سیاسی

سیاست خارجی دولت سیزدهم موقعیت کم نظیری برای ایران پدید آورد نه ایران، ایران قاجار است و نه روسیه، روسیه تزار

دکتر منوچهر متکی گفت: سیاست خارجی دولت سیزدهم موقعیت کم نظیری را برای ایران پدید آورده است. وزیر اسبق امور خارجه که در جلسه شورای سیاسی حزب موتلفه اسلامی شرکت کرده بود، سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم با رویکرد به شرق را تشریح و دستاورد های این سیاست را موفقیت آمیز و تامین کننده منافع سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران دانست.

وی با تاکید براینکه نه شرقی، نه غربی در حوزه ایدئولوژیک مطرح است و در تعاملات بین الملل جامعیت ارتباطات مطرح می شود گفت: نه شرقی، نه غربی به این معناست که ملت مسلمان سلطه هیچ ابرقدرتی را نمی پذیرد و بر این اساس استفاده از تمام ظرفیت های بین الملل مبنای جغرافیایی دارد نه ایدئولوژیک.

متکی همچنین با اشاره به برخی فضا سازیهای رسانه ای تاکید کرد: نه ایران، ایران قاجار است و نه روسیه، روسیه تزار.

وی ادامه داد: پوتین دریافته است که توازن غرب و شرق به هم خورده است و ما باید از این فرصت در توسعه متوازن سیاست خارجی بهره بگیریم.

وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به پیوستن ایران به پیمان شانگهای و توسعه روابط با همسایگان، تعمیق روابط دراز مدت با چین و روسیه و پیوستن به بریکس را از موفقیت های دولت در سیاست خارجی دانست که توانست اقتصاد و مدیریت کشور را به برجام و مذاکره گره نزند.

وی تاکید کرد: مواجهه ی دولت سیزدهم با برجام با رویکرد مثبت بود در عدم شرطی کردن اقتصاد و کشورداری به برجام.

متکی پذیرش کدخدایی آمریکا بر جهان را یک اشتباه محاسباتی و استراتژیک در سیاست خارجی غربگرایان دانست و تصریح کرد: در اعمال سیاست انفعال در برابر غرب، ایران نه تنها نفع اقتصادی و دستاورد سیاسی نداشته بلکه فرصت های مهمی را از دست داده و خسارات زیادی را متحمل شده است .

وی افزود: امروز اگر کسی رگه های جابجایی قدرت در آمریکا را مرور کند ناتوان شدن آمریکا را با تمام وجود درک می کند.

متکی همچنین گفت: سفر بایدن به منطقه با هدف بالا بردن صادرات نفت سعودی ها، گاز قطری ها و امنیت صهیونیستها با شکست در همه ابعاد مواجه شد.

https://shoma-weekly.ir/cGEzph