بشار اسد هم بسیار دقیق عنوان شده است، زیرا هر توافقی که در ژنو صورت گیرد عربستان به حمایتش از تکفیری‌های سوری ادامه می دهد.
شیخ الاسلام در پایان در خصوص نقش ایران هم در مذاکرات ژنو گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای موثر می تواند در حل بحران سوریه موثر باشد و حضور ایران در ژنو 2 می تواند نکته مثبت دیگری در این مذاکرات نسبت به ژنو یک باشد، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که آمریکایی‌ها و طرف های غربی نمی خواهند این واقعیت را بپذیرند به همین دلیل تردید افکنی می کنند.


https://shoma-weekly.ir/aUJenD