بین الملل

سوریه و کنفرانس های زنجیره ای

جبهه غربی در کنفرانس موسوم به 'دوستان سوریه' در پاریس باز هم بر طبل مداخله بدون توجه به فعالیت های تروریستی مخالفان کوبید.
در حالی که فرستاده ویژه سازمان ملل نسبت به رقابت های خارجی در خاک سوریه هشدار می  دهد، جبهه غربی در کنفرانس موسوم به 'دوستان سوریه' در پاریس باز هم بر طبل مداخله بدون توجه به فعالیت های تروریستی مخالفان کوبید.  
اصرار کشورهای غربی و عربی و سایر متحدین منطقه ای آنها بر اعمال فشار بر دولت سوریه بدون توجه به اقدامات اصلاحی این کشور و جامعه آن، نشان دهنده این واقعیت است که کشورهای غربی تنها به دنبال ساقط کردن نظام کنونی و وارد کردن این کشور به پروژه تجزیه هستند. برگزاری پیاپی اجلاس های موسوم به 'دوستان سوریه' درحالیکه کشورهای تاثیرگذار و اصلی در آنها غایب هستند معنایی جز غلبه خواست کشورهای غربی بر منطق عام مصالح مردم سوریه و دیگر ملت های منطقه ندارد.
به گزارش روزنامه المستقبل لبنان، نشست پاریس سومین حلقه از زنجیره کنفرانس های 'دوستان سوریه' بود و در آن باز هم بر لزوم کناره گیری بشار اسد از قدرت و قرار گرفتن این کشور تحت بند هفتم منشور ملل متحد(قایل به مداخله نظامی ) تاکید شد ولی بیانیه پایانی به نظرات روسیه که شرکت در این اجلاس را تحریم کرده نزدیک تر بود.
نشست موسوم به 'دوستان سوریه' در شرایطی برگزار شد که شمار زیادی از وزیران امور خارجه کشورهای عرب منطقه، ترکیه و نمایندگان مخالفان سوری شرکت کننده در نشست در سخنان خود تلاش کردند اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و مجامع بین المللی را برای اتخاذ تصمیمات تاثیرگذار علیه دولت سوریه تهییج کنند.
المستقبل در گزارش خود می  نویسد: اما در کنار عدم حضور چین و روسیه در این نشست حضور نیافتن کوفی عنان نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل در این کنفرانس سایه های بدبینی را بر این کنفرانس حکمفرما کرد و نگرانی کشورهای شورای همکاری را برانگیخت به گونه ای که آنها درک کردند مشارکت نکردن کوفی عنان در این نشست به معنای ایستادن در صف چین و روسیه است. بیانیه پایانی نشست استانبول موسوم به کنفرانس 'دوستان سوریه' هم چیز جدیدی نداشت.
وزیران امور خارجه و نمایندگان ارشد کشورهای شرکت کننده در نشست موسوم به 'دوستان سوریه' در پاریس پس از ساعت ها گفت و گو، با صدور بیانیه ای بر ضرورت افزایش سطح کمک های مادی و معنوی به مخالفان دولت سوریه تاکید کردند بدون اینکه سخنی از فعالیت های تروریستی خونبار در این کشور سخنی به میان آید. نشست های کشورهای موسوم به 'دوستان سوریه' پیش از این در تونس و استانبول بدون حصول نتیجه ملموسی برگزار شده بود. مخالفان دولت سوریه همچنین نتوانستند در نشست اخیر خود در قاهره پایتخت مصر به وحدت نظر و یکپارچگی لازم دست پیدا کنند.
تاکید طرف های غربی و هم پیمانان آنها بر لزوم مداخله نظامی  و کمک تسلیحاتی به مخالفان در حالی است که به گزارش روزنامه الدیار لبنان، هیلاری کلینتون در کنفرانس موسوم به دوستان سوریه اعتراف کرده است که معارضان سوری خودشان خواهان دخالت نظامی  نیستند! کلینتون تصریح کرد: مجموعه دوستان سوریه ابزاری برای اعمال فشار است... معارضان سوری می  گویند که دخالت خارجی را نمی  خواهند و ما به این نظر آنها احترام گذاشتیم!
این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند اظهارات هیلاری کلینتون مبنی بر 'احترام به نظر مخالفان برای عدم مداخله نظامی ' بیشتر ناشی از ناکامی  آمریکا و هم پیمانان غربی-عربی در پیاده کردن سناریوی دخالت نظامی  شبیه لیبی در سوریه پس از مقاومت حامی ان نظام سوریه بود. هرچند لحن این مقام آمریکایی در مقابل روسیه و چین به عنوان دو حامی  بزرگ نظام سوریه از همی شه تند تر بود. این در حالی است که فرستاده ویژه سازمان ملل به همه طرف ها هشدار داد که سوریه را قربانی رقابت های خود نکنند.
از سوی دیگر تهدید شدید وزیر خارجه آمریکا علیه مسکو و پکن به علت ادامه مخالفت با مواضع اردوگاه ضدسوری، با پاسخ تند روسیه مواجه شد و این کشور اعلام کرد: متاسفانه نمی توانیم غرب را تحت فشار قرار دهیم تا دریابند هنوز دیدگاه مربوط به دوران جنگ سرد را حفظ کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'سرگئی ریابکوف' معاون وزیر خارجه روسیه، با صدور بیانیه ای در باره سخنان هیلاری کلینتون در پاریس، اعلام کرد: از نگاه مسکو، مساله حمایت از شخصیت ها یا رهبران خاصی در سوریه مطرح نیست بلکه مهم بنیان گذاشتن روند کنترل بحران بر پایه رویه های معمول سیاسی است. این تهدیدهای غرب در حالی اعمال می  شود که سازمان ملل نیز به این درک رسیده که راه حل بحران سوریه صرفا سیاسی است.
به گزارش بی بی سی، بان کی مون در نامه ای که به شورای امنیت سازمان ملل نوشته گفته است که ماموریت این سازمان باید به جای نظارت بر آتش بس به برقراری گفتگو بین دو طرف درگیری ها در سوریه متمرکز شود.

https://shoma-weekly.ir/SwOlE8