سیاسی

سکانداری ضعیف غیرمتعهدها نقطه ضعف دیپلماسی دولت یازدهم

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: قدر مسلم این است که دولت یازدهم گزارش دولتمردان را کم‌اهمیت تر از گزارش جیب مردم دانستند و در یک سال اول هنوز جیب مردم گزارش مطلوبی از عملکرد اقتصادی ندارد.
محمدمهدی اسلامی در گفتگو با خبرنگار احزاب «خبرگزاری دانشجو»، ضمن تشریح عملکرد یکسالگی دولت یازدهم در سه حوزه اقتصاد، سیاست (خارجی و داخلی) و فرهنگ اظهار داشت: ارزیابی عملکرد دولت در یکسال اول زودهنگام است چراکه فراز و فرودها همواره متغیر بوده است و باید منتظر اتمام شیب موجود باشیم تا بررسی تمهیدات به کار بسته شده را منطقی انجام داد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در تشریح عملکرد اقتصادی دولت یازدهم تصریح کرد: براساس نمودار تغییرات اقتصادی کشور به نظر می‌رسد هنوز جای مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی در عملکرد یکساله دولت خالی است لذا انتظار می‌رود در بسته‌ ارائه شده اخیر از سوی دولت جهت کنترل تورم و اصلاح نظام اقتصادی کشور، جایی را برای دو مولفه مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی باید باز کرد.

*دولت یازدهم گزارش دولتمردان را کم‌اهمیت تر از گزارش جیب مردم دانستند

وی بیان کرد: قدر مسلم این است که دولت یازدهم گزارش دولتمردان را کم‌اهمیت تر از گزارش جیب مردم دانستند و در یک سال اول هنوز جیب مردم گزارش مطلوبی از عملکرد اقتصادی ندارد.

اسلامی با اشاره به فعالیت دولت یازدهم در حوزه فرهنگ تصریح کرد: در بخش فرهنگی دغدغه‌های موجود پررنگ است و صحبت‌های مسئولین فرهنگی دولت موجب نگرانی جدی در اذهان عمومی است، انتظاری که بعد از فتنه ۸۸ از دلبستگان نظام می‌رفت درک این مفهوم بود که رهبری معظم انقلاب خواستار نوسازی علوم انسانی براساس علوم اسلامی شدند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری ریشه توفیق‌های مختصری که غرب در فتنه ۸۸ به دست آورد را در وابستگی علوم انسانی به علوم غربی دانستند.

*نشانه‌هایی از تمایل دولت به بازگشت در دوران سیطره تفکر سکولاریسم

اسلامی با تاکید بر اینکه در جراحی زیرساخت‌های فرهنگی ما اقدامی اساسی انجام نشده است، یادآور شد: برخی نشانه‌ها از سوی دولت حاکی از تمایل بازگشت فرهنگی به دوران سیطره تفکر سکولاریسم در مقطع حضور خاتمی است.

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی تشریح کرد: دولت باید دغدغه مقام معظم رهبری در روزهای فتنه ۸۸ را در عرصه فرهنگ که مکرر در سخنرانی‌های ایشان و نیز در نامگذاری امسال پررنگ حضور داشت را بازخوانی کند چراکه آنچه از سخنان رسمی توسط رهبر معظم انقلاب شنیده می‌شود عدم رضایت از شرایط فعلی است لذا نیاز به تغییر شیب حرکتی در عرصه فرهنگ، پررنگ‌تر از عرصه اقتصاد است.

اسلامی به فعالیت‌های دولت یازدهم در عرصه سیاست داخلی وخارجی اشاره کرد و یادآور شد: توفیق‌های کسب شده دولت در دو عرصه ذکر شده در راستای کاهش تنش‌های اجتماعی بوده است چرا که با کاستن از فضای ستیز وکشمکش مکرر، در جامعه نوعی آرامش مشهود شده است.

انتظار موجود از شعارهای دولت در یک سال اول برآورده نشد

وی افزود: انتظار موجود از شعارهای دولت در یک سال اول برآورده نشد به عنوان نمونه رئیس دولت یازدهم در اولین مصاحبه مطبوعاتی اشاره کردند که «من با داس نیامدم» در حالی که شاهد عزل برخی از مدیران با سابقه و با کارنامه درخشان در مقطع یک سال اول دولت بودیم. مدیرانی که در چند دولت قبل همواره به عنوان نمونه شناخته شدند و گرایش دولت‌ها در ارزیابی موفقیت آنان تاثیر نگذاشته بود اما در دولت دکتر روحانی حذف شدند.

اسلامی تاکید کرد: شاید دکتر روحانی تمایل به مدیریت کشور با همه سلایق سیاسی داشته باشد ولی به نظر می‌رسد مدیران میانی کشور در مواردی کاملاً رفتارهای ضد اصولگرایانه از خود نشان دادند که این امر خارج از انتظار بود.

*زنگ خطر بازداشت فتنه گران در برخی وزارتخانه‌ها جدی است

عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی ضمن در نظرگرفتن حضور برخی اصولگرایان در حوزه‌های مختلف ارزشی و نیز حضور سایر نیروهای وفادار به انقلاب در برخی حوزه‌ها ادامه داد: زنگ خطر بازداشت فتنه گران در برخی وزارتخانه‌ها به حدی جدی است که حتی موجبات نگرانی نمایندگان مردم و رسانه‌های اصولگرا شده است.

اسلامی به فعالیت‌های دولت در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و بیان داشت: اگرچه در عرصه سیاست خارجی توفیقات مشهودی به چشم می‌آید اما تمرکز بیش از اندازه بر مذاکرات فارغ از دور اندیشی خواهد بود چرا که احتمال شکست مذاکرات به حدی است که طرف‌های مقابل با احتیاط از آینده مذاکرات یاد می‌کنند.

وی به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه احتمال موفقیت مذاکرات را زیر ۵۰ معرفی کرده است، اشاره کرد و افزود: گره زدن بخش عمده‌ای از توفیقات دولت در عرصه بین المللی بر این موضوع چندان مطلوب نیست.

*مشهود‌ترین عدم توفیق دولت در عرصه سیاست خارجی عدم استفاده مناسب از جایگاه غیرمتعهد‌ها در جنگ یک ماهه غزه بود

اسلامی به ریاست ایران در جنبش غیرمتعهد‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: در این عرصه نیز انتظار دیپلماسی فعال تری در فضای عمومی وجود داشت چرا که ایران می‌توانست از اهرم‌های موجود و قابل استفاده در این عرصه بهره کافی را ببرد لذا مشهود‌ترین عدم توفیق دولت در عرصه سیاست خارجی عدم استفاده مناسب از جایگاه غیرمتعهد‌ها در جنگ یک ماهه غزه بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به نقش محوری جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای هم عقیده جهت مقابله با استکبار جهانی اشاره و خاطرنشان کرد: شاید دولت در فضای متاثر از ضد احمدی نژادی بودن اقدامات مناسب دولت قبل در عرصه بین المللی را هم نادیده گرفت اما انتظار می‌رفت که رفتار معتدل‌تری به چشم خورد.

https://shoma-weekly.ir/yDevCs