سیاسی

شجونی پس از انقلاب از صراحت خود نکاست

محمد جواد رفیق دوست گفت: حجت الاسلام مرحوم شجونی با فعالیتهایی که قبل از انقلاب داشت با پیروزی انقلاب سطح فعالیتها گسترده تر شد، خیلی واضح تر حرفهایی که پیش از انقلاب در لفافه می گفت، روشن مطرح می کرد. یکی از شخصیتهای موثر در انقلاب شجونی بود.
عضو هیأت موسس حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتگو با شما در خصوص رحلت حجه الاسلام شیخ جعفر جوادی شجونی گفت: ایشان از جوانی وارد عرصه مبارزات انقلابی شدند و بارها در راه مبارزه، زندان های متعدد و بالای بیست و چند بار رفتند.

وی ادامه داد: ایشان جزو منبری های شجاعی بودند که بر روی منبر مطالبی علیه رژیم می گفتند که خیلی ها جرات گفتن نداشتند، بنده با ایشان قبل از سال 40 آشنا شدم، هنوز منبرهای ایشان در خاطرم هست. آن موقع که شاه قم رفت و در مورد سرکوب روحانیت و ارتجاع سیاه مطالبی مطرح کرد، ایشان همان زمان در مسجد شاه منبر رفت و اشاره به شاه کرد و گفت شاه ادعا می کند در کودکی با خانواده امام زاده داود می رفته است در مسیر امام زاده داوود از قاطر می افتد و حضرت عباس (س) او را گرفته تا به زمین نیوفتد! و ایشان بر منبر گفت مردک اینقدر سواد ندارد بداند حضرت عباس (س) دست نداشته است.

رفیق دوست با اشاره به اینکه مرحوم شجونی انسان خیلی جدی بود و خاطر نشان کرد: عمده فعالیت ایشان در قبل از انقلاب، مبارزات علنی و محکم روی منبر بود. مسائل را بی پرده روی منبر مطرح می کرد و به همین دلیل مرتب زندان می رفت. از نظر اقتصادی وابسته به سهم امام (ره) نبود و از طریق معاملات ارتزاق می کرد و پولدار آنچنانی نبود.

وی تصریح کرد: بنده و ایشان خیلی مانوس بودیم، طبقه دوم منزلشان را اجاره کرده بودیم و با اهل بیتشان محشور بودیم. با شروع مبارزات علنی امام (ره) در سال 42، ایشان خیلی جدی تر به میدان آمد و بیشتر گرفتاری های ایشان از آن زمان به بعد بود. موضوعی که به نظرش می رسید را ابا نداشت بگوید و خیلی هم مخلصانه می گفت. از منبری هایی بود که بعد از انقلاب تغییر رویه نداد و اهل احتیاط کردن هم نبود، همشهری آیت الله بهجت، فومنی بود.

رفیق دوست با اشاره به مبارزه پروری مرحوم شجونی افزود: مبارزینی که شناخته و نشناخته بودند، پای منبر ایشان می آمدند. منبرشان همیشه شلوغ بود. از منبری هایی بود که مورد توجه دولت بود، هر کجا منبر می رفت و اعلام می شد، مامورهای ساواک گوشه و کنار مجلس حضور داشتند. در منبر مسائل اصلی را می گفت. آنچه که در جریان مبارزات مورد توجه خیلی ها قرار می گرفت ایشان در جریان بودند. دلبسته و مرید امام (ره) بود و کاملا ولی فقیه را قبول داشتند و برای این قضیه هم خیلی زحمت کشید و مستمرا ولایت فقیه را تبلیغ می کرد برای اینکه مردم بشناسند.

وی ادامه داد: ایشان موقعیت ولی فقیه، چیستی و اینکه چه کاری می تواند بکند و فلسفه وجودی تبعیت از ولایت فقیه را هم قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تبلیغ می کرد. با آمدن درسهای ولایت فقیه امام (ره) از نجف به تهران، ایشان یکی از مبلغین این درسها بود و بر روی منبر هم این مطالب را مطرح می کرد.

رفیق دوست با اشاره به اینکه مرحوم شجونی مباحث مطرح بر روی منبرشان علاوه بر مباحث دینی حتما چاشنی سیاسی داشت، خاطر نشان کرد: ایشان در طرح این مباحث عمد داشت، چون آن زمان احساس می شد، روشن کردن مردم واقعیت اسلام است و اسلام احکام دینی صرف نیست، ایستادن در برابر ظلم هم جزو دین است و در این موضوع خیلی روی منبر صحبت می کرد.

وی ادامه داد: در مقابل حضور اجانب در کشورهای اسلامی و بخصوص ایران که 40 هزار مستشار آمریکایی در داخل کشور بود، مباحثی مطرح می کرد و به این دلیل هم بارها زندان رفت و مامورین ساواک هم خیلی اذیتش کردند.

رفیق دوست اشاره کرد: ایشان بالای بیست مورد زندان رفت و در زندان ناز و نوازشش نمی کردند. کمترین کار ضرباتی است که بر بدن وارد می کنند و ایشان ابا داشتند بگویند با ما چه کردند، چون طرح این مسائل را ریا می دانستند.

وی ادامه داد: منبر ایشان محبوب بود و جوانهایی که اهل منبر بودند هر کجا بوند برای منبر ایشان جمع می شدند. رابطه خوبی با امام (ره) داشتند و اگر کسی ایراد داشت. خود را موظف به کمک برای برطرف کردن ایراد طرف می دانست و همیشه می گفت اگر ولی فقیه و آنچه که اسلام و امام (ره) مطرح کرده را قبول نداشته باشید، بلایی بر سر مملکت می آید که حسابش با کرام الکاتبین است و اصرار داشت روشن گری کند.

رفیق دوست تصریح کرد: با فعالیتهایی که قبل از انقلاب داشت با پیروزی انقلاب سطح فعالیتها گسترده تر شد، خیلی واضح تر حرفهایی که پیش از انقلاب در لفافه می گفت، روشن مطرح می کرد. یکی از شخصیتهای موثر در انقلاب شجونی بود.

وی در پایان گفت: خیلی اصرار داشتند برای کسانی که فهم درستی از ولایت فقیه ندارند و نمی دانند ولایت فقیه چیست و اینکه شخصی حرف اول و آخر را بزند، به چه معنا است، ولایت فقیه را روشن کنند و می گفتند ولی فقیه هیچ وقت بی حساب حرف نمی زند، سخنان ولی فقیه بر مبنای قرآن، سنت و مباحث ائمه اطهار علیه السلام است. در این جهت خیلی فعالیت کرد و زحمت کشید و دین را روشن کرد. از رحلتش متاسفیم. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه بود اما اخیرا به دلیل بیماری در جلسات چندان شرکت نمی کرد.

https://shoma-weekly.ir/rdT7QL