بین الملل

سوریه با جنگ بی سابقه ای رو به روست

بشار اسد طی هفته گذشته پس از مدت ها سخنرانی را ترتیب داد و از طرحی 5 ماده ای برای حل بحران فعلی کشورش خبر داد که البته به مذاق خیلی ها خوش درنیامد.
بشار اسد طی هفته گذشته پس از مدت ها سخنرانی را ترتیب داد و از طرحی 5 ماده ای برای حل بحران فعلی کشورش خبر داد که البته به مذاق خیلی ها خوش درنیامد. واکنشهایی که به سخنران بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نشان داده شد؛ فقط همانهایی نبود که از طریق رسانهها و بیانیههای علنی وزرای خارجه کشورهای جهان منعکس شد زیرا انتظار میرفت آمریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه واکنشهای منفی بدان نشان دهند و اساساً کسی در دمشق انتظار نداشت سران کشورهای «دوستان مردم سوریه» از سخنرانی اسد استقبال کنند گویا آنها اعلام میکردند مردی را  که طی دو سال گذشته عامل مشکلات میدانستند هم اکنون باید به عنوان  قهرمان ارائه راهکار معرفی کنند.
فراتر از این مساله، تعیین زمان سخنرانی اسد از سوی وی و همپیمانان منطقهای و بینالمللی سوریه  بسیار حساب شده بود زیرا محافل بینالمللی و هم چنین فضای داخلی سوریه برای یافتن راهکار به شدت به این سخنرانی  نیاز داشت .
بیشترین اعتبار این سخنرانی نیز، در برآورد محافل بینالمللی مشترک مانند امریکا، چین، روسیه و کشورهای اروپایی است که ماه مارس آتی را زمان مهمی برای انقضای موعد بینالمللی اعلام کردهاند  و گذر از آن را ناکامی محافل جهانی در ارائه راهکار برای حل بحران میدانستند که هزینه گزافی نیز به  منطقه خاورمیانه و منافع این کشورهای فرامنطقهای وارد خواهد کرد .
مشروح سخنرانی اسد را در زیر می خوانید.
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه طی سخنانی که در دانشگاه دمشق ایراد کرد در ابتدای سخنانش به جنگ علیه سوریه پرداخت و گفت: از درد است که امید زائیده میشود و از تنگناها و مشکلات است که راهحلها و راهکارها حاصل میشود. امروز از درد و رنجی سخن میگوییم که سراسر سوریه را فراگرفته و امنیت و ثبات از کوچههای آن رخت بربسته است. امروز در حالی سخن میگوییم که مادرانی بهترین جوانان خود را از دست داده و کودکانی که یتیم شده و برادرانی که برخی آواره و برخی شهید شده و جمع آنها متفرق شده است.
رئیس جمهور سوریه که سخنانش از شبکههای تلویزیونی به طور مستقیم پخش شد، افزود: سوریه از این درد و رنج خارج نخواهد شد مگر آنکه این انرژی و توان خود را به تحرک ملی فراگیر تبدیل کند و تنها این تحرک ملی است که مرحمی بر زخمهای عمیق ما خواهد گذاشت و میتواند سوریه را باز گرداند و همه شهروندان مسئول این امر هستند و میتوانند در این امر دخیل باشند، هر قدر که ضعیف و ناتوان باشند. اندیشه دفاع است و موضع دفاع است و محافظت از املاک و مستغلات مردم دفاع است.
وی تاکید کرد، اقدامات منفی و در انتظار راهحل بودن به معنای حرکت به سمت پرتگاه سقوط است و از آنجا که بسیاری در این دام گرفتار آمدند و اینگونه برای آنها تصویر شد که بحران سوریه نزاع و درگیری بین نظام و معارضان است، به همین دلیل امروز باید همه به ماهیت واقعی این نزاع پی ببریم که نزاعی بین وطن و دشمنان آن و بین مردم و جنایتکاران است.
رئیس جمهوری سوریه افزود: در حالیکه کشور ما به سوی جلو حرکت میکرد و راه پیشرفت را پیش گرفته بود، نخبگان و شایستگان کشور به قتل رسیدند و کودکان از رفتن به مدارس محروم شدند تا بر وحشیگریشان تاکید کنند. آیا این نزاع برسر کرسی و منصب است یا جنگ بین وطن و دشمنانش.
بشار اسد گفت: آنها نقاب مسالمتآمیز بودن خود را به کناری نهادند و سلاح به دست گرفتند و تلاش کردند، شهرهایی را اشغال کنند تا پس از آن بر شهرهای دیگری دست یابند و آنها هرآنچه میکوبیدند و سرکوب میکردند، مردم بیشتر به پا میخاست. انقلاب نیازمند اندیشمندان و رهبران است، اندیشمندان و رهبران این انقلاب کجایند؟ چه انقلابی است که در صدد از بین بردن روشنایی و نور واقعی به جای روشنایی و نور کاذب است.
بشار اسد ادامه داد: شما را به خدا آیا این انقلاب است، آیا این افراد انقلابی و انقلابیون هستند. آنها مشتی جنایتکار هستند و هرچه ارتش و ملت دست در دست هم و متحد و یکپارچه در قبال جنایات آنها باشند، آنان متفرقتر خواهند شد.
رئیس جمهوری سوریه سخنان خود را اینگونه ادامه داد: معارضان مسلح هنگامیکه خود را ناکام و شکست خورده دیدند، به صفوف پشت درگیریها منتقل شدند تا دست به سرقت و غارت و چپاول بزنند و موجب ایجاد رعب و وحشت شوند.
اسد تاکید کرد: ما برادران، با این افراد میجنگیم و مبارزه میکنیم، در حالیکه بسیاری از آنها غیر سوری هستند و غارتهای خود در سوریه را جهاد نامیدند، در حالیکه به هیچ وجه شباهتی به جهاد ندارد. ما با این افراد میجنگیم و مبارزه میکنیم، کسانیکه افکار و اندیشههای سازمان القاعده را با خود حمل میکنند و همه میدانیم که چه کسانی و چه کشورهایی حامی این افراد در افغانستان بودند و غرب و اعراب از آنها در آن کشور حمایت میکردند.
رئیس جمهوری سوریه افزود: این تروریسم از کنترل خارج شده بود و غرب بارها تلاش کرده بود، از آن در عراق و افغانستان و دیگر کشورها خلاص شود، اما نتوانسته بود و هنگامی که حوادث جهان عرب روی داد، آنها این تروریستها را به سوریه فرستادند تا توامان از دست دو دشمن خلاصی یابند، هم از تروریستها و هم از هواداران نظام. اما غلبه بر این جمع هنگامیکه در این امر با یکدیگر متحد شویم امر سختی نیست و باید این موضوع را با تامل و تفکر حل کرد تا اندیشههای تروریستی به جامعه نفوذ نکند و ما برای فرزندان و نوادگانمان خون ارث نگذاریم.
وی ادامه داد: باید برای مقابله با تروریسم با یکدیگر متحد شویم، اما این بحران غیر از ابعاد داخلی دارای ابعاد خارجی نیز میباشد. در این بین طرفهای خارجی وجود دارند که خواهان نابودی و ویرانی سوریه هستند و به همین دلیل برخی از آنها از تروریستها حمایت نظامی و برخی دیگر به دنبال یافتن تاریخ و جای پایی برای خود در جایی هستند که از آن آنها نیست، اما سوریه قدرتمند و مستحکم است و باید که این موضوع را فراموش نکنند.
وی گفت: برخی از کشورهای همجوار بر سوریه و مردمش دست اندازی کردند تا آن را تضعیف کنند و بر آن چیره شوند و سوریه و مردمش هیچگاه فراموش نخواهند کرد که این کشورهای همجوار با آنها چه کردند.
اسد افزود: بسیاری از کشورها دخالت در امور سوریه را براساس اصول و مبادی حاکم و منافع و مصالحشان رد میکنند و در راس این کشورها باید از روسیه و چین و ایران نام برد. این کشورها جز تقدیر و تشکر چیزی از سوریه نخواهند دید.
رئیس جمهوری سوریه گفت: با توجه به تمام آنچه گفته شد، نمیتوان از راهحل بحران سخن گفت، بدون اینکه اشارهای به تمام این عوامل نداشت و هر اقدامی بدون توجه به این عوامل اصلاح ریشهای و ساختاری نامیده نمیشود و اگر واقعا بحران در ابتدا تنها بین معارضان و هواداران نظام بود، پس راهحل میبایست بنا و آبادانی کشور و نه تخریب و نابودی آن باشد.
بشار اسد ادامه داد: به همین دلیل هنگامیکه از اصطلاحی چون معارضان خارجی یا معارضان داخلی سخن میگوییم، منظور از مکان وجود و حضور معارضان نیست، بلکه بحث از منابع تامین و اندیشهها و مواضع این معارضان است. ما در برابر جنگ به تمام معنا هستیم و این جنگ مرگبارترین و خطرناکترین جنگ در میان جنگهای سنتی و قدیمی است که سوریه را با مشتی از سوریها و جمع کثیری از بیگانگان هدف قرار داده است و برای برخی از ما جای تاسف است.
وی افزود: برخی بر این باورند که اصلاحات مشکل را حل خواهد کرد، اما این بخشی از مشکل است و بدانید هیچ اصلاحی بدون وجود امنیت و ثبات محقق نخواهد شد و هرکس که بگوید سوریه راهحل امنیتی را برگزیده است، شخصی کر و کور است که نمیخواهد حقایق را ببیند و بشنود.

https://shoma-weekly.ir/FhQ5gs