بین الملل

سومین آزمایش اتمی کره‌شمالی و برهم زدن محاسبات غرب

پیونگ یانگ دو ماه پس از اولین پرتاب ماهواره خود به مدار زمین که منجر‌ به تصویب دور جدیدی از قطعنامه‌های تحریمی علیه این کشور شد، سومین و قویترین آزمایش انفجـــار کلاهک اتمی را انجام داد

پیونگ یانگ دو ماه پس از اولین پرتاب ماهواره خود به مدار زمین که منجر به تصویب دور جدیدی از قطعنامههای تحریمی علیه این کشور شد، سومین و قویترین آزمایش انفجـــار کلاهک اتمی را  انجام داد تا نشان دهد که محاسبات کشورهای غربی برای مهار پیونگ‏یانگ از اعتبار لازم برخودار نیست. ایستگاههای زلزله شناسی در ایالات متحده و شماری از کشورهای منطقه، وقوع لرزشی به شدت
 9/4 در مقیاس ریشتر را ثبت و مرکز آن را نزدیک محل انجام آزمایش
های اتمی کرهشمالی گزارش کردند.

ساعاتی بعد از انتشار گزارش ایستگاههای زلزله‏شناسی خبر آزمایش اتمی از خبرگزاری‏ رسمی کرهشمالی منتشر شد تا رسانههای جهان سومین نوع از این آزمایش از سال ٢٠٠٦ میلادی به اینسو را به عنوان تیتر یک خود برگزیدند. وزارت امورخارجه کرهشمالی، روز سهشنبه با انتشار بیانیه‏ای اعلام کرد که آزمایش هسته‏ای این کشور تنها گام « اول» است و اگر تحریمهای شدیدتری علیه کرهشمالی اعمال شود، پیونگ یانگ اقداماتی شدیدتر انجام خواهد داد.

پیونگ‌یانگ هشدار داد که در صورتی که آمریکا با ادامه خصومت‏ها علیه کره شمالی، وضعیت را پیچیده‏تر کند پیونگ یانگ هیچ چاره‌ای جز برداشتن گام‏های قوی‌تر دوم و یا سوم نخواهد داشت. گزارش‌های وزارت دفاع کره‌جنوبی حکایت از این دارد که آزمایش سوم کره‌شمالی بمبی سبک‌تر و کوچک‌تر اما با قدرت بسیار بیشتر معادل شش تا هفت کیلو تن را تأیید می‏کرد که البته هنوز در مقایسه با بمب اتمی20 کیلوتنی که آمریکا در اواخر جنگ جهانی دوم بر سر مردم هیروشیما و ناکازاکی ریخت، بمبی اولیه به‌نظر می‏رسد. اما این آزمایش کافی بود تا موج دیگری از ابراز نگرانی‌ها و محکومیت‌های از سوی غرب و متحدان غربیش در منطقه شرق دور به‌راه بیفتد.


  تمرکز غرب روی تبدیل سوخت 20 درصد به سوخت رآکتور

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین درخصوص تبدیل سوخت 20درصد به سوخت رآکتور که مورد توجه رسانههای غربی نیز قرار گرفته بود، اظهار داشت: تبدیل سوخت روندی بوده که ما از سال گذشته در پیش گرفته بودیم و در ۲۵ بهمن ماه سال ۹۰ از اولین بسته سوخت با حضور رئیسجمهور پردهبرداری شد و تاکنون ۱۲ بسته سوخت تولید شده است که بخشی از آنها در اصفهان نگهداری میشود و بخشی دیگر تحویل رآکتورهای اتمی شده و همه مراحل تولید اکسید اورانیوم و تبدیل آنها به صفحات سوخت تحت نظر بازرسان آژانس بوده است.

عباسی گفت: ما بهخاطر نیازی که به سوخت ۲۰ درصد داشتیم در حال انجام این کار هستیم و به تدریج اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را بهصورت پودر در آورده و به شکل بستههای سوخت برای استفاده در رآکتورهای هستهای درمیآوریم. این کار برای محدودکردن ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی نیست و نخواهد بود و تنها به منظور راهاندازی رآکتورهای تحقیقاتی ماست. این در حالی است که رویترز این سخنان را تعبیری به عنوان حرکت مثبت ایران برای نشان دادن عدم استفاده ایران از برنامه هستهای برای ساخت بمب هستهای دانست.

 

  توافق در تهران بر سر مواردی از مدالیته

به هر روی روز چهارشنبه مذاکرات ایران و آژانس در تهران برگزار شد. نماینده دائم ایران در آژانس ضمن رفع برخی اختلافات و توافق بر مواردی از متن مدالیته، مقرر شد پیرامون پیشنهادهای جدیدی که در این جلسه ارائه گردید، طرفین بررسی و نظرات خود را در جلسه بعد ارائه نمایند. «علیاصغر سلطانیه» نماینده دائم ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره مذاکرات امروز ایران و آژانس گفت: مذاکرات تخصصی فشرده با تیم 8 نفره آژانس به سرپرستی معاون مدیرکل در امور پادمان پیرامون مدالیته و چارچوبی برای حل و فصل موضوعات مربوط به ادعاها درباره برنامه هستهای ایران، در روز جاری در تهران برگزار شد. وی ادامه داد: ضمن رفع برخی اختلافات و توافق بر مواردی از متن مدالیته مقرر شد پیرامون پیشنهادهای جدیدی که در این جلسه ارائه گردید، طرفین بررسی و نظرات خود را در جلسه بعد ارائه نمایند.

«‏هرمان‏ ‏ناکار‏تس» معاون‏ ‏یوکیو‏ ‏آمانو به همراه هیأت ‏فنی‏ ‏و‏ ‏کارشناسی‏ ‏آژانس‏ ‏بین‏المللی‏ ‏انرژی‏ ‏اتمی‏ ‏بامداد روز چهارشنبه وارد‏ ‏تهران‏ ‏شد تا در هشتمین دور مذاکرات درخصوص نقاط اختلاف بر سر تنظیم و تصویب مدالیته جامع با هیأت ایرانی به بحث و گفتوگو بنشیند.

 


https://shoma-weekly.ir/Lgu76x