بین الملل

سیاست های متفاوت «لتا» در انتظار ایتالیا

پس از ماه‌ها بی‌ثباتی سیاسی در میان مشکلات اقتصادی و اعتراض‌های مردم در ایتالیا، مراسم تحلیف دولت جدید هم در آرامش برگزار نشد و صدای تیراندازی در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری و دفتر نخست‌وزیر، خبر سوگند یاد کردن کابینه را زیرسایه خود قرار داد.
پس از ماهها بیثباتی سیاسی در میان مشکلات اقتصادی و اعتراضهای مردم در ایتالیا، مراسم تحلیف دولت جدید هم در آرامش برگزار نشد و صدای تیراندازی در نزدیکی کاخ ریاستجمهوری و دفتر نخستوزیر، خبر سوگند یاد کردن کابینه را زیرسایه خود قرار داد.

دوماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی و بنبست سیاسی در ایتالیا انریکو لتا، نخستوزیر ایتالیا به همراه اعضای کابینه جدید این کشور در حال ادای سوگند در کاخ ریاستجمهوری بودند که تیراندازی در نزدیکی این محل باعث زخمی شدن دو مأمور پلیس شد. گزارشها نشان میدهد در این تیراندازی که به فاصله یک کیلومتری از محل ادای سوگند و در نزدیکی دفتر نخستوزیر صورت گرفت یک مأمور پلیس از ناحیه گردن بهشدت مجروح شد که حالش وخیم است. یک پلیس دیگر هم از ناحیه پا هدف گلوله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

شاهدان حاضر در محل گفتهاند که عامل این حمله پس از این تیراندازی رو به نیروهای امنیتی دفتر نخستوزیر فریاد زده است: به من شلیک کنید. در همین فاصله نیروهای پلیس این مرد تقریباً جوان را دستگیر کردند.

بسیاری بنا بر اظهارات پلیس ایتالیا که اعلام کرد فرد مهاجم یک بنا است و اخیراً کار خود را از دست داده و ناگزیر شده است برای ادامه زندگی به پدر و مادرش ملحق شود، پیشبینی کردهاند که تیراندازی این مرد همزمان با سوگند یاد کردن کابینه جدید، حرکتی اعتراضی بوده که با وخیم شدن وضعیت اقتصادی مردم و رکوردشکنی بیکاری در این کشور صورت گرفته است.

درحالیکه اعتراضها به طرحهای ریاضت اقتصادی دولت ایتالیا شدت گرفته است انریکو لتا اعلام کرده که بهعنوان نخستوزیر سعی خواهد کرد تا نگرش اروپاییها در مورد کاربرد سیاستهای ریاضتی را تغییر دهد. نخستوزیر جدید ایتالیا با اطلاع از خشم مردم این کشور، تأکید کرده است که سیاستهای دولتهای اروپایی بیش از حد روی برنامههای ریاضت اقتصادی تمرکز دارد اما دنبال کردن چنین سیاستی برای حل و فصل مشکلات کافی نخواهد بود.

حضور زنان در کابینه جدید پررنگتر از گذشته شده و در مهمترین مورد اما بونینو، از مقامهای سابق اتحادیه اروپا، وزارت امورخارجه را بر عهده گرفته است. مانند دیگر کشورهای حوزه یورو مشکلات اقتصادی و نارضایتیها از طرحهای ریاضت اقتصادی مهمترین چالش دولت جدید ایتالیا خواهد بود. بهتازگی مؤسسه ملی آمار ایتالیا اعلام کرد که شاخص بیکاری جوانان در ایتالیا به رکورد جدیدی رسیده که در 35 سال اخیر بیسابقه بهحساب میآید.

https://shoma-weekly.ir/UCI9dz