سیاسی

شاهد هیچ واکنش قاطعی از سوی دولت نیستیم

امید داشتیم دولت با موفقیت در بحث مذاکرات بتواند عزت را به پاسپورت ایرانی بازگرداند اما نه تنها این عزت حفظ نشد بلکه با کمال بی احترامی با نمایندگان و حتی اجساد مجروحان ایرانی در آنجا برخورد می‌شود و ما هیچ واکنش قاطعی را از سوی دولت مشاهده نمی‌کنیم.
حمیدرضا ترقی رییس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با «نسیم» با ابراز تأسف از فاجعه چند روز گذشته منا در مناسک حج امسال اظهار داشت: متأسفانه ما شاهد هستیم که عربستان بیشترین هزینه و توان مالی و نظامی خود را صرف جنگ با کشورهای یمن و بحرین می‌کند و بزرگترین رسالت خود یعنی پاسداشت حرمت حرمین شریفین و کنترل و ایجاد امنیت حجاج را فراموش کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه همه توان فکری و سیاسی عربستان در اختیار جنگ‌های بین المللی و حمایت از تروریست‌ها و داعش است گفت: درآمدهای حاصل از نفت عربستان و حتی درآمد آنها از مراسم حج متأسفانه صرف پر کردن جیب تروریست‌ها در سوریه و عراق می‌شود و طبیعی است که نمی‌تواند امنیت زائران حرم الهی را به نحو احسن تأمین کند.

ترقی روی کارآمدن تیم جدید حکام عربستان و خام و بی تجربه بودن آنها را از دیگر علل روی دادن این فجایع دانست و تأکید کرد: افراد با تجربه ارتش عربستان درگیر جنگ هستند و نیروی های جوان وزارت حج و... حکومت عربستان به دامن زدن این اتفاق‌ها کمک کرده است.

رییس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی دولت جدید عربستان را دست نشانده استکبار خواند و اظهار داشت: عربستان به دنبال تأمین منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه است و سلب مسولیت عربستان در فاجعه منا و مقصر دانستن سایر کشورها از جمله حجاج ایرانی با هدف ایجاد تشتت و اختلاف بین جهان اسلام است.

وی افزود: رخ دادن این اتفاق‌ها بر اثر بی کفایتی و ناکارآمدی دولت عربستان است و این ناکارآمدی آنها متآسفانه اصلا به نفع جهان اسلام نیست، چرا که مواضع و سیاست‌های این دولت به ظاهر اسلامی در راستای منافع غرب است و تمام هزینه ها برای تقویت توان وهابیت در عربستان است.

ترقی با انتقاد از اتخاذ مواضع انفعالی دولت در برابر فجایع منا و مسجدالحرام خاطر نشان کرد: این انتظار از دولت می‌رود که مواضع جدی تر و تهاجمی‌تری اتخاذ کند، عدم صدور ویزا برای وزیر ارشاد به عنوان نماینده رئیس جمهور و همچنین عدم همکاری با مسولین حج و حتی پزشکان ایرانی بسیار ذلت بار است.

وی همچنین تأکید کرد: امید داشتیم دولت با موفقیت در بحث مذاکرات بتواند عزت را به پاسپورت ایرانی بازگرداند اما نه تنها این عزت حفظ نشد بلکه با کمال بی احترامی با نمایندگان و حتی اجساد مجروحان ایرانی در آنجا برخورد می‌شود و ما هیچ واکنش قاطعی را از سوی دولت مشاهده نمی‌کنیم.

رییس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در پایان اظهار داشت: متأسفانه دولت به صورت کاملأ منفعلانه منتظر است اجازه‌ای از سوی سعودی‌ها داده شود تا این موصوعات را بتوانند پیگیری کنند، کوتاهی و خوش‌بینی دولت در این زمینه و سیاست‌های بین المللی به نفع ما نیست و رئیس جمهور باید موضوع "منا" و حقوق ملت ایران را قاطعانه در سازمان ملل پیگیری کند.

https://shoma-weekly.ir/i1m3Mb