بین الملل

شراره آتش نفت اعراب بر سر مقاومت فلسطین

با وجود ادامه حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه و شهادت صد‌ها شهروند فلسطینی، سران کشورهای قدرتمند و بانفوذ عربی همچنان در قبال این جنایات ساکت هستند. سکوت خونین سران عرب در برابر جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی باعث شده تا نتانیاهو جسارت بیشتری در کشتار مردم باریکه ۱۲ کیلومتر مربعی غزه به خرج دهد.
محمد علایی- با وجود ادامه حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه و شهادت صدها شهروند فلسطینی، سران کشورهای قدرتمند و بانفوذ عربی همچنان در قبال این جنایات ساکت هستند. سکوت خونین سران عرب در برابر جنایتهای وحشیانه رژیم صهیونیستی باعث شده تا نتانیاهو جسارت بیشتری در کشتار مردم باریکه ۱۲ کیلومتر مربعی غزه به خرج دهد.

تنها اقدام عربستان سعودی پس از شدت گرفتن حملات رژیم صهیونیستی به غزه، تأیید طرح مصر برای آتش بس بود؛ طرحی که به دلیل جانبداری کامل از رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن مطالبات فلسطینیها در غزه، با مخالفت حماس و گروههای فلسطینی ناکام ماند و دشمن اسرائیلی ناچار به درخواست آتش بس ۲۴ ساعته شد.

قطع بودن روابط بین عربستان و حماس، برای بسیاری از ناظران تحولات دنیای عرب دلیلی برای خودداری این کشور از هرگونه اقدام برای توقف تجاوزات صهیونیستها به غزه و یا تحت فشار گذاشتن آمریکا در این زمینه، نمیباشد؛ کما اینکه مردم در دیگر کشورهای دنیا که هیچ قرابت و نزدیکی زبانی و قومی با اهالی غزه ندارند اقدام به تحت فشار گذاشتن دولتهای خود مبنی بر تحریم اسرائیل و برپایی اعتراضهای خودجوش در حمایت از مردم غزه کردهاند.

تنها اقدام بارز عربستان سعودی در زمینه مسئله فلسطین، طرح موسوم به «صلح عربی» است که پس از اعلام آن، سران عرب در نشست سال ۲۰۰۲ در بیروت، آن را در دستور کار خود قرار دادند. طرحی که هدف نهایی آن تضمین حضور اشغالگران صهیونیست در فلسطین و عادی سازی روابط دولتهای عربی با رژیم صهیونیستی بود.

از سوی دیگر، امارات که اخیرا سعی در مطرح کردن خود در عرصه بین المللی اعراب با دیگر کشورها دنیا، موضع گیریهای متفاوت و بعضا متناقضی را میگیرد، این روزها در مظان اتهام برای تامین هزینههای جنگ غزه قرار گرفته است.

فعال عربستانی که به دلیل افشای مسائل پشت پرده خاندان حاکم در عربستان از طریق توئیتر با نام مستعار مجتهد شهرت و هواداران بسیاری را کسب کرده است، عربستان و امارات را به تأمین هزینههای حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه متهم کرد.

مجتهد در صفحه توئیتر خود نوشت: عربستان و امارات علاوه بر اینکه هزینههای حمله زمینی به غزه را بر عهده گرفتهاند؛ به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی قول دادهاند که در صورت تکمیل یورش به غزه و پایان دادن به حماس، سفارتهای این رژیم را در پایتختهایشان بگشایند.

وی افزود: این امر مشخص میکند که چرا نتانیاهو با وجود خسارتهای سنگین رژیم صهیونیستی، بر ادامه جنگ غزه پافشاری میکند؛ زیرا معمولا اسرائیلیها، بیش از یک هفته ترس از موشکهای مقاومت را تحمل نمیکنند.

البته این موضوع تنها به افشاگریهای مجتهد محدود نمیشود و اخیرا نیز «دیوید هرست» در مطلبی در روزنامه آمریکایی هافینگتون پست تأکید کرد که تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، با چراغ سبز طرفهای بین المللی و منطقهای و در رأس آنها عربستان، آمریکا و مصر آغاز شده است.

استناد هرست به آن بخشی از مصاحبه با وزیر جنگ اسرائیلی باز میگردد؛ شاوول موفاز (وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی) مجری خبر شبکه دهم تلویزیون اسرائیل را با سخن خود شوکه کرد. موفاز گفت که اسرائیل باید نقشی را برای عربستان و امارات در روند خلع سلاح حماس ایفا کند. وقتی مجری پرسید مقصود شما چیست، موفاز جواب داد که باید از پولهای عربستان و امارات برای بازسازی غزه بعد از نابودی حماس استفاده شود.

به واقع امارات و عربستان به دنبال این هستند تا با استفاده از این حربه غیر مستقیم ضربهای بزرگ به مقاومت در غزه وارد و آن را مجبور کنند که شرایط آتش بس و طرح صلح عربی را بپذیرد.

تنها نیروگاه غزه به علت نبود سوخت در حال خاموشی است، این در حالی است که میلیاردها دلار نفتی که توسط اعراب فروخته میشود در بانکهای کشورهای حامی اسرائیل ذخیره میشوند.

تونلهای حیاتی حماس برای انتقال مواد غذایی روزمره مردم جنگ زده تخریب میشوند و سران عرب به دنبال به نتیجه رسیدن طرح صلحی هستند که بیشتر منافع اسرائیل را تامین میکند.

آنها همانهایی هستند که در زمان جنگ سوریه کامیون کامیون تسلیحات برای تروریستها به این کشور ارسال میکردند و حالا برای گسست حلقه مقاومت در غزه از ارسال یک فشنگ هم برای مبارزان فلسطینی دریغ میکنند
https://shoma-weekly.ir/YnA1K0