بین الملل

سیاست های اقتصاد مقاومتی ما را به یک لنگرگاه مطمئن اقتصادی می رساند

اقتصاد مقاومتی متغیرهایی دارد که یکی از آنها تولید است که در شعار امسال نیز مقام معظم رهبری بر آن تاکید ویژه دارند. تولید نیز متغیرهایی دارد که عبارتند از طراحی، منابع اولیه، مهندسی تولید، خدمات پس از فروش و غیره که در اقتصاد دنیا به آنها توجه شده و می تواند به عنوان یک تجربه در پیش روی ما قرار بگیرد اما نکته مهم تر مسائل فرهنگی است.
مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی به دولت، اصلاح و بازسازی ریشه های اقتصاد کشور را مد نظر قرار داده اند تا از این رهگذر مشکلات و معضلات اقتصادی که گریبان کشور را گرفته، حل شود. این در حالی است که به تعبیر معظم له دشمنان ما نیز بر مسائل اقتصادی متمرکز شده اند تا با فشار اقتصادی بر مردم آنها را از نظام اسلامی دلسرد و دلزده کنند و اینگونه وانمود کنند که جمهوری اسلامی توان حل مشکلات مردم را ندارد، ضمن آن که خدمات برجسته انقلاب نیز به چشم نیاید. برای بسط بیشتر این مفاهیم با دکتر حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفتگو کردیم که در ادامه به آن اشاره می شود.



علت اصلی تاکیدات مقام معظم رهبری بر مسائل اقتصادی را شما در چه می بینید؟

-
عامل اول برمی گردد به این مسئله که با توجه به برآیندها و گزارشات موجود و همچنین فشاری که دشمنان به ملت ایران وارد می کنند، عنصر اقتصادی بیش از سایر موارد به عنوان پاشنه آشیل خود را نشان داده است ضمن آن که در جریان تحریم ها نیز تمرکز دشمن بر مسائل اقتصادی کاملا ً مشهود است. عامل دوم در این واقعیت نهفته است که پس از فروپاشی جهان دوقطبی، کشورهائی توانسته اند خود را به عنوان یک قطب اثر گذار در دنیا معرفی کنند و بر مسائل جهانی تاثیر بگذارند که اقتصاد شکوفاتر و مقاوم تری نسبت به دیگران داشته اند. به عبارتی از قدرت اقتصادی در دنیای امروز به عنوان یکی از متغیرهای مهم قدرت ملی یاد می شود. علت سوم به شعارهای انقلاب اسلامی بر می گردد. شعار اصلی انقلاب" استقلال و آزادی" است. اگر ما بخواهیم این استقلال و آزادی پایدار بماند و پویائی آن را بروز بدهیم به طور حتم یکی از متغیرهای آن توان و پشتوانه اقتصادی است. لذا اگر می بینیم که مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر بر مسائل اقتصادی و بویژه اقتصاد مقاومتی که بر اقتصادی درون زا و متکی بر توان داخلی استوار است تاکید می کنند بدین خاطر است که هم بر اساس اسناد بالادستی یعنی سند چشم انداز و هم برنامه های توسعه تاکید بر این می شود که جمهوری اسلامی باید به یک قدرت منطقه ایی تبدیل بشود و یک قدرت منطقه ایی باید از پشتوانه محکم اقتصادی و امنیتی برخوردار باشد. با توجه به مطالبی که گفتم به نظر می رسد تاکید مقام معظم رهبری بدین جهات است که یک استقلال ما به تمام معنا، ایجاد شود، دوم افزایش توان ملی است و نکته سوم اینکه در بازار رقابت جهانی، رقبا باید دارای ویژگی های خاصی باشند که حوزه اقتصاد یکی از سر فصل های مهم و پر چالش این رقابت است. انقلاب اسلامی دراین حوزه از ابتدا فاقد یک مدل منحصر به خود بود که به نظر می رسد با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، این مدل تعریف شده است و در صورت تحقق کامل آن ما به یک لنگرگاه مطمئن اقتصادی دست یافته ایم که هم بتواند پاسخگوی حل مسائل اقتصادی داخلی خودمان باشد و هم یک الگوی مناسب برای ارائه به سایر کشورها باشد.


علت تاکیدات زیاد مقام معظم رهبری بر ضرورت حضور مدیران انقلابی در عرصه اقتصاد را در چه می بینید؟

-
تفکر انقلابی می تواند کارها و اقداماتی را انجام دهد که تفکرات دیگر اعم از انفعالی و وابستگی و غیره نمی توانند از پس این کارها بر بیایند، بر همین اساس اگر می خواهیم که اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک الگو به جهان ارائه کنیم، نیاز به یک سری لوازمی داریم که در رأس آن مدیران انقلابی قرار می گیرد و این مسئله پیوندی با انتخابات پیش رو ندارد و یک مسئله کلان مرتبط با راهبری نظام می باشد. اقتصاد مقاومتی را کسانی می توانند به پیش ببرند و اجرا کنند که داری انگیزه های لازم باشند واین انگیزه ها، جزء در یک تفکر انقلابی دیده نمی شود.



تکیه بر مصرف کالای داخلی و جلوگیری از وارادات بی رویه کالاهای خارجی به خصوص آنهایی که در داخل تولید می شوند، تا چه میزان بر اعتلا و شکوفائی اقتصاد کشور موثر است؟

-
اقتصاد مقاومتی متغیرهایی دارد که یکی از آنها تولید است که در شعار امسال نیز مقام معظم رهبری بر آن تاکید ویژه دارند. تولید نیز متغیرهایی دارد که عبارتند از طراحی، منابع اولیه، مهندسی تولید، خدمات پس از فروش و غیره که در اقتصاد دنیا به آنها توجه شده و می تواند به عنوان یک تجربه در پیش روی ما قرار بگیرد اما نکته مهم تر مسائل فرهنگی است. مردم ما از لحاظ فرهنگی در مقایسه بین کالاهای داخلی و خارجی، تمایل بیشتری به کالاهای خارجی دارند و یکی از دلائل اصلی آن به مبحث کیفیت بر می گردد. بر همین اساس ما در وهله اول باید ذائقه ملت را تغییر بدهیم. برای این کار هم باید در داخل کالاهایی تولید بشود که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت قابل رقابت با نمونه های خارجی باشد. نکته بعدی تولید کالاهای متنوع است. مهندسی و زیبایی ساخت نیز از جمله نکات مهم در عرصه تولید است که می تواند ذائقه مصرف کننده را به سمت کالاهای داخلی تمایل دهد. اما نکته مهم تر امکان رقابت با سایر تولیدات است. این روزها با توجه به وجود منابع اطلاعاتی مختلف، این امکان در اختیار مردم است تا در سریع ترین زمان ممکن شرایط یک کالا را استخراج کنند و آن را با دیگر ساخته ها تطبیق دهند و در نهایت مناسبت ترین آن از لحاظ کیفیت، قیمت، زیبایی و استحکام را خریداری کنند، لذا ضروری است که تولید کنندگان داخلی به سمت و سویی بروند که در بازار رقابت با کالای خارجی بازنده نباشند. با توجه به اینکه حوزه اقتصاد مقاومتی متکی بر استعداد و ظرفیت های داخلی است، این استعدادها زمانی که وارد عرصه فعالیت می شود، حتما ً باید به همراه مدیریت صحیح و اصولی باشد. یکی از این موارد تنظیم بازار بویژه در زمینه عرضه و تقاضاست تا انگیزه لازم در تولید کننده برای تولید باقی بماند. برای این مسئله نیز لازم است ابتدا بستر برای تولید فراهم شود و از سوی دیگر جلوی یکی از موانع بزرگ تولید یعنی قاچاق کالا گرفته شود.نتیجه مطالب گفته شده این است که مقام معظم رهبری در پی این هستند تا زمینه را برای تولید کالاهای با کیفیت و قابل رقابت با نمونه های خارجی در داخل مهیا کنند که ماحصل آن حل مشکل اشتغال و رکود خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/lrAMaS