سیاسی

شبکه‌های اجتماعی را به سمت هویت اصیل اسلامی هدایت کنیم

مطالعه و فرهنگ کتابخوانی باید در کشور اسلامی ما رواج پیدا کند. و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به گسترش فرهنگ مطالعه و انتقال پیام، ضرورت مطالعه، دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی به وسیله کلیپ‌ها، پیام‌ها، سخنان بزرگان، آیات، روایات و مطالب مختلف و مفید دیگر کمک کنند و باید در این زمینه شبکه‌های اجتماعی را به سمت هویت اصیل اسلامی هدایت کنیم و همچنان که مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده‌اند باید میدان شبکه‌های اجتماعی را از دشمنان و معاندان نظام بگیریم.»
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: شبکه‌های اجتماعی نباید افراد را هدایت کند، بلکه افراد باید شبکه‌ها را مدیریت کنند و آن را به خدمت بگیرند. اینکه طوری مدیریت شوند که سهم خانواده و حق آنها ضایع نشود، حتی در محل کار، زمان استراحت، عبادت و... یک زمان‌بندی محدود ومشخصی برای آنها درنظر گرفته شود با کارکرد مشخص. اینطور نباشد که افراد تمام زمان و فرصت خود را صرف اینترنت و فضای مجازی کنند.

با توجه به دسترسی آسان به اخبار و اطلاعات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و جذابیت آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و لزوم فرهنگ‌سازی در جهت استفاده از آن بیش از پیش احساس می‌شود.
«
خانم دکتر لاله افتخاری» نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و کارشناس و صاحب‌نظر در امور فرهنگی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان به این موضوع مهم می‌پردازد و می‌گوید: «مطالعه و فرهنگ کتابخوانی باید در کشور اسلامی ما رواج پیدا کند. و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به گسترش فرهنگ مطالعه و انتقال پیام، ضرورت مطالعه، دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی به وسیله کلیپ‌ها، پیام‌ها، سخنان بزرگان، آیات، روایات و مطالب مختلف و مفید دیگر کمک کنند و باید در این زمینه شبکه‌های اجتماعی را به سمت هویت اصیل اسلامی هدایت کنیم و همچنان که مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده‌اند باید میدان شبکه‌های اجتماعی را از دشمنان و معاندان نظام بگیریم
خانم دکتر افتخاری در ادامه همین بحث تأکید می‌کند: «عمل به توصیه‌های رهبری در حوزه شبکه‌های اجتماعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و باید جریان‌های فعال فکری و فرهنگی در جامعه از طریق توصیه افراد به یکدیگر، معرفی کتاب‌های مناسب و برنامه‌های خوب، نحوه صحیح کتاب‌خوانی و توجه به ضرورت مدیریت زمان و مدیریت شبکه‌های اجتماعی به مردم آگاهی دهند
عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس‌های هشتم و نهم تصریح می‌کند: «برای بهره‌برداری و استفاده بهتر از شبکه‌های اجتماعی باید مدیریت آنها در ابعاد زمانی ومحتوایی را دردست گرفت وزمان خاصی را به مطالعه و مرور این شبکه‌ها اختصاص داد. گذاشتن نکات مهم بعضی از کتاب‌ها، محورهای مهم و اصلی از طریق پیام و قراردادن آنها در گروه‌ها و کانال‌ها و... می‌تواند در بالابردن فرهنگ مطالعه در جامعه امروز تأثیرگذار باشد و حتی تبادل کتاب هم می‌تواند از همین طریق انجام شود و در حقیقت شبکه‌های اجتماعی در خدمت کتاب و کتاب‌خوانی باشد نه اینکه رقیبی برای آن، رقیبی که قدر است، جذابیت دارد، در دسترس است، راحت‌تر از کتاب و حتی شاید هزینه آن هم کمتر از کتاب باشد. در نتیجه باید این رقیب به‌عنوان یک خدمت‌گذار در خدمت کتاب‌خوانی در آید.

دکتر افتخاری کارشناس امور فرهنگی گفت: «یک بعد دیگر شبکه‌های اجتماعی همین کتاب‌های الکترونیکی می‌باشند که این شبکه‌ها می‌بایست در خدمت ترویج فرهنگ مطالعه الکترونیکی قرار بگیرند. اما چگونگی تهیه فایل‌های صوتی یا نوشتاری این کتاب‌ها هم جای بحث و بررسی دارد و باید از محل‌هایی مثل کتاب‌فروشی‌ها یا مکان‌های عرضه کتاب مثل نمایشگاه کتاب، این خریدهای اینترنتی کتاب انجام شود چرا که این امر کمک می‌کند تا افراد در هرجایی بدون اینکه وزن سنگین کتاب را تحمل کنند، آنها را در قالب نرم‌افزار در گوشی یا در تبلت همراه خود داشته باشند و از لحظات‌شان برای کتاب‌خوانی استفاده کنند. مهم این است که فرد نیاز به خواندن کتاب را در خود احساس کند و بداند چه بخواند، چطور بخواند، چه‌وقت بخواند و البته محل خاص معمولاً مدنظر نیست، چرا که در هرجایی می‌توان از کمترین فرصت برای خواندن کتاب استفاده کرد.»

به گفته نماینده پیشین تهران در مجلس، از راهکارهای مقابله با خطرات احتمالی دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، آگاهی‌بخشی به افراد در مورد خطرات آنها براساس مستندات، آمار و ارقام و آسیب‌هایی است که می‌توانند داشته باشند با ذکر مصادیق آنها و بالاخره آموزش نحوه صحیح مدیریت این ابزارهای ارتباطی و اجتماعی است.

عضو سابق کمیسیون فرهنگی در مجلس نهم ادامه می‌دهد: «مدیریت این ابزار، یعنی شبکه‌های اجتماعی نباید افراد را هدایت کند، بلکه افراد باید شبکه‌ها را مدیریت کنند و آن را به خدمت بگیرند. اینکه طوری مدیریت شوند که سهم خانواده و حق آنها ضایع نشود، حتی در محل کار، زمان استراحت، عبادت و... یک زمان‌بندی محدود ومشخصی برای آنها درنظر گرفته شود با کارکرد مشخص. اینطور نباشد که افراد تمام زمان و فرصت خود را صرف اینترنت و فضای مجازی کنند.»

دکتر افتخاری معتقد است عدم اعتماد به پیام‌های دریافتی و بررسی پیام‌ها تا راستی‌آزمایی نشود نباید مورد اعتماد باشند. بنابراین شبکه‌های اجتماعی چنانچه مدیریت نشوند زیان‌های جسمی، روحی و روانی در پی خواهند داشت در عین حال استفاده صحیح از آنها می‌تواند در خدمت جامعه اسلامی باشد و به کارها سرعت بخشیده و حتی در امور اداری، ایاب و ذهاب را کم کنند.»

رئیس سابق فراکسیون قرآن و عترت مجلس همچنین می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی خود ابزار فرهنگ‌سازی هستند. از طریق کانال‌ها، گروه‌ها و عناوین جذاب و حتی نحوه فرهنگ‌سازی می‌توان از آنها استفاده کرد. در واقع استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جهت خدمت به خود این شبکه‌ها باید صورت بگیرد تا جلوی هرنوع انحراف آنها گرفته شود.»

https://shoma-weekly.ir/FCfNGD