بین الملل

شبکه رسوایی ها

سلسله رسوایی های جنسی کارکنان با سابقه بنگاه خبری بی بی سی سبب شده است تا این شبکه اعتماد مخاطبان خود را از دست بدهد و برای کارکنان خود کلاس های آموزشی جهت مقابله با آزار جنسی مسئولان شبکه برگزار کند.
سلسله رسوایی های جنسی کارکنان با سابقه بنگاه خبری بی بی سی سبب شده است تا این شبکه اعتماد مخاطبان خود را از دست بدهد و برای کارکنان خود کلاس های آموزشی جهت مقابله با آزار جنسی مسئولان شبکه برگزار کند.
تشکیل پرونده ای با عنوان تجاوز به صدها کودک توسط یکی از مجریان مشهور و باسابقه شبکه رادیویی و تلویزیونی بی بی سی این هفته ها باعث شکل گیری فضای بی اعتمادی و تشویش در انگلیس نسبت به این رسانه 90 ساله شده و واکنش مقام های سیاسی و رسانه ای را به دنبال است. ماریا میلر وزیر فرهنگ انگلیس در واکنش به این خبر و از بین رفتن اعتبار عمومی، بی بی سی را یک نهاد مهم ملی برای انگلیس خواند و بازگرداندن اعتبار و اعتماد عمومی به آن را حیاتی دانست.
جیمی ساویل از مجریان باسابقه بی بی سی بود که رسوایی آن توسط چند دختر انگلیسی برملا شد. وی یکی از ستارگان بی بی سی محسوب می شد که از سوی ملکه بریتانیا نشان رسمی شوالیه افسر که عالیترین رتبه امپراتوری انگلیس است را دریافت کرد. این مجری سرشناس متهم است که در طول بیش از چهار دهه فعالیت خود در بی بی سی صدها نفر از زنان و دختران را مورد تجاوز و یا آزار و اذیت جنسی قرار داده است. برخی از این دختران کمتر از 16سال سن داشته اند.
همچنین به دنبال تحقیقات پلیس انگلیس،دیو لی تراویس دیگر مجری رادیو و تلویزیون بی بی سی و همکار جیمی ساویل نیز در ارتباط با پرونده وی دستگیر شد، اما این در حالی است که به گزارش هرالد سان، وی اتهام خود را انکار کرده است. تحقیقات در خصوص این پرونده از سوی پلیس انگلیس ادامه دارد. گری گلتیر 68 ساله و خواننده موسیقی پاپ نیز یکی از مظنونان پرونده ساویل است که بنا بر اظهارات یک شاهد عینی وی در سال های جوانی در اتاق جیمی ساویل در حال ارتباط با یک دختر نوجوان کم سن و سال دیده است. در حال حاضر گلتیر به قید وثیقه آزاد است.
از سویی دیگر و همزمان با انتشار خبر این رسوایی، جورج انتویستل مدیرکل شبکه خبری بی بی سی نیز در بیستم آبان ماه به بهانه عذرخواهی از پخش گزارشی در خصوص رسوایی جنسی لرد مک آلپاین یکی از مقام های سیاسی در دوره مارگارت تاچر مجبور به استعفا شد. لرد مک آلپاین در این گزارش که دوازدهم آبان ماه منتشر شد به کودک آزادی و تجاوز جنسی در یکی مرکز نگه داری کودکان در ولز متهم شده بود.
همچنین تارنمای بی بی سی در بیست و دوم آبان ماه از برکناری مدیر خبر بی بی سی و معاون آن به طور موقت خبر داد.
صادق صبا مدیر بخش فارسی بی بی سی نیز از قاعده فساد اخلاقی کارمندان این بنگاه مستثنی نبوده و هر از گاهی خبرهایی از رسوایی های وی به گوش می رسد.
چندی پیش خبر تجاوز وی به یکی از مجریان زن شبکه فارسی بی بی سی به نام پونه قدوسی در رسانه ها منتشر شد که با سکوت پونه قدوسی و کم رنگ شدن حضور وی در برنامه های بی بی سی همراه شد.
با انتشار خبر رسوایی در فضای مجازی و رسانه ای جهان، رسانه های انگلیسی با انتشار اخباری محدود در این خصوص به بازتاب آن پرداختند. شبکه خبری بی بی سی انگلیسی و فارسی نیز با انتشار گزارش هایی از عذرخواهی مدیر عامل و مسوولان خود سعی در سرپوش گذاشتن بر رسوایی پیش آمده و نیز جلب اعتماد مجدد مخاطبان خود داشتند.
علاوه بر عدم پوشش خبری رسوایی های جنسی پی در پی در رسانه های انگلیس، رسانه های فارسی زبان وابسته به غرب چون دویچه وله، رادیو فرانسه و العربیه نیز تنها به انتشار اخباری کوتاه در این خصوص اکتفا کردند.
در این میان، آشفتگی پیش آمده ناشی از گسترش و تعدد رسوایی های اخلاقی و جنسی در این رسانه دولتی-سلطنتی که همواره خود را مستقل از دولت معرفی می کند! سبب سردرگمی گزارشگران و کارکنان بی بی سی فارسی نیز شده است. تارنمای بی بی سی در گزارش هایی که اخیرا در این خصوص منتشر کرده از یک سو تلاش کرده است تا برکناری مدیران ارشد را  ناهماهنگی جلوه دهد و از سویی دیگر از تحقیقی داخلی در بی بی سی نام برد که به روش های مقابله با آزار جنسی در بی بی سی می پردازد!
با توجه به این که موضوع روش های مقابله با آزار جنسی در بی بی سی به مقوله ای مورد تحقیق برای کارشناسان این شبکه مبدل شده است، به نظر می رسد که فضای کار در این رسانه برای کارمندان طوری است که هر کارمند باید با روش های مقابله با آزار جنسی آشنایی داشته باشد و با آن مقابله کند.
بی بی سی در سال 1922 با نام British Broadcasting Corporation به معنی بنگاه سخن پراکنی بریتانیا فعالیت خود را آغاز کرد و از قدیمی ترین بنگاه های پخش خبر در سراسر جهان محسوب می شود. فعالیت اصلی بی بی سی تولید برنامه ها و گزارش های خبری با شعار هر ملتی باید با صلح و آرامش با ملتی دیگر صحبت کند، است.
مالکیت بی بی سی متعلق به مرکزی است که از طریق فرمان سلطنتی در هر دوره 10 ساله نحوه اداره آن مشخص می شود. براساس آخرین فرمان سلطنتی در سال 2007 بی بی سی زیر نظر یک هیات امنای نظارت به نام انگلیسی trust اداره می شود که 10 عضو (در برخی منابع 12 عضو) اصلی دارد.
اعضای بی بی سی تراست از سوی وزرا و تایید ملکه انتخاب می شوند. در حال حاضر نیز بی بی سی یک بنگاه دولتی-سلطنتی محسوب می شود که بخش اعظمی از بودجه این بنگاه از طریق حق اشتراک و وزارت امور خارجه این کشور تامین می شود. برنامه های این بنگاه نیز در رادیو، تلویزیون و اینترنت در دسترس مخاطبان قرار می گیرد.
البته به نظر می رسد برکناری سه تن از مدیران، دستگیری بیش از 30 نفر از کارمندان متهم در پرونده جیمی ساویل و پیام های عذرخواهی های پی در پی سیاستمداران نیز آبرو و اعتماد از دست رفته را به این بنگاه دروغ پراکنی بازنخواهد گرداند و موج سواری این ابزار نوین استعمارگر پیر بر افکار عمومی را دشوار خواهد ساخت.

https://shoma-weekly.ir/jEri1K