سیاسی

سیاست خارجی دولت دوازدهم باید تغییر جدی کند

دکتر اسدالله بادامچیان گفت: در شرایط فعلی باید پذیرفت که تیم فعلی در عرصه سیاست خارجی نخواهد توانست این تغییر مسیر در سیاست های نظام را مدیریت کند، لذا انتظار می رود از آقای روحانی به عنوان منتخب مردم به گونه ایی کابینه دوازدهم را بچیند که تامین کننده منافع حداکثری مردم باشد.
دکتر اسدالله بادامچیان تحریم های جدید آمریکا نسبت به ایران را هشداری برای کسانی دانست که برای ارتباط با این کشور سلطه گر مشتاق و پیش قدم هستند و گفت: این دوستان که سیاست برد- برد را دنبال می کردند هم اکنون باید دریافته باشند که با آمریکا نمی توان پای میز مذاکره نشست.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه در سایه اقدامات خصمانه آمریکا باید برجام را پایان یافته خواند، افزود: اگر این عزیزان اصرار دارند که باید بر برجام پایبند بود باید تصمیات جدیدی اتخاذ شود تا منافع کشور به تبع آنها تامین شود و الا در این شرایط امکان این امر میسر نیست.

این کارشناس سیاسی در تبیین این مسئله اظهار داشت: اخیرا ً برخی از مقامات اروپایی نسبت به بدعهدی آمریکا در قضیه برجام واکنش نشان داده اند، اگر ما فرض بگیریم که اروپا در این مورد دیگر نمی خواهد دنباله رو آمریکا باشد، باید با تغییر سیاستها به گونه ایی عمل نمود که بیش از این به کشور خسارت وارد نشود .

وی ادامه داد: اروپایی ها معتقدند آمریکا با این رویه در پی آن است که اقتصاد قاره سبز را تضعیف و اقتصاد خود را تقویت کند، شاهد آنها بر این مدعا نیز این است که در مجالس آمریکا دو حزب رقیب یعنی دموکراتها و جمهوریخواهان در نقض برجام هم صدا و همراه هستند و این نشان از سیاست کلان آمریکا دارد و صحبتی از اختلافات بین این دو حزب نیست .

بادامچیان اشاره داشت: در چنین شرایطی این آن برجامی نیست که از پای میز مذاکره ایران با 1+5 بدست آمد، برجام جدیدی است که باید برای اجرای آن برنامه های جدیدی اتخاذ کرد. در این شکل اگر اروپا هم به برجام عمل کند و پای تعهدات خود بایستد، آمریکا عمل نمی کند و مدام آن را نقض می کند کما اینکه از ابتدای برجام شاهد چنین بدعهدی هایی از سوی آمریکا هستیم، این بدعهدی ها باعث شده است که روح و متن برجام دچار نقض آشکار شود و با این شرایط برای نحوه ادامه برجام باید چاره اندیشی کرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی از پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در برجام سخن گفت و افزود: دنیا شاهد است که ما به وظایف مان در قبال برجام عمل کرده ایم و نهادهای بین المللی هم مدام بر این مسئله صحه می گذارند اما در طرف مقابل شاهدیم با بی صداقتی کامل برجام نقض می شود و واکنش خاصی هم از سوی مجامع جهانی رخ نمی دهد.

وی به بهانه های جدید آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران اشاره کرد و گفت: مباحثی چون حقوق بشر، فعالیت ها و توان موشکی و دفاع از گروههای مقاومت دستاویزی شده است تا آنها هر روز برجام را نقض کرده و موانع جدیدی در برابر پیشرفت انقلاب اسلامی ایران ایجاد کنند.

بادامچیان در نتیجه گیری این بخش از سخنانش عنوان کرد: دشمنی آمریکا با ما تمامی نخواهد داشت و هر بار از زوایه جدیدی این دشمنی آشکار نمود پیدا می کند، لذا در برخورد با این دشمن قسم خورده باید سیاست جدیدی اخذ کرد و از مسیر پیشین دست برداشت.

این فعال سیاسی ادامه داد: در شرایط فعلی باید پذیرفت که تیم فعلی در عرصه سیاست خارجی نخواهد توانست این تغییر مسیر در سیاست های نظام را مدیریت کند، لذا انتظار می رود از آقای روحانی به عنوان منتخب مردم به گونه ایی کابینه دوازدهم را بچیند که تامین کننده منافع حداکثری مردم باشد.

وی این را به معنای کنار گذاشتن افراد دخیل در بحث برجام ندانست و گفت: نمی گوییم در جای دیگر از این افراد استفاده نشود اما معتقدیم که این افراد در شرایط پیش آمده و با اقدامات خصمانه ایی که از سوی آمریکا رخ می دهد نباید انتظار داشت گروه فعلی بتواند این تغییر مشی را مدیریت کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: در کابینه دوم ضروری است افرادی به کار گمارده شوند که بتوانند چهره پلید آمریکا را در نزد جهانیان رسوا سازند، با اقتدار در برابر زیاده خواهی های آنها بایستند، برای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی بویژه در عرصه خارجی برنامه داشته باشند، از اختلاف بوجود آمده بین آمریکا و اروپا به بهترین نحو برای تامین منافع کشور بهره ببرند و این چنین نباشد که ما چنین فرصت عظیمی را از دست بدهیم.

وی افزود: ما به افرادی نیاز داریم که مقابله با اقتدار را در برابر استکبار بلد باشند نه کسانی که از منظر آنها سیاست خارجی تنها منحصر به مذاکره است.

بادامچیان با انتقاد از تفکر جریان های اصلاح طلب گفت: متاسفانه این دوستان در مقابله با غرب حالت ضعف داشته اند و بعد از این هم خواهند داشت و این تفکر در شرایط فعلی به کار کشور نمی آید. در اینجا بهشتی گونه ها می توانند کار را به پیش برند.

این فعال سیاسی در تشریح ویژگی های افراد بهشتی گونه اظهار داشت: خصیصه این افراد مقابله با عقلانیت است. به عبارت دیگر در عین اقتدار با جهان تعامل برقرار می کنند. من به هیچ عنوان این تفکر را که بدنبال ستیز با جهان است را تایید نمی کنم و آن را برای منافع کشور مضر و خطرناک می دانم اما اعتقاد دارم باید کسانی در رأس کار قرار بگیرند که ضعف در گفتار و کلامشان در برابر غرب مشاهده نشود.

نماینده اداوار مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید ازافرادی بهره بگیریم که حرف منطقی، عقلانی و درست ما را با اقتدار و عزت در جهان اعلام بدارد.

دکتر بادامچیان ار رئیس جمهور خواست که در چینش کابینه دوازدهم از همه ظرفیت های کشور بهره بگیرد و افزود: در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم حدود 24 میلیون نفر به آقای روحانی ، 16 میلیون به آقای رئیسی و نیم میلیون نفر هم به آقای میرسلیم رأی دادند، لذا لازم است کابینه به گونه ایی برگزیده شود که هم رهنمودهای رهبری در همه زمینه ها بویژه اقتصاد را پیش ببرد و هم تامین کننده خواسته خیل عظیمی باشد که به رقبای آقای روحانی رأی داده اند. این امر باعث ایجاد وحدت و یکپارچگی در جامعه می شود و زمینه این امر را مهیا می سازد که ملت در تحت ولایت وفقیه، در برابر غرب ایستادگی کند.

https://shoma-weekly.ir/qfeBBQ