سیاسی

شبکه ملی اطلاعات، امنیت و سرعت اینترنت را افزایش می دهد

لازم نیست گردش اطلاعات داخلی به اندازه کل جهان طولانی و طبعا گران و از همه مهم‌تر در معرض انواع ناامنی‌ها و سوءاستفاده‌ها قرار بگیرد لذا وجود این شبکه می‌تواند اطلاعات مربوط به داخل را در محیط داخل با عالی‌ترین سطح از کیفیت به گردش درآورد. از طرف دیگر، این شبکه به شبکه جهانی اینترنت هم کاملا متصل است و می‌تواند کاربران ایرانی را با امنیت و سرعتی بسیار بالا به شبکه جهانی اینترنت متصل نماید تا بتوانند از فرصت‌های شبکه جهانی حداکثر استفاده را داشته باشند.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: در چارچوب نگاه فعالانه و تهاجمی می‌توان از فضای مجازی و بویژه شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال برای افشاگری وسیع علیه مظالم و جنایات قدرت‌های استکباری در جهان استفاده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زنان خبر نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در اولین روز سال ۱۳۹۴ در حرم مطهر رضوی مؤید این موضوع است که اگر فضای مجازی به خوبی مدیریت نشود به‌عنوان ابزاری در خدمت تهاجم فرهنگی دشمن، تهدید کننده امنیت ملی کشور نیز خواهد بود.

بر این اساس یکی از بسترهایی که باید برای پایداری انقلاب اسلامی مدیریت شود عرصه فضای مجازی است.

اینترنت به عنوان شاهراه اطلاعاتی، با قدمتی بیست ساله در جهان و سابقه ای حدود ۱۲ – ۱۰ ساله در کشورمان، از آمار ۲۵۰ هزار کاربر در سال ۲۰۰۰ به ۳۲ میلیون کاربر با ۴۸/۵ درصد ضریب نفوذ در سال ۲۰۰۹ در مقایسه با سال ۲۰۰۰ رسیده است.

در چنین فضایی که از آن با عنوان فضایی مجازی یاد می شود، افراد و مجموعه های در آن خارج از حوزه دولت ها، نقش آفرینی می کنند؛ نقشی که در بسیاری از موارد با آسیبهای اجتماعی و فرهنگی مواجه است.

صحنه گردان این چالشها و حفره ها همان مجرمان نام آشنایی هستند که در سراسر جهان، امنیت مردم و دولتها را هدف گرفته اند، مجرمانی که در گذشته با ابزارهای سنتی و امروز در دنیای مدرن با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته مبادرت به ارتکاب جرایم خرد و کلان می کنند.

فاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به نگاه دولت به فضای مجازی بیان کرد: آن گونه که از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز قابل نتیجه گیری است نمی توان نسبت به فضای مجازی نگاهی صرفا تهدیدزا را داشت ؛ چرا که فرصت یا تهدید بودن هر فناوری – فارغ از اهداف اصلی و نیات بنیان گذاران آن – بستگی به نحوه مدیریت و بهره برداری از آن دارد.

وی افزود: از مهم ترین مشخصات و مختصات فرمایشات رهبر معظم انقلاب نه فقط در این مقوله بلکه در تمام زمینه و موارد ، لزوم مواجهه فعالانه و تهاجمی به جای روش های انفعالی و تدافعی است و رویکردی که البته با ابتناء بر ارزش های اسلامی و انقلابی و روحیه جهادی به سرانجام مقصود خواهد رسید.

رهبر ادامه داد: در چارچوب نگاه فعالانه و تهاجمی می‌توان از فضای مجازی و بویژه شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال برای افشاگری وسیع علیه مظالم و جنایات قدرت‌های استکباری در جهان یا روشنگری درباره فرهنگ فاسد غربی و در مقابل، ترویج فرهنگ ناب و مترقی اسلامی ، تقویت وحدت ملی و ارزشهای مذهبی، عقیدتی و ملی استفاده کرد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی مطرح کرد: باید در نظر داشت توانایی موج‌آفرینی، فضاسازی و بکارگیری ماهرانه نمادها، ارزش‌ها و الگوها، نمایانگر قدرت تأثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی شبکه‌ های اجتماعی سایبر در پدید آوردن نوعی «قدرت نرم» است که می تواند در پیشبرد اهداف مورد نظر راهگشا باشد.

وی گفت: محتواسازی بر اساس ارزش های اسلامی ، انقلابی و عقیدتی که هم بر پایه دفاع از مبانی و اصول و هم قائل بر تهاجم و ایجاد چالش برای فرهنگ ها ، دولت ها و ناهنجاری های متخاصم باشد از دیگر رویکرد هایی است که لازم می نماید فارغ از بحث های شعارگونه و با بهره گیری از آخرین تکنیک های روز در دستور کار قرار گیرد .

رهبر با اشاره به مسیر شورای عالی فضای مجازی در یک سال آینده تصریح کرد: تقویت و توجه ویژه به شورای عالی فضای مجازی و مصوبات آن که بر اساس ابتکار عمل هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیرنده در امر فضای مجازی و رسانه های دیجیتال و به منظور راهبری ، سیاست گذاری و تمرکز بخشی و مدیریت تهدیدها و فرصت های این عرصه شکل گرفته است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: تکمیل و بهره برداری عملیاتی از شبکه ملی اطلاعات که در مقایسه با شبکه اینترنت ، دارای امنیت داخلی بسیار بیشتری است موضوع دیگری است که لازم است مورد توجه قرار گیرد چرا که شبکه ملی اطلاعات یک میدان وسیع داخلی برای انتقال اطلاعات در کشور محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: لازم نیست گردش اطلاعات داخلی به اندازه کل جهان طولانی و طبعا گران و از همه مهم‌تر در معرض انواع ناامنی‌ها و سوءاستفاده‌ها قرار بگیرد لذا وجود این شبکه می‌تواند اطلاعات مربوط به داخل را در محیط داخل با عالی‌ترین سطح از کیفیت به گردش درآورد. از طرف دیگر، این شبکه به شبکه جهانی اینترنت هم کاملا متصل است و می‌تواند کاربران ایرانی را با امنیت و سرعتی بسیار بالا به شبکه جهانی اینترنت متصل نماید تا بتوانند از فرصت‌های شبکه جهانی حداکثر استفاده را داشته باشند.

https://shoma-weekly.ir/VKs8Dt