سیاسی

شاه هم می خواست ایرانی سکولار بسازد

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: شهیدمحمد بخارایی دو گلوله به حنجره منصور شلیک کرد، زمانی که در دادگاه از وی سوال شده بود چرا گلوله‌ها را به سر او شلیک نکردی....
 ابوالفضل توکلی بینا در جشن بزرگ«انقلاب» درسالن اجتماعات دانشگاه آزاد مشهد در جمع دانشجویان این دانشگاه به بازگویی خاطرات خود از دوران انقلاب پرداخت وگفت: آمریکا در سال 32 با ایجاد یک کودتا در ایران علیه انگلیس به قدرت رسید.

این مبارزه انقلابی با بیان اینکه آمریکا وانگلیس تمام هدفشان هدایت ایران به سمت تامین منافع‌شان بود، افزود: شاه که بی‌لیاقت‌ترین فرزند رضا پهلوی بود به جهت سرسپردگی شدیدی که به استعمارگران داشت تصمیم گرفت با تغییر پنج لایحه قانون اساسی، ایرانی سکولار بسازد.

وی با بیان این مطلب که شاه نمی‌توانست به دلایلی این تغییرات را براحتی در کشور ایجاد کند، اضافه کرد: پنج تن از نمایندگان مجلس از مراجع بودند و به شاه اجازه انجام چنین عملی را نمی‌دادند؛ اما مهمترین مانع محمد رضا در انجام این اقدامات در کشور مرحوم آیت‌الله بروجردی بودند که شاه به خاطر این مرجع عالی‌قدر جرات چنین تغییراتی در قانون و کشور را نداشت.

توکلی بینا در ادامه با بیان این مطلب که آیت الله بروجردی به دلیل اعتماد وعلاقه زیادی که به روح الله خمینی(ره) داشتند، ایشان را مشاوره سیاسی خود قرار داده بودند، بیان داشت: شاه برای راضی کردن آیت الله برورجدی در قم به دیدار ایشان رفت؛ اما آیت الله بروجردی سخنان او را با مشورت امام رد کرد.

این مبارزه انقلابی همچنین در خصوص لایحه‌ ایالتی و ولایتی، گفت: محمدرضا پهلوی بعد از فوت آیت‌الله بروجردی این لایحه را مصوب کرد؛ لایحه ایالتی و ولایتی به ظاهر به جهت منافع مردم مصوب شده بود؛ اما در واقع این لایحه برای گول زدن مردم کشور بود تا بتواند از این طریق زمینه سکولار شدن کشور را فراهم کند.

وی در خصوص واکنش امام خمینی(ره) نسبت به این لایحه بیان داشت: بعد از اینکه روزنامه‌های کشور مصوب شدن این لایحه را اعلام کردند، امام خمینی (ره) بلافاصله به همراه پنج تن از علماتشکیل جلسه دادند و درآن جلسه سه تصمیم اتخاذ کردند.

توکلی بینا افزود: این سه تصمیم این بود که ابتدا تلگرافی به شاه برای لغو این لایحه بزنند، علمای سراسر کشور را از اهداف و اقعی این لایحه آگاه سازند و این جلسه را تا لغو این لایحه ادامه دهند.

یار دیرین امام خمینی(ره) در پاریس و ایران ادامه داد: این لایحه به مدت سه ماه طول کشید و امام خمینی (ره) در این مدت برای لغو آن محکم ایستادند تا اینکه دولت مجبور به لغو آن شد.

وی اضافه کرد: بعد از لغو لایحه ایالاتی و ولایتی، امام خمینی(ره) برای مردم کشور اعلامیه کوتاهی صادر کردند که در آن از مردم به دلیل مقاومتشان تشکر کرده بود و در پایان اعلامیه از مردم کشور خواسته بود که صفوف شان را فشرده‌تر کنند تا اگر دوباره رژیم پهلوی خواست اقدامی انجام دهد جلوی آنان بایستند.

توکلی بینا با بیان این مطلب که شاه هرچه عرصه را بر امام خمینی (ره) ویارانش تنگ‌تر می‌کرد ایشان خود را مهیا می‌کردند، گفت: امام یک انسان استثنائی بودند، در روایاتی از امام سجاد و امام صادق علیها السلام آمده که «مردی از قم قیام خواهد کرد، او ویارانش همچو آهن محکم هستند».

این مبارز انقلابی با بیان که امام خمینی(ره) از تمام علما خواسته بودند که در روز عاشورا در منبرها از مسائل روزسخن بگویند گفت: مردم تصمیم داشتند که در روز عاشورا از میدان شاه به سمت دانشگاه تهران راهپیمایی کنند، ساواک یک عده از جاهل‌های تهران را اجیر کرده بود تا با سلاح سرد به مردم حمله کنند تا این راهپیمایی در نطفه خفه شود؛ اما با افشا شدن نقشه نتوانستند کاری بکنند.

توکلی بینا اضافه کرد: شب عاشوار شاه برای مقابله با عزاداری مردم، تعداد زیادی از افراد ارتش را اطراف مسجد گذاشته بود، صبح آنقدر جعیت زیادی آمده بودند که آنان فرار کردند.

وی در خصوص نامه امام به شاه گفت: امام خمینی(ره) در نامه خود به شاه نوشته بود آقای شاه شما ۴۷ ساله شده‌اید، به حرف علما گوش بدهید وبه نصایح آنان عمل کنید.

یار دیرین امام خمینی(ره) در ایران و پاریس افزود: فردا صبح امام خمینی(ره) توسط افراد شاه دستگیر و به تهران انتقال داده شدند، مردم شهرهای بزرگ کشور قیام کردند و بازار تهران ۱۴ روز توسط بازاریان به آنکه زیر فشار بودند تعطیل شد که این در تاریخ بی‌سابقه بود.

توکلی بینا با بیان اینکه مدیر کل دربار شاه در روز ۱۶خرداد نزد آیت الله آشتیانی آمد و گفت علما بیایید و به این خون‌ریزی‌ها پایان دهیم، بیان داشت: بعد از این دیدار علم، نخست وزیر شاه در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که قرار است تعداد زیادی از علما را دستگیر کنیم و اعدام شدن برخی از آنان را نیز تایید کرد.

این مبارزه انقلابی گفت: جمعیت موتلفه، علمای سراسر کشور را به تهران دعوت کرد و اجماع آنان باعث شد که امام آزاد شود و برای ۱۰ ماه در منزل آقای روغنی محصور باشند.

یار دیرین امام خمینی(ره) در ایران و پاریس در خصوص دستگیری مجدد امام گفت: بعد ماجرای کاپیتالاسیون وآن سخنرانی تاریخی امام که منجر به دستگیری مجدد ایشان و تبعید به ترکیه شد، ۱۲ نفر از افراد انقلابی شورایی تشکیل دادیم که جلسه آن ۱۸ ساعت به طول انجامید.

وی افزود: در نیمه شب، افراد این شورا سه نفره شاه، منصور و نصیری را سه مفسد فی‌الارض شناختند و با اجازه آیت الله میلانی، اعدام آنان تائید شد.

این مبارزه اتقلابی با بیان این مطلب که ۷۷روز بعد این ابلاغ در سال ۴۳ محمد بخارایی، منصور را در نزدیکی مجلس با اصابت چند گلوله کشت بیان داشت: این شهید دو گلوله به حنجره منصور شلیک کرد، زمانی که در دادگاه از وی سوال شده بود چرا گلوله‌ها را به سر او شلیک نکردی و به حنجره او شلیک کردی؟ گفته ‌بود می‌خواستم صدای کسی که به رهبرم توهین کرده‌ است را خفه کنم.

توکلی بینا افزود: ساواک از این ۱۲ نفر، ۱۰ نفر آنان را دستگیر کرد و به مدت روز به طور شبانه روزی شکنجه کرد.

وی در پایان با بیان این مطلب که در عراق به امام فشار می‌آوردند که یا سکوت کن و یا از اینجا برو، گفت: امام تصمیم گرفت که به پاریس برود، شاه و دیگران فکر می‌کردند چون آنجا یک کشور مسیحی است، ایشان نمی‌توانند کاری انجام دهند به همین دلیل با رفتن امام به فرانسه مخالفت زیادی نکردند.

https://shoma-weekly.ir/injkbW