بین الملل

شاهد روزهای خشن‌تری در بحرین خواهیم بود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:عربستان می‌خواهد نوک پیکان اجماع کشورهای منطقه را از رژیم صهیونیستی به سمت ایران تغییر دهد.
حسن لاسجردی در گفتگو با خبرنگار هفته‌نامه «شما» با اشاره به تلاش رژیم آل خلیفه برای محاکمه‌کردن شیخ عیسی قاسم گفت: رژیم آل خلیفه اکنون که به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند با خیل عظیم مخالفان، مواجهه منطقی داشته باشد و به مطالبات آنها پاسخ دهد، تصمیم گرفته که روش سرکوبگرایانه در پیش بگیرد و رأس این جریان سیاسی- اجتماعی را حذف کند. لذا موضوع محاکمه شیخ عیسی قاسم با این هدف دنبال می‌شود که با حذف محوریت و رهبری جنبش اجتماعی- سیاسی در بحرین، این جریان را از مدار خارج کند.


وی ادامه داد: علی رغم تلاش‌های آل خلیفه برای حذف پیشقراولان اصلی این نهضت یا مجبورکردن آنها برای انصراف از ادامه مبارزه، آنچه این روزها در جریان است این است که اکثر کسانی که در این نهضت شرکت کرده‌اند، کمی از پرده بیرون آمده‌اند و عیان‌تر شده‌اند. این امر از آن روی اتفاق می‌افتد که آل خلیفه سرکوب‌ها را علنی کرده است و اقداماتی از قبیل حذف حزب وفاق، بستن دفاتر و دستگیری رهبران، عدم اجازه برگزاری نمازجمعه و... را اعمال کرده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل، به عدم حضور شیخ عیسی قاسم در دادگاه و متعاقب آن، تظاهرات مردم یمن اشاره کرد و اظهار داشت: این اتفاقات و تظاهرات مردم، نشان می‌دهد که آل خلیفه در اقدامی نابخردانه رقیب را به میدان آورده است و به نظر بنده،با توجه به هیمنه و تعداد بالای مخالفین، روزهای آینده در بحرین روزهای سختی برای آل خلیفه خواهد بود. زیرا زمانی که یک حکومت، مردم خود را سرکوب می‌کند، آنها برای کسب خواسته‌های خودشان به میدان می‌آیند و در این فضا آنچه که مسلم است این است که مواجهه علنی مردم در کوچه و خیابان افزایش پیدا خواهد کرد و ما روزهای خشن‌تری را در بحرین شاهد خواهیم بود.

لاسجردی با بیان اینکه آل خلیفه در برداشتی اشتباه، تصور می‌کند که با حذف مهره‌های کلیدی می‌تواند نهضت مردم بحرین را کنترل کند، اما تجربه ثابت کرده که این روش به نتیجه نمی رسد، تصریح کرد: به نظر بنده، این نوع برخورد برگرفته از فضای عربستان است، زیرا آنها هم در قضیه شیخ نمر همین سیاست را در پیش گرفتند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص نشست اتحادیه عرب در موریتانی گفت: ادبیات بیانیه این نشست، ادبیات کشورهایی است که سابقه دشمنی با ایران دارند، زیرا در آن موضوع دخالت ایران در کشورهای منطقه را مطرح کرده است و از ایران خواسته شده تا آنچه آنها مداخله گری در امور داخلی کشورها نامیده‌اند را کم کند.

لاسجردی اضافه کرد: از طرفی دیگر، در این بیانیه از مردم کشورهای عربی و دولت‌ها خواسته شده که در زمینه مقابله با ایران فعال‌تر عمل کنند؛ چرا که با گذشت سال‌ها از اختلاف ما با برخی از کشورهای عربی، سایر کشورها و ملت‌ها به این نکته رسیده‌اند که جمهوری اسلامی در مسائل داخلی کشورها مداخله نمی‌کند.

وی با بیان اینکه عربستان در تلاش است تا به هر طریقی که شده، دولت‌های منطقه را به میدان مقابله با ایران بکشاند، اظهار داشت:با توجه به اینکه آنها تاکنون نتوانسته‌اند اسنادی دال بر مداخله ایران در امور داخلی کشورها ارائه کنند، دولت‌های عربی هم تمایل چندانی به همراهی با عربستان نشان نداده‌اند و علی رغم اینکه بیانیه‌های متعددی را در اجلاس‌های گوناگون علیه ایران صادر کرده‌اند؛ اما نتوانسته‌اند این مسئله را جا بیندازند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه برخی کشورها مانند لبنان و عراق که حشر و نشر بیشتری با ایران دارند و در جریان سیاست‌های ما هستند، بیانیه اتحادیه عرب علیه ایران را مورد نقض قرار داده‌اند، گفت:عربستان و برخی از کشورهای عربی که خود را قیم سایر کشورهای عربی می‌دانند، درصدد هستند تا تقابلی که باید بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به‌وجود بیاید را به سمت تقابل با ایران بکشانند.

لاسجردی در پاسخ به ادعاهای عربستان گفت: اگر منظور آنها از مداخله ایران، مربوط به مسائل سوریه و عراق است که باید گفت که در هر دوی این کشورها، نیروها و مستشارانی که از طرف ایران وارد شده‌اند با درخواست این کشورها صورت گرفته و به همین خاطر بود که وزیر خارجه عراق به وزیر خارجه جوان عربستان هشدار می‌دهد که رفتار خودش را تغییر دهد و در غیر این صورت، سفیر خود از عربستان را فرا می‌خوانند.

https://shoma-weekly.ir/LTId9c